Hoe haal ik prullenbak op mijn MacBook terug?

Om eerlijk te zijn, ik vind dat nachtdromer een aantal goede punten maakt, maar ik ben het niet helemaal eens met hun voorkeur voor bepaalde software.

Zeker, Disk Drill is betrouwbaar en heeft een gebruiksvriendelijke interface, maar het feit dat de gratis versie vrijwel nutteloos is, is een groot minpunt. Kijk, je kan het downloaden vanaf deze link: Download Disk Drill. Maar als je niet direct bereid bent om te betalen, zijn er enkele andere routes die je kunt proberen.

Ten eerste, als je geen Time Machine backups hebt, probeer dan eens met Terminal commando’s. Dit is wat ingewikkelder, maar voor sommigen werkt het zonder extra kosten. Voer het commando sudo in gevolgd door enkele herstelcommando’s. Let wel, je moet weten wat je doet, anders kan je dingen erger maken.

Een andere optie is om te kijken naar freeware zoals PhotoRec, die ook vaak over het hoofd gezien wordt. Het is niet zo gelikt en makkelijk te gebruiken als de betaalde software, maar soms werkt het wonderen. Het is een van de weinige gratis tools die oprecht veel kunnen doen zonder te betalen, hoewel de gebruiksvriendelijkheid niet de beste is.

Vergeet daarbij niet de ingebouwde Apple tools. Soms zie je dat je prullenbak niet echt ‘leeg’ was en dat je met Finder wat bestanden kunt terughalen. Of probeer een fsck command in de Terminal.

Een voorzichtig punt: minimaliseer het gebruik van je Mac. Elke nieuwe data invoer kan ervoor zorgen dat de kans op succesvol herstel kleiner wordt.

In vergelijking met nachtdromer zal ik dus ook zeggen: handel snel maar overweeg eerst alle gratis opties alvorens je in betaalde software investeert. De resultaten variëren altijd, dus waarom zou je meteen kosten maken als er een kans is dat je het zonder kunt doen, toch?

1 Like