Ik heb hulp nodig bij het herstellen van bestanden van een CompactFlash-kaart op een Windows-pc. De kaart ging plotseling niet meer open nadat ik foto’s en belangrijke documenten had verplaatst, en nu zegt Windows dat deze moet worden geformatteerd. Ik probeer de veiligste methode of software voor gegevensherstel te vinden voordat ik iets doe waardoor de bestanden moeilijker te herstellen worden.
CF-kaart herstel, wat ik als eerste zou doen
Ja, dit is balen. Ik heb na een shoot ook wel eens gehad dat een CF-kaart vreemd deed, en de slechtste zet was er te veel aan zitten. Als je foto’s of werkbestanden erop stonden, stop dan nu met het gebruiken van de kaart. Geen testfoto’s. Geen bestanden erop kopiëren. Niet formatteren. Laat hem met rust.
Waarom bestanden soms toch nog terugkomen
Wat ik heb gezien, is dat ontbrekende bestanden op een CF-kaart vaak nog een tijdlang gewoon aanwezig zijn. Wat als eerste verdwijnt, is de bestandstabel, het deel dat het systeem vertelt waar alles staat. De data zelf kan nog intact zijn totdat er nieuwe data overheen wordt geschreven.
Dus de eerste regel is simpel. Doe niets wat naar de kaart schrijft.
Controleer eerst de saaie dingen
Voordat je hersteltools gaat gebruiken, zou ik de kaartlezer of poort uitsluiten.
Probeer dit:
- Gebruik een andere USB-poort.
- Probeer een andere CF-kaartlezer.
- Sluit hem aan op een tweede computer als je die hebt.
- Controleer of de kaart zichtbaar is in Schijfbeheer op Windows of Schijfhulpprogramma op Mac.
Ik heb goedkope kaartlezers voor de helft van de paniek zien zorgen. De kaart leek dood, de lezer was het probleem.
Als de kaart zichtbaar is, scan hem
Als het systeem de kaart überhaupt detecteert, zelfs als je hem niet normaal kunt openen, heeft herstelsoftware nog steeds een kans.
Een optie is Disk Drill. Het ondersteunt veelgebruikte bestandssystemen van camerakaarten zoals FAT32 en exFAT, en het vindt ontbrekende foto’s, video’s en RAW-bestanden meestal behoorlijk goed. Ik vond de previewfunctie handig, omdat je snel kunt zien wat nog te redden is voordat je iets opslaat.
De gebruikelijke herstelvolgorde
Dit is de volgorde die ik zou aanhouden:
- Haal de CF-kaart uit de camera.
- Sluit hem aan met een degelijke CF-kaartlezer.
- Installeer de herstelapp op je computer, niet op de CF-kaart.
- Kies de CF-kaart en start de scan.
- Bekijk de gevonden bestanden en open een preview van de bestanden die belangrijk zijn.
- Sla herstelde bestanden op je computer of een andere externe schijf op.
Herstel niet terug naar dezelfde CF-kaart. Dat heb ik jaren geleden eens gedaan met een ander type kaart. Slecht idee. Je loopt het risico bestanden te overschrijven die je nog niet hebt teruggehaald.
Als de kaart instabiel lijkt, maak dan eerst een kloon
Als de kaart de verbinding verliest, fouten geeft of onbetrouwbaar werkt, zou ik stoppen met het scannen van het origineel en eerst een schijfimage maken.
Dat geeft je een volledige kopie van de kaart, inclusief gebieden die je bij normaal bladeren niet ziet. Het is veiliger om met de kopie te werken dan het originele hardwaremedium te blijven belasten.
Dingen die ik niet als eerste zou uitvoeren
Sla reparatietools in het begin over.
Ik zou dit vermijden:
- CHKDSK
- EHBO
- Elke reparatie- of “kaart repareren”-optie
Die tools schrijven wijzigingen naar de kaart. Als je doel is om bestanden terug te krijgen, doe dan eerst herstel. Opruimen komt later.
Wanneer ik zou stoppen en het zou uitbesteden
Als de kaart:
- nergens wordt gedetecteerd
- verbogen pinnen heeft
- warm of heet wordt
- steeds opnieuw de verbinding verbreekt
Dan zou ik niet blijven doorgaan met software. Op dat punt is een herstelbedrijf logischer.
Korte versie
Als de CF-kaart nog steeds zichtbaar is, zijn je kansen vaak best goed. Stop met het gebruiken ervan, sluit hem aan met een kaartlezer, scan hem, bekijk wat er is gevonden en sla alles ergens anders op.
Als Windows zegt dat de CF-kaart geformatteerd moet worden, sla de formatteringsmelding dan over. Ik ben het op dat punt eens met @mikeappsreviewer. Over één ding ben ik het echter een beetje oneens. Ik zou niet te lang besteden aan het wisselen van poorten en kaartlezers als Schijfbeheer de kaart met de juiste grootte toont. Ga op dat moment snel te werk en maak eerst een alleen-lezen image als je tool dat ondersteunt.
Mijn volgorde op Windows:
- Open Schijfbeheer.
- Controleer of de CF-kaart de juiste capaciteit toont.
- Als dat zo is, gebruik dan herstelsoftware op de kaart, of beter nog, op een image ervan.
- Sla herstelde bestanden op je SSD of een andere externe schijf op.
- Denk pas na het herstel aan het opnieuw formatteren van de CF-kaart.
Qua software is Disk Drill een goede keuze op Windows omdat het goed omgaat met beschadigde FAT- en exFAT-volumes en diepe scans uitvoert voor foto’s, RAW-bestanden, pdf’s, DOCX en andere veelvoorkomende bestanden. Voorvertoning is belangrijk. Als je JPG- of CR2-voorbeelden openen, zijn je kansen redelijk goed. Als bestandsnamen verdwenen zijn maar de inhoud prima wordt weergegeven, betekent dat nog steeds dat de gegevensblokken bewaard zijn gebleven.
Nog iets dat mensen vaak overslaan. Controleer SMART- of gezondheidsgegevens als de kaartlezer die blootlegt. Sommige CF-kaarten beginnen leesfouten te geven voordat ze volledig uitvallen. Als scans steeds op hetzelfde percentage vastlopen, stop dan met de originele kaart te blijven benaderen. Maak een image en werk vanaf de kopie.
Als je ook een stappenplan wilt, is deze handleiding voor herstel van CompactFlash-kaarten voor Windows makkelijker te volgen dan de meeste forumberichten.
Als de kaart 0 bytes toont, de verkeerde grootte heeft of offline gaat, is de kans kleiner dat software helpt. Dan is het tijd voor een lab, triest maar waar.
Dat Windows je vraagt het te formatteren, betekent meestal dat het bestandssysteem beschadigd is geraakt, niet altijd dat de bestanden weg zijn. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @sognonotturno, maar ik zou nog één extra ding aanraden vóór een volledige herstelscan: controleer de kaart in Apparaatbeheer en Schijfbeheer om te zien of Windows deze leest als een normale schijf, RAW of Geen media. Dat vertelt je snel een hoop.
Als de juiste grootte als RAW wordt weergegeven, is dat eigenlijk beter dan mensen denken. Dat betekent dat de controller waarschijnlijk nog steeds reageert. Sla in dat geval formatteren over, sla chkdsk over en kopieer de kaart eerst sector voor sector als dat kan. Ik weet dat ze imaging al hebben genoemd, maar imo is dat niet alleen voor onstabiele kaarten. Als de bestanden belangrijk zijn, eerst een image maken, daarna scannen. Minder risico, minder spijt.
Als je de makkelijke route op Windows wilt, is Disk Drill een van de betere opties voor herstel van CompactFlash-kaarten omdat het RAW/beschadigde partities kan scannen en foto’s, documenten en camerabestanden kan terughalen zonder te proberen de kaart te repareren. Herstel alleen naar een andere schijf. Serieus, sla niet terug op de CF-kaart op tenzij je ervan geniet om problemen erger te maken.
Eén ding waar ik het niet helemaal mee eens ben: ik zou de kaart niet in een heleboel willekeurige kaartlezers blijven steken als de kaart al raar doet. Elke nieuwe verbinding is weer een kans dat het misgaat. Één betrouwbare kaartlezer, één stabiele USB-poort, en maak dan het image.
Ook de moeite waard om te lezen: praktisch advies van de community over dataherstel van CF-kaarten
Als Schijfbeheer 0 bytes toont of de capaciteit totaal niet klopt, zal software mogelijk niet veel kunnen doen. Op dat punt is het waarschijnlijk een hardwareprobleem, niet alleen schade aan het bestandssysteem.