Oké, eerlijk gezegd snap ik de frustratie als je geen WiFi hebt en toch wat wilt streamen naar je TV. Het voelt als dat moment waarop je in een restaurant zit en realiseert dat je je portemonnee bent vergeten – totaal ongemakkelijk.
Eén van de dingen die @nachtdromer noemde, en waar ik het mee eens ben, is het gebruik van een app zoals DoCast voor screen mirroring. Maar als je daarmee aan de slag gaat, begrijp dan dat je mogelijk wat gedoe ervaart. Bekijk vooral of je telefoon en je TV compatibel zijn met deze soort apps voordat je erin duikt. Meer details hierover kun je vinden op deze pagina: Cast from iPhone & iPad: Chromecast, Roku, Fire TV, DLNA compatible.
Nu, denk eens aan de alternatieven. Heb je een HDMI-kabel bij de hand? Het is old-school, maar heel betrouwbaar. Een simpele HDMI-adapter voor je smartphone kan wonderen doen en je hebt geen netwerk nodig – gewoon plug-and-play. Het enige nadeel is dat je dan wel beperkt bent tot de lengte van je kabel, dus beetje minder vrijheid.
Een andere optie is om je data-abonnement via je telefoon als hotspot te gebruiken en dan je TV daarop aan te sluiten. Dit vreet data, dus zorg ervoor dat je een flink data-abonnement hebt om rare verrassingen te voorkomen.
En dan nog iets anders: sommige TVs ondersteunen ook direct casting via Bluetooth zonder WiFi. Dit hangt natuurlijk af van je TV-model, maar het kan een levensredder zijn als je onderzoeken of jouw TV deze functie heeft.
Bottom line: Ja, er zijn opties, maar geen enkele is perfect. Houd in gedachten dat streamen zonder WiFi altijd suboptimaal zal zijn. Als het een korte termijn probleem is, zijn deze trucjes prima. Anders raad ik echt aan om je WiFi zo snel mogelijk weer op de rails te krijgen.
En zoals @nachtdromer al zei: Soms is investeren in een goed werkend internet gewoon de beste optie om een hoop hoofdpijn te voorkomen.