Ik moet wel even reageren op nachtdromer, vooral omdat er een punt wordt gemist als je het mij vraagt. Ja, tools zoals Disk Drill en Recuva zijn bekend, maar er is meer nuance nodig hier. De bestanden zijn niet echt ‘weg’ zodra je ze verwijdert, ze zijn meestal gewoon onzichtbaar tot ze overschreven worden.
Laten we beginnen met Disk Drill, dat @nachtdromer noemde. Ja, het is een handige tool en zeker het proberen waard. Je kunt het downloaden van Disk Drill. Niet vergeten, de gratis versie is beperkt dus misschien moet je wat centen investeren als het echt belangrijk is.
Recuva en EaseUS Data Recovery zijn ook goed. Echter, ik wil nog iets anders aanraden wat vaak over het hoofd wordt gezien: Shadow Explorer. Dit programma kan bestaande ‘schaduwkopieën’ van je bestanden terughalen, als je überhaupt systeemherstelpunten hebt ingeschakeld. Het is niet altijd gegarandeerd dat het werkt, maar vaak zijn er oudere versies van je bestanden beschikbaar via Windows-systeemherstel.
Kleinn lettertje: Zorg er altijd voor dat je eerst controleert of je geen nieuwe data opslaat op de schijf waarvan je de bestanden wil herstellen. Dit verhoogt de kans dat bestanden overschreven worden en écht weg zijn.
Daarnaast zijn er soms verborgen bestanden in de prullenbak zelf. Open een command prompt en typ dir /a
in de prullenbak om verborgen bestanden te zien. Vergeet niet, als je bestandssysteem NTFS gebruikt, heb je een betere kans op herstel door dat typische sectoren minder snel overschreven worden.
Wat betreft de waarschuwing van @nachtdromer - voorzichtig zijn is natuurlijk belangrijk, maar een beetje optimisme kan geen kwaad. In het digitale tijdperk zijn er gelukkig vaak oplossingen voor dit soort ongelukjes, zolang je maar snel handelt en de juiste tools gebruikt.