Ik heb per ongeluk een hele map verwijderd op de APFS-schijf van mijn Mac en besefte dat er belangrijke bestanden in stonden die ik nog nodig heb. Ik probeer de veiligste manier te vinden om de verwijderde map te herstellen zonder gegevens te overschrijven of APFS-gegevensherstel moeilijker te maken. Wat moet ik eerst doen?
Ik zou het gebruik van de APFS-schijf meteen stopzetten. Dat is het deel waar mensen het vaak verpesten. Als je bestanden blijft opslaan, apps installeert, of macOS zelfs gewoon normaal blijft gebruiken, kunnen verwijderde gegevens worden overschreven en worden je kansen snel een stuk kleiner.
Het type schijf maakt hier veel uit.
Als dit een externe HDD is, of een oudere Mac met een APFS-geformatteerde harde schijf, is herstel meestal realistischer zolang de verwijderde gegevens nog niet zijn overschreven.
Als het een SSD is, is de situatie minder vergevingsgezind vanwege TRIM. TRIM laat de SSD in feite weten welke verwijderde blokken kunnen worden gewist. Zodra die blokken echt zijn gewist, kan herstelsoftware ze niet meer terughalen. Dus als de bestanden zijn verwijderd van een APFS-SSD, blijf de Mac dan niet gebruiken in de hoop dat er niets gebeurt. Hoe langer die in gebruik blijft, hoe groter de kans dat TRIM of normale systeemactiviteit wist wat je probeert te herstellen. Op nieuwere macOS-installaties is TRIM uitschakelen voor de interne SSD meestal niet echt een optie, dus snel handelen is ongeveer het enige wat je kunt doen.
Controleer eerst de eenvoudige dingen voordat je betaalt voor of herstelsoftware uitvoert:
- Time Machine-reservekopieën.
- Alle beschikbare APFS-snapshots.
- FileVault-versleuteling. Als de schijf is versleuteld, moet die meestal worden ontgrendeld of ontsleuteld voordat hersteltools deze goed kunnen scannen.
Voor de daadwerkelijke herstelpoging werkte Disk Drill voor mij het beste. Het begrijpt APFS in plaats van alleen een ruwe signaturescan uit te voeren, dus wanneer de metadata van het bestandssysteem er nog is, kun je mogelijk de mapstructuur en oorspronkelijke bestandsnamen terugkrijgen in plaats van een stapel willekeurige bestanden.
De veiligere werkwijze is ongeveer als volgt:
- Installeer Disk Drill op een andere schijf, niet op de schijf waarvan je herstelt.
- Sluit de getroffen APFS-schijf aan.
- Voer een volledige scan uit.
- Gebruik de voorbeeldweergave voordat je iets herstelt, zodat je kunt zien of de bestanden intact lijken.
- Herstel naar een andere schijf. Sla herstelde bestanden nooit terug op de oorspronkelijke schijf op.
De voorbeeldstap is de moeite waard. Het geeft je een redelijk goed idee of de bestanden daadwerkelijk bruikbaar zijn voordat je meer tijd verspilt aan het kopiëren van rommel.
Als de schijf niet kan worden aangekoppeld, de verbinding steeds wegvalt, of vreemde geluiden maakt, zou ik nog niet beginnen met reparatietools. Voer First Aid of iets anders dat wijzigingen naar de schijf kan schrijven niet uit totdat de belangrijke bestanden ergens veilig zijn gekopieerd. Eerst herstel, daarna reparaties.
Als dit gewoon per ongeluk verwijderen is of enige bestandssysteemcorruptie, zijn je kansen meestal veel beter dan wanneer de schijf zelf defect raakt.
Als dit is verwijderd van de interne SSD van de Mac en de Prullenmand is geleegd, temper dan je verwachtingen voordat je uren besteedt aan scans. APFS in combinatie met SSD TRIM kan ervoor zorgen dat verwijderd al snel fysiek onherstelbaar betekent, vooral als je daarna dezelfde macOS-installatie bent blijven gebruiken.
De veiligere zet die ik mensen niet genoeg benadrukt zie maken, is om niet te experimenteren op de originele schijf. Als de schijf extern is en nog leesbaar, maak er dan eerst een image van als je nog een andere schijf hebt met genoeg vrije ruimte, en scan vervolgens de image. Een herstelscan is meestal alleen-lezen, maar fouten gebeuren, en als de schijf begint te falen, kunnen herhaalde volledige scans het erger maken. Als het de interne opstartschijf is, schakel die dan uit en werk vanaf een andere Mac, herstelomgeving of een externe opstartschijf in plaats van opnieuw in te loggen en rond te bladeren.
Disk Drill is prima om te proberen als je een gebruiksvriendelijke APFS-bewuste scan wilt, maar beoordeel herstel niet alleen op basis van de mapnaam. Bekijk een voorbeeld van de daadwerkelijke bestanden voordat je ze herstelt, vooral foto’s, video’s, archieven en documenten. Een tool kan de oude mappenstructuur tonen omdat een deel van de metadata bewaard is gebleven, terwijl de bestandsinhoud al uit nullen bestaat of beschadigd is. En als je Time Machine, iCloud Drive, Dropbox, OneDrive of een lokale APFS-snapshot hebt, controleer die dan eerst, want herstellen vanaf een back-up is schoner dan bestanden uit verwijderde ruimte terughalen.
Scan het Data-volume, niet het verzegelde systeemvolume Macintosh HD. Op nieuwere macOS-installaties staan je bestanden op Macintosh HD - Data, en het gewone Macintosh HD-volume is meestal vooral het alleen-lezen besturingssysteem, dus het kiezen van het verkeerde doel kan veel tijd verspillen en de resultaten slechter laten lijken dan ze zijn. Als Disk Drill je de optie geeft om de hele APFS-container of fysieke schijf te scannen, is dat meestal de betere keuze; als het alleen volumes toont, kies dan de Data-versie. En herstel de map niet terug naar Bureaublad alleen omdat dat handig is, want daarmee schrijf je weer terug naar hetzelfde APFS-volume dat je juist niet wilt verstoren.