Jeg slettet ved et uhell en hel mappe på Macens APFS-stasjon og innså at den inneholdt viktige filer jeg fortsatt trenger. Jeg prøver å finne den tryggeste måten å gjenopprette den slettede mappen på uten å overskrive data eller gjøre datagjenoppretting fra APFS vanskeligere. Hva bør jeg gjøre først?
Jeg ville sluttet å bruke APFS-disken med en gang. Det er den delen folk ofte roter til. Hvis du fortsetter å lagre filer, installere apper, eller bare bruke macOS som normalt, kan slettede data bli overskrevet, og sjansene dine blir raskt mye dårligere.
Typen disk betyr veldig mye her.
Hvis dette er en ekstern HDD, eller en eldre Mac med en APFS-formatert harddisk, er gjenoppretting vanligvis mer realistisk så lenge de slettede dataene ikke har blitt overskrevet ennå.
Hvis det er en SSD, er situasjonen mindre tilgivende på grunn av TRIM. TRIM lar i praksis SSD-en vite hvilke slettede blokker den kan rydde bort. Når disse blokkene faktisk er slettet, kan ikke gjenopprettingsprogramvare hente dem tilbake. Så hvis filene ble slettet fra en APFS-SSD, ikke fortsett å bruke Mac-en og håpe at ingenting skjer. Jo lenger den er i bruk, desto større er sjansen for at TRIM eller normal systemaktivitet sletter det du prøver å gjenopprette. På nyere macOS-installasjoner er det vanligvis ikke egentlig et alternativ å deaktivere TRIM for den interne SSD-en, så det eneste du egentlig kan gjøre er å handle raskt.
Før du betaler for eller kjører gjenopprettingsprogramvare, bør du sjekke de enkle tingene først:
- Time Machine-sikkerhetskopier.
- Eventuelle tilgjengelige APFS-snapshotter.
- FileVault-kryptering. Hvis disken er kryptert, må den vanligvis låses opp eller dekrypteres før gjenopprettingsverktøy kan skanne den riktig.
For selve gjenopprettingsforsøket fungerte Disk Drill best for meg. Det forstår APFS i stedet for bare å gjøre en rå signaturskanning, så når filsystemmetadataene fortsatt er der, kan du få tilbake mappestrukturen og de opprinnelige filnavnene i stedet for en haug med tilfeldige filer.
Den tryggere arbeidsflyten er omtrent slik:
- Installer Disk Drill på en annen disk, ikke den du gjenoppretter fra.
- Koble til den berørte APFS-disken.
- Kjør en full skanning.
- Bruk forhåndsvisning før du gjenoppretter noe, så du kan se om filene ser intakte ut.
- Gjenopprett til en annen disk. Lagre aldri gjenopprettede filer tilbake på den opprinnelige disken.
Forhåndsvisningstrinnet er verdt å gjøre. Det gir deg en ganske god idé om filene faktisk er brukbare før du kaster bort mer tid på å kopiere søppel.
Hvis disken ikke vil monteres, stadig mister tilkoblingen, eller lager rare lyder, ville jeg ikke begynt å kjøre reparasjonsverktøy ennå. Ikke kjør Førstehjelp eller noe annet som kan skrive endringer til disken før de viktige filene er kopiert til et trygt sted. Gjenoppretting først, reparasjoner etterpå.
Hvis dette bare er en utilsiktet sletting eller noe filsystemkorrupsjon, er sjansene dine vanligvis mye bedre enn hvis selve disken er i ferd med å svikte.
Hvis dette ble slettet fra Macs interne SSD og Papirkurven ble tømt, bør du ha lave forventninger før du bruker timevis på skanninger. APFS pluss SSD TRIM kan gjøre at slettet betyr fysisk umulig å gjenopprette ganske raskt, spesielt hvis du fortsatte å bruke den samme macOS-installasjonen etterpå.
Det tryggere grepet, som jeg ikke ser folk understreke nok, er å unngå å eksperimentere på originaldisken. Hvis disken er ekstern og fortsatt lesbar, lag et bilde av den først hvis du har en annen disk med nok ledig plass, og skann deretter bildet. En gjenopprettingsskanning er vanligvis skrivebeskyttet, men feil skjer, og hvis disken begynner å svikte, kan gjentatte fullskanninger gjøre ting verre. Hvis det er den interne oppstartsdisken, slå den av og jobb fra en annen Mac, et gjenopprettingsmiljø eller en ekstern oppstartsdisk i stedet for å logge inn igjen og bla rundt.
Disk Drill er greit å prøve hvis du vil ha en brukervennlig APFS-bevisst skanning, men ikke vurder gjenopprettingen bare ut fra mappenavnet. Forhåndsvis faktiske filer før du gjenoppretter, spesielt bilder, videoer, arkiver og dokumenter. Et verktøy kan vise den gamle mappestrukturen fordi noen metadata overlevde, mens filinnholdet allerede er nuller eller ødelagt. Og hvis du har Time Machine, iCloud Drive, Dropbox, OneDrive eller et lokalt APFS-øyeblikksbilde, bør du sjekke disse først fordi det er renere å gjenopprette fra en sikkerhetskopi enn å hente ut filer fra slettet plass.
Skann Data-volumet, ikke det forseglede systemvolumet “Macintosh HD”. På nyere macOS-installasjoner ligger filene dine på “Macintosh HD - Data”, og det vanlige “Macintosh HD”-volumet er for det meste det skrivebeskyttede operativsystemet, så hvis du velger feil mål kan du kaste bort mye tid og få resultatene til å se verre ut enn de er. Hvis Disk Drill gir deg muligheten til å skanne hele APFS-containeren eller den fysiske disken, er det vanligvis det beste valget; hvis det bare viser volumer, velg Data-volumet. Og ikke “gjenopprett” mappen tilbake til Skrivebord bare fordi det er praktisk, siden det skriver rett tilbake på det samme APFS-volumet du prøver å ikke forstyrre.