Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn externe harde schijf die ineens niet meer wou werken. Super frustrerend! Wat je als eerste kunt doen, is checken of de kabels wel goed zijn aangesloten en probeer een andere USB-poort op je computer. Soms ligt het gewoon aan een slechte verbinding.
Als dat niet helpt, dan is er een kans dat je hardware kapot is, maar geef de software-opties eerst een kans. Een goede aanrader is Disk Drill. Het heeft me eerder gered toen ik dacht dat ik al mijn belangrijke bestanden kwijt was. Je kunt het downloaden van hun officiële website hier: Download Disk Drill.
Stap voor stap:
- Installeer Disk Drill op een werkende computer.
- Verbind je externe harde schijf (als die herkend kan worden).
- Start Disk Drill en kies je schijf.
- Laat de software scannen naar verloren gegevens. Dit kan even duren afhankelijk van de omvang van je schijf.
- Volg de herstelstappen om je bestanden terug te krijgen.
Disk Drill geeft je ook wat gratis herstelopties voordat je moet betalen, dus je kunt eerst kijken of het iets voor je doet voordat je investeert.
Alternatief, als je Disk Drill toch niet wilt of het herkent je schijf niet, kun je eens kijken naar TestDisk of PhotoRec. Beide zijn gratis en hebben me ooit uit de brand geholpen, maar ze hebben wel een iets steilere leercurve.
Soms als zelfs software niet helpt en de data extreem belangrijk is, kun je overwegen om naar een professionele data recovery service te gaan. Ze zijn duur, maar als je echt niet zonder die bestanden kunt, is het misschien de allerlaatste optie.
Hopelijk helpt dit! Als je nog vragen hebt of als iets niet duidelijk is, laat het weten. Er zijn veel mensen hier met ervaring die je misschien nog meer tips kunnen geven.