Hoe kan ik een USB-stick herstellen op een Mac?

Ik begrijp dat bestandenverlies behoorlijk frustrerend kan zijn. Maar ja, ik heb een iets andere aanpak die je kunt overwegen. Allereerst zou ik zeker @nachtdromer’s advies volgen en de simpele stappen proberen zoals de Prullenbak en Time Machine. Vaak is het simpelste antwoord het beste.

Maar als je daarmee niet verder komt, zou ik als eerste stap een kopie maken van je USB-stick voordat je iets anders probeert. Better safe than sorry!

Nu, qua herstelmethodes:

1. Terminal Commando’s – Heb je weleens Terminal geprobeerd? Met een beetje geluk kan je hier bestanden mee terughalen die nog niet helemaal zijn overschreven. Probeer diskutil list om je schijf te lokaliseren en dan met fsck of dd commando’s wat magie te doen. Het vereist wel wat technische kennis, dus misschien niet voor iedereen.

2. Gratis Herstelopties – Echt, verschillende gratis tools zijn er, maar let op wat je download. PhotoRec bijvoorbeeld is niet bepaald de meest gebruiksvriendelijke maar doet het werk. Zelf vond ik EaseUS Data Recovery ook wel een aardige als je wat ergers gewend bent dan de minimalistische lay-out van PhotoRec.

3. Betaalde Opties – Als je echt wanhopig bent (wat helaas bij dataverlies snel gebeurt) dan is een tool zoals Disk Drill een sterke optie. Ja, je moet betalen voor de volledige versie, maar je kan wel een preview van je herstelbare bestanden krijgen. Je kunt het hier downloaden: Download Disk Drill.

Een alternatief – en misschien minder bekende – tool is Stellar Data Recovery. Voordelen? Het heeft wat snellere scanopties in mijn ervaring, en je kunt betalen per herstel zodat je niet meteen een jaarabonnement moet afnemen.

Als laatste, probeer in de toekomst om een cloud-backup te draaien voor echt belangrijke bestanden. iCloud, Google Drive, en zelfs Dropbox kunnen je veel hoofdpijn besparen.

Oh, en nog een ding: vermijd om ondertussen iets nieuws op die USB-stick te zetten, omdat dat de kans op succesvol herstel kan verminderen!

Waar het op neerkomt: probeer wat @nachtdromer adviseerde, maar wees bereid om ook diepere opties te verkennen. Succes ermee!

1 Like