Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige videoer fra mit SD-kort, mens jeg flyttede filer til min Windows-pc, og nu kan jeg ikke finde dem nogen steder. Disse klip er virkelig vigtige, og jeg har brug for råd om den bedste måde at gendanne slettede videoer fra et SD-kort på Windows uden at gøre situationen værre.
Jeg kender den mavefornemmelse, man får, når en video forsvinder fra et SD-kort. Jeg har selv prøvet det, mere end én gang. Første træk, stop. Bliv ikke ved med at optage, kopier ikke noget over på kortet, og lad ikke enheden røre det mere end nødvendigt.
Slettede videofiler ligger ofte stadig der i et stykke tid. Det, der normalt sker, er, at kortet markerer pladsen som ledig. Optagelserne bliver liggende, indtil nye data lander oven på dem. Hvis du bliver ved med at bruge kortet, bliver dine chancer hurtigt dårligere.
Det ville jeg gøre:
1. Tag kortet ud og lad det være
Det her betyder mere end noget andet.
Ingen nye klip. Ingen fotos. Ingen formatering. Ingen Jeg tester lige en hurtig optagelse. Jeg lavede den fejl engang, og det kostede mig halvdelen af en optagelse. Tag kortet ud, og læg det til side, indtil du sidder ved en computer og er klar til at gendanne filer.
2. Tjek, om din computer kan se kortet
Før du kører gendannelsesværktøjer, så sørg for, at kortet stadig dukker op.
- Prøv en anden kortlæser.
- Prøv en anden USB-port.
- Tilslut det til en anden computer, hvis du har en.
- På Windows skal du åbne Diskhåndtering og se, om kortet vises der.
Hvis Windows siger, at kortet er RAW eller beder dig om at formatere det, så lad være endnu. Jeg har stadig oplevet, at gendannelsessoftware kunne læse kort i den tilstand. Hvis kortet ikke vises nogen steder, har du måske at gøre med et svigtende kort eller en defekt kortlæser, ikke en simpel sletning.
3. Scan det med gendannelsessoftware
Jeg har haft rimeligt gode resultater med Disk Drill. Det håndterer en stor bunke filtyper, og dets kamerafokuserede gendannelsestilstand hjælper med videofiler, der er opdelt i bidder, hvilket sker ofte med actionkameraer, droner og nogle spejlløse kameraer.
Jeg har set det fungere godt med optagelser fra GoPro, DJI, Sony og lignende udstyr. På Windows får du op til 100 MB gratis til gendannelse. Hvis dit klip er større, kan du stadig scanne kortet, gennemgå det, programmet fandt, og tjekke, om den manglende fil er der, før du bruger penge.
Hvis du vil gå den gratis vej, er PhotoRec værd at prøve. Det er lidt mere klodset i kanterne, og ud fra det jeg så, mister det ofte de oprindelige navne og mappestrukturen, men det henter overraskende ofte filer tilbage.
4. Gendan til et andet drev, ikke SD-kortet
Trinnene er ret enkle:
- Tilslut SD-kortet med en kortlæser.
- Kør en fuld scanning eller dyb scanning.
- Filtrer resultaterne efter videofiler.
- Forhåndsvis det, der ser rigtigt ud.
- Gem de gendannede filer et andet sted, som på din SSD eller eksterne harddisk.
Gendan ikke noget tilbage på det samme SD-kort. Hvis du gør det, risikerer du at overskrive dele af andre slettede filer, som du endnu ikke har fået tilbage. Det lyder åbenlyst, men folk gør det stadig, når de er stressede. Jeg var også lige ved det, heh.
5. Hvis den gendannede video ikke vil afspille
Den her del snubler mange over. At få filen tilbage betyder ikke altid, at filen åbner uden problemer.
Prøv VLC Media Player først. Jeg har oplevet, at VLC kunne åbne klip, der så ødelagte ud, som andre afspillere nægtede at røre. Hvis VLC fejler, kan et videoreparationsværktøj måske hjælpe. Nogle af de værktøjer genopbygger beskadigede optagelser ved hjælp af et sundt eksempelklip fra det samme kamera med de samme indstillinger. Mærkeligt specifikt, men det virker nogle gange.
Hvis dit system også bliver ved med at plage dig om at formatere kortet, så ignorer det indtil videre. Gendannelse først. Oprydning senere.
De to ting, der betyder mest, er hastighed og ikke at skrive noget nyt til kortet. Hvis du stopper med at bruge det med det samme og går i gang med gendannelsen hurtigt, er dine chancer meget bedre. Venter du for længe og fortsætter med at optage, begynder kortet at æde sin egen historik. Den del er brutal.
Hvis du flyttede filerne, så tjek først pc’en, før du behandler dette som en fuld sletning.
Mange springer denne del over. Flytteopgaver i Windows Stifinder fejler på dumme måder. Videoerne kan være:
- I pc’ens Papirkurv.
- I destinationsmappen med mærkelige navne eller kopier på nul byte ved siden af gyldige filer.
- I en midlertidig sti som C:\Users\YourName\AppData\Local\Temp.
- Stadig på SD-kortet, men skjult af filsystemfejl.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe brugen af kortet. Jeg er lidt uenig i at gå direkte til en dyb scanning først. For SD-kort ville jeg først lave en image-backup, hvis kortet viser nogen læseproblemer. Brug et værktøj som USB Image Tool eller Win32 Disk Imager og lav et fuldt byte-for-byte-image af kortet. Scan derefter imaget, ikke kortet. Mere sikkert. Hvis kortet begynder at dø midt i scanningen, mister du mindre.
Kør også kun chkdsk, hvis problemet ligner filsystemskade, og kun efter du har klonet eller lavet et image af kortet. At køre reparationer for tidligt gør nogle gange gendannelsen mere rodet. Folk gør dette hele tiden og fortryder det.
Hvis du vil have en enkel Windows-mulighed, er Disk Drill fin til slettede SD-kortvideoer. Scan, forhåndsvis, gendan til pc’ens drev. Hvis navnene er væk, så sortér efter filtype og størrelse. Store MP4- og MOV-filer er lettere at få øje på.
Hvis du har brug for en vejledning, dækker denne trin-for-trin-guide til gendannelse af SD-kortvideoer til Windows processen på en overskuelig måde.
En ting mere. Hvis videoerne kom fra et GoPro, DJI eller dashcam, så tjek for opdelte klip. Nogle kameraer gemmer lange optagelser i bidder, så din manglende video kan være fordelt på flere filer. Det forvirrer mange mennesker.
Sov ikke på Windows Search og importcachen i Fotos-appen, før du går helt i recovery-tilstand.
Da du sagde, at dette skete, mens du flyttede filer, ville jeg tjekke et par irriterende Windows-specifikke steder, som folk overser, selv efter at have gjort det, som @mikeappsreviewer og @codecrafter foreslog:
- Søg på din pc efter
*.mp4,*.mov,*.mts,*.mxf - Sortér efter Ændringsdato
- Tjek
C:\Users\YourName\Videos - Tjek også
Denne pc > Billeder, mærkeligt nok - Kig i OneDrive, hvis sikkerhedskopiering af Skrivebord/Dokumenter/Videoer er aktiveret
- Åbn Hændelsesfremviser, hvis overførslen crashede. Nogle gange kan du i det mindste bekræfte tidspunktet for afbrydelsen
Lille uenighed med tilgangen “bare kør værktøjer med det samme”: Hvis SD-kortet opfører sig ustabilt, men stadig kan læses, ville jeg undgå at rode med det igen og igen med flere apps. Én solid gennemgang er bedre end fem scanninger af typen “måske virker denne”. SD-kort kan gå fra læsbare til helt døde ret hurtigt.
Hvis kortet også kom fra en telefon eller et nyere kamera, så tjek, om videoerne blev gemt som HEVC/H.265. Jeg har set folk tro, at recovery mislykkedes, selv om filen var fin, men Windows bare ikke havde codec’et til at afspille den. VLC afklarer som regel det hurtigt.
Hvis du har brug for recovery-software, er Disk Drill et fornuftigt Windows-valg, fordi det er nemt at forhåndsvise gendannede videofiler, før du gendanner dem. Det betyder meget ved store video recovery-opgaver fra SD-kort. Recuva kan også fungere til simple sletninger, men til kameraoptagelser er det ofte mindre nyttigt, når filsystemet er blevet rodet.
Og denne tråd har nogle gode tips til gendannelse af SD-kortvideoer for slettede kameraoptagelser på Windows, hvis du vil have en anden vinkel.
Det vigtige er: gendan til din pc eller et eksternt drev, ikke tilbage til SD-kortet. Det virker åbenlyst, men … folk gør det lol.