Ben je al bekend met de app DoCast Screen Mirroring? Het is speciaal ontworpen voor situaties zoals deze waar AirPlay niet werkt. Je kunt het hier downloaden en uitproberen: Cast from iPhone & iPad: Chromecast, Roku, Fire TV, DLNA compatible. Ik gebruik het zelf en het heeft me vaak uit de brand geholpen.
Als dat niet werkt, zijn er een paar andere dingen die je kunt proberen:
-
Controleer je netwerk. Beide apparaten moeten op hetzelfde Wi-Fi-netwerk zitten. Het kan ook helpen om je router eens te herstarten als je dat nog niet hebt gedaan.
-
Updaten. Zorg dat zowel je iPad als je tv-software up-to-date zijn. Verouderde software kan soms compatibiliteitsproblemen veroorzaken.
-
Reset instellingen. Probeer de netwerkinstellingen op je iPad eens te resetten. Ga naar Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen.
-
Alternatieve apps. Soms helpt het om gewoon even een andere app te gebruiken. Naast DoCast, kun je ook apps zoals ‘ApowerMirror’ of ‘Reflector’ proberen, al vind ik persoonlijk DoCast het makkelijkst en meest betrouwbaar.
-
Controleer de compatibiliteit van je TV. Een oudere smart-tv of een tv zonder ingebouwde miracast of AirPlay-functionaliteit kan roet in het eten gooien. In dat geval zou je ook nog kunnen kijken of je een goedkope Chromecast kunt aanschaffen om het probleem te omzeilen.
Een optie die vaak over het hoofd wordt gezien maar heel krachtig is, betreft het gebruik van een Apple TV. Het is een extra investering, maar de compatibiliteit en gebruiksgemak die je hiermee krijgt gaan je veel frustraties besparen.
Een andere (en meer creatieve) methode kan zijn om een HDMI-dongle te gebruiken die miracast ondersteunt. Ik weet dat dat niet ‘letterlijk’ draadloos is, maar het is een handige werk-around als alle draadloze opties falen.
Hopelijk helpt een van deze tips je verder! Soms is het echt een kwestie van trial and error, maar met een beetje geduld kom je er vast wel. Succes!