Externe HDD wordt niet gekoppeld, Com.apple.diskmanagement.disenter-fout 0

Mijn externe harde schijf wordt plotseling niet meer gekoppeld op mijn Mac en ik krijg de foutmelding com.apple.diskmanagement.disenter error 0. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat dit heeft veroorzaakt en hoe ik de schijf weer zichtbaar kan maken zonder mijn bestanden te verliezen.

Ik liep tegen precies dezelfde puinhoop aan met een schijf die wel in Schijfhulpprogramma verscheen maar grijs bleef, en vervolgens een fout in de stijl van com.apple.DiskManagement.disenter gaf met “Fout 0”. Wat ik zag was in zekere zin eenvoudig. De Mac detecteerde de hardware, maar weigerde het bestandssysteem te koppelen.

Op basis van wat ik heb gezien, komt het meestal neer op een van deze dingen:

1. De schijf werd losgekoppeld zonder deze uit te werpen, waardoor macOS deze markeerde en begon te controleren.
2. Het bestandssysteem en jouw macOS-versie werken niet goed samen, exFAT lijkt hier vaak voor te komen.
3. fsck liep vast en werd nooit voltooid, waardoor de schijf vergrendeld bleef.

Als je bestanden belangrijk zijn, zou ik willekeurige koppelpogingen niet te lang blijven proberen. Begin eerst met de opties met weinig risico.

1. Stop het vastgelopen fsck-proces

Dit heeft het bij mij meer dan eens opgelost. Als macOS fsck op de achtergrond uitvoert en het vastloopt, kan de schijf daar voor altijd onbruikbaar blijven hangen.

Open Terminal via Apps > Hulpprogramma's en voer uit:

sudo pkill -f fsck

Typ je wachtwoord en druk op Enter. Er verschijnt niets terwijl je typt, wat elke keer nog steeds vreemd aanvoelt.

Als fsck de oorzaak was van de blokkering van de schijf, wordt het volume soms direct hierna gekoppeld. Als het als alleen-lezen wordt gekoppeld, ga er dan niet te veel in rondkijken. Kopieer eerst je bestanden eraf. Ik heb niet gewacht toen de mijne terugkwam, en ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan.

2. Voer EHBO in de juiste volgorde uit

Veel mensen voeren EHBO alleen uit op de volumenaam die ze als eerste zien. Ik had meer succes nadat ik de volledige apparatenstructuur had weergegeven.

In Schijfhulpprogramma:

Weergave > Toon alle apparaten

Voer daarna EHBO in deze volgorde uit:

1. Fysieke schijf
2. Container, als die bestaat
3. Volume

Ik heb meegemaakt dat EHBO de eerste keer mislukte en bij de tweede of derde poging wel iets nuttigs deed. Niet elegant, maar ik zag dat het directoryproblemen herstelde na herhaalde uitvoeringen. Als je B-tree- of headergerelateerde fouten krijgt, probeer het dan nog eens voordat je verdergaat.

3. Log uit en daarna weer in

Dit klinkt verzonnen, ik weet het. Toch heb ik Monterey en Ventura vreemd zien doen met schijfservices. Een keer werd het opgelost door uit te loggen uit mijn gebruikersaccount. Een andere keer werd de schijf gekoppeld onder een tweede gebruikersaccount op dezelfde Mac, terwijl mijn hoofdaccount die bleef weigeren.

Als het in een ander account werkt, zou ik het zien als een storing in instellingen of machtigingen op gebruikersniveau, niet als een defecte schijf.

4. Controleer op interferentie van Time Machine

Als de schijf met Time Machine is gebruikt, schakel automatische back-ups dan even uit en probeer het opnieuw.

Ga naar Systeeminstellingen en schakel “Maak automatisch reservekopieën” uit.

Ik heb gezien dat macOS schijven soms vreemd blijft vasthouden als ze gekoppeld zijn aan back-upgeschiedenis of lokale snapshots. Time Machine uitschakelen doorbreekt die lus soms.

5. Als de fouten zich blijven opstapelen, schakel dan over op herstel

Op een gegeven moment stop ik met proberen het bestandssysteem te repareren. Herhaalde reparatiepogingen op een beschadigde schijf zijn hoe je van een slechte dag een nog slechtere maakt.

Toen ik bestanden nodig had van een schijf die macOS niet wilde koppelen, gebruikte ik Disk Drill. Wat voor mij belangrijk was, was dit: het scande de schijf zonder erop te vertrouwen dat macOS deze eerst koppelde. Daarmee werd het disenter-probleem omzeild en kon ik herstelbare bestanden zien voordat ik iets destructiefs deed.

In mijn geval was het een externe WD_Black-schijf. Schijfhulpprogramma bleef falen. De herstelscan haalde de mapstructuur in de voorbeeldweergave goed genoeg naar voren zodat ik de dingen die ik belangrijk vond op een andere schijf kon opslaan. Daarna stopte ik met rommelen met Terminal-opdrachten.

6. Alleen opnieuw formatteren nadat je gegevens veilig zijn

Zodra je bestanden ergens anders naartoe zijn gekopieerd, wis je de schijf volledig als je die wilt blijven gebruiken.

Selecteer in Schijfhulpprogramma de fysieke schijf en kies Wis.

Formatteringsopties:

Gebruik voor alleen Mac APFS of Mac OS Uitgebreid (journaled).
Gebruik voor Mac en Windows exFAT.

Ik zou exFAT op de Mac formatteren als dit probleem is begonnen nadat je de schijf op verschillende systemen hebt gebruikt. Ik heb vreemde compatibiliteitsproblemen gezien bij schijven die elders zijn voorbereid, vooral bij grotere schijven.

Wat ik in volgorde zou doen

1. Stop fsck.
2. Voer EHBO uit op alle apparaatniveaus.
3. Log uit en test een ander gebruikersaccount.
4. Schakel automatische back-up van Time Machine uit indien van toepassing.
5. Herstel gegevens voordat je meer reparaties uitvoert.
6. Formatteer opnieuw na herstel.

Nog iets. Grote schijven duren tijdens scans ontzettend lang. Bij 4 TB en hoger heb ik gehad dat EHBO bevroren leek terwijl het nog bezig was. Dus ja, geef het tijd, maar niet eindeloos veel tijd.

3 Likes

Als de schijf zichtbaar is in Schijfhulpprogramma maar niet wil koppelen, zou ik vóór alles de partitietoewijzing controleren. @mikeappsreviewer heeft fsck en EHBO al behoorlijk goed behandeld. Ik ben het niet volledig eens met herhaalde reparatiepogingen als de gegevens belangrijk zijn. Na één schone poging stap ik over op diagnose.

Dit is wat ik zou doen.

1. Controleer of het partitieschema beschadigd is.
    Open Terminal en voer uit:
    diskutil list

Zoek naar je externe schijf. Als je de fysieke schijf ziet maar de volumevermelding ontbreekt, leeg is of vreemde grootte-informatie heeft, kan de GUID-partitietabel beschadigd zijn. Fout 0 verschijnt vaak wanneer macOS het apparaat ziet maar problemen heeft met de toewijzing of metadata van het bestandssysteem.

1. Probeer een handmatige koppelopdracht.
    Voer uit:
    diskutil mountDisk /dev/diskX

Vervang X door je schijfnummer.
Als het mislukt, voer uit:
diskutil info /dev/diskX

Kijk naar:
Protocol
Bestandssysteempersoonlijkheid
Alleen-lezen-medium
SMART-status, indien zichtbaar via de behuizing

Slechte USB-bridgeboards veroorzaken dit vaker dan mensen denken. Ik had ooit een Orico-behuizing die uitviel terwijl de kale schijf prima was. Behuizing vervangen, schijf koppelde bij de eerste poging. Irritante situatie.

1. Sluit problemen met kabel, poort en hub uit.
    Gebruik een andere kabel.
    Sluit direct aan op de Mac.
    Sla hubs en dongles over.
    Voorzie de schijf van stroom via de eigen adapter als die er een heeft.

Een zwakke USB-verbinding geeft vaak vreemde koppelingsfouten in plaats van een nette melding van ontkoppeling. Te vaak gezien.

1. Test op een andere machine.
    Eerst Mac.
    Daarna Windows als de schijf exFAT is.

Als Windows de schijf leest en macOS niet, heb je waarschijnlijk te maken met bestandssysteemcompatibiliteit of een probleem met de macOS-schijfservice. Als geen van beide systemen hem leest, zit het probleem op een lager niveau.

1. Controleer systeemlogboeken.
    In Terminal:
    log show --last 10m | grep -i diskmanagement

Controleer ook Console op I/O-fouten, mediafouten of invalid BS_jmpBoot op exFAT-volumes. Die meldingen wijzen op schade aan de header van het bestandssysteem.

1. Als de schijf zichtbaar is maar niet te koppelen, herstel dan eerst gegevens voordat je wist.
    Hier is Disk Drill zinvol. Het scant de schijf zelfs wanneer Finder weigert deze te koppelen. Voor een ogenschijnlijk dode externe HDD op Mac is Disk Drill een van de betere opties voordat je formatteert. Als de bestanden belangrijk zijn, sla ze dan eerst ergens anders op.

Als herstel werkt, wis dan de fysieke schijf, niet alleen het volume. Gebruik GUID-partitietoewijzing plus:
APFS voor alleen Mac-gebruik
exFAT voor Mac en Windows

Dit past ook behoorlijk goed bij jouw situatie:
de fout com.apple.diskmanagement.disenter oplossen door de schijf te formatteren

Als je een snelle lijst met oorzaken wilt, zijn de meest voorkomende:
beschadigde partitietabel
beschadigde exFAT-header
defecte behuizing of kabel
onveilig uitwerpen
defecte schijfsectoren

Als Schijfhulpprogramma aangeeft dat S.M.A.R.T. faalt, stop dan met proberen de schijf te koppelen en haal de gegevens er zo snel mogelijk af.

Ik zou één ding toevoegen dat @mikeappsreviewer en @himmelsjager niet echt genoeg hebben benadrukt: controleer of de schijf wordt geblokkeerd door het beveiligingsbeleid van macOS, niet alleen door schade aan het bestandssysteem.

Op nieuwere macOS-versies kunnen verwisselbare volumes niet worden gekoppeld als eigendom, coderingsstatus of verouderde aankoppelpunten vreemd zijn geworden na sluimerstand, een crash of een slechte ontkoppeling. Ik heb schijven Error 0 zien geven terwijl ze nog perfect gezond waren.

Probeer dit in Terminal:

diskutil resetUserPermissions / \id -u``

Dan:

sudo mkdir /Volumes/TestMount
sudo mount -t exfat /dev/diskXsY /Volumes/TestMount

Vervang diskXsY door de daadwerkelijke volumepartitie. Als het handmatig wordt gekoppeld, dan is Finder of Disk Arbitration het probleem, niet noodzakelijk de schijf zelf.

Controleer ook of de schijf per ongeluk als alleen-lezen is gemarkeerd op kernelniveau:

mount | grep /Volumes
sudo dmesg | grep -i exfat

Als je herhaalde I/O-herpogingen ziet, wijst dat eerder op vreemd gedrag van de behuizing of stroomvoorziening dan op logische corruptie. Daarom ben ik het er licht mee oneens om vroeg al te veel reparatiepogingen te doen. Soms is het bestandssysteem prima en liegt de USB-bridge.

Een andere nuttige test is Veilige modus. Start op in Veilige modus, sluit de schijf aan en kijk of deze daar wordt gekoppeld. Zo ja, dan stoort een extensie van derden, beveiligingstool of helper-app.

Als de gegevens belangrijk zijn en de schijf nog steeds niet wil koppelen, stop dan met er te veel aan prutsen en scan deze met Disk Drill. Dat is meestal de nettere zet vóór wissen/herformatteren. Ook de moeite waard om dit te lezen: stapsgewijze Mac-oplossing voor com.apple.diskmanagement.disenter error 0, omdat het het hersteltraject van één gebruiker vrij duidelijk uiteenzet.

Als Schijfhulpprogramma de hardware ziet maar koppelen mislukt, zijn de grootste verdachten:

• slecht gedrag van de behuizing
  • verouderde aankoppelrechten
  • exFAT-stuurprogrammaproblemen
  • gedeeltelijke corruptie
  • problemen met stroomvoorziening

Mensen springen veel te snel direct naar “de schijf is dood”. Soms doet macOS gewoon dom tbh.

Ik zou één ding controleren waar de anderen eigenlijk niet hard genoeg op hebben ingezet: of de schijf niet goed op toeren komt.

@himmelsjager, @nachtschatten en @mikeappsreviewer hebben de logische kant goed behandeld. Ik ben het er enigszins mee oneens om veel koppelpogingen en herstelpogingen te doen als de schijf klikt, steeds opnieuw de verbinding verbreekt of er heel lang over doet om te verschijnen. Dat patroon ruikt meer naar hardwaredegradatie dan naar metadatacorruptie.

Wat ik zou doen:

• Open Systeeminformatie > USB en kijk of de behuizing consequent wordt herkend
  • Luister naar opstarten, klik-, uitschakel- en herhaallussen
  • Controleer de capaciteit in Schijfhulpprogramma aan de hand van de grootte op het label
    • een sterk afwijkende grootte betekent vaak problemen met de bridgeboard of de schijfhardware
  • Als het een 3,5-inch HDD is, controleer dan eerst de voedingsadapter
  • Verwijder indien mogelijk de kale schijf uit de behuizing en test met een goed werkende SATA-naar-USB-adapter

Veel gevallen van “disenter error 0” zijn eigenlijk defecte behuizingen die zich voordoen als bestandssysteemproblemen.

Als de gegevens belangrijk zijn, sla dan uitgebreid experimenteren over en maak eerst een image van de schijf als dat kan. Daarna is Disk Drill een redelijke keuze.

Voordelen van Disk Drill:

• kan schijven scannen die niet willen koppelen
  • goede preview- en herstelworkflow
  • nuttig vóór herformatteren

Nadelen van Disk Drill:

• diepe scans op HDD’s zijn traag
  • de herstelkwaliteit hangt af van hoe beschadigd de schijf is
  • geen wondermiddel als de hardware snel aan het uitvallen is

Dus mijn volgorde zou zijn: controleer het gedrag van voeding en behuizing, test indien mogelijk de kale schijf en herstel daarna met Disk Drill vóór je iets wist.