De opslag van mijn iPhone is bijna vol en ik weet niet zeker wat zoveel ruimte inneemt. Ik merkte dat mijn telefoon trager is geworden en nu kan ik geen updates installeren of veel foto’s maken. Ik heb hulp nodig om te vinden waar ik de iPhone-opslag kan controleren en hoe ik kan zien welke apps, foto’s of bestanden de meeste ruimte innemen, zodat ik wat ruimte kan vrijmaken.
Ik liep vorige week opnieuw tegen dit probleem aan. De iPhone zei dat de opslag bijna vol was, precies toen ik de camera nodig had. Dus ik ben opnieuw door alle menu’s gegaan en heb opgeschreven waar Apple elk cijfer verstopt, omdat een deel ervan verspreid staat en een deel er zonder duidelijke reden vreemd uitziet.
Waar je de totale opslag en gebruikte ruimte ziet
Begin hier: Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
Dit scherm is het belangrijkste. Bovenaan krijg je de gekleurde opslagbalk en het gewone getal, zoiets als 184 GB van 256 GB gebruikt. Als je snel het antwoord wilt, dan is dit het.
Als je de oorspronkelijke capaciteitsvermelding wilt zien, ga dan naar Instellingen > Algemeen > Info en zoek naar Capaciteit.
Kleine valkuil. Het getal daar lijkt vaak lager dan het getal op de doos. Je koopt 128 GB, en daarna toont de telefoon 124 GB. Ik zag hetzelfde. Er is niets kapot. iOS neemt zelf ruimte in, dus het bruikbare aantal daalt al voordat je ook maar iets installeert.
Als de telefoon leeg is en je de capaciteit nodig hebt voor doorverkoop of inruil, zou ik eerst een paar saaie plekken controleren. Oudere iPhones hadden soms markeringen op de achterkant of op de simkaartlade. Op de accountpagina van je provider staat het misschien ook vermeld. Oude bonnen helpen als je ze bewaard hebt, wat ik meestal niet doe.
Wat al die ruimte inneemt
Ga terug naar iPhone-opslag en scroll omlaag voorbij de grafiek. Je krijgt een lijst met apps, gesorteerd op grootte. Dit deel is de moeite waard om te bekijken, omdat het laat zien wat je telefoon volledig vol vreet.
Ik vond dingen die ik vergeten was. Gedownloade video’s in een streaming-app. Een opgeblazen Berichten-app vol oude foto-bijlagen. Willekeurige podcastdownloads. Het loopt snel op.
Apple verdeelt opslag in een paar categorieën:
- Apps, de app zelf.
- Foto’s & media, je foto’s, video’s, muziek, podcasts en vergelijkbare bestanden.
- Systeemgegevens, de vreemde stapel. Dit heette vroeger Overig. Het omvat caches, logbestanden, lettertypen, Siri-stemmen en andere achtergrondrommel.
Waarom de cijfers niet overal overeenkomen
Dit deel maakte me de eerste keer in de war. Het getal op de iPhone en het getal dat op een Mac in Finder, of op een Windows-pc in iTunes, wordt weergegeven, komen niet altijd overeen.
Voor zover ik heb gezien, zijn gecachte bestanden de belangrijkste reden. De telefoon telt tijdelijke appgegevens in realtime mee. Wanneer je hem op een computer aansluit en synchroniseert, worden sommige tijdelijke bestanden gewist of opnieuw berekend, waardoor de weergave op de computer meer vrije ruimte kan tonen dan de telefoon een minuut eerder liet zien.
Ook is iCloud-opslag apart. Veel mensen halen dit door elkaar. Je kunt een enorm iCloud-abonnement hebben en toch een telefoon zonder vrije ruimte. Cloudopslag betekent niet dat je apparaat lokaal vrije ruimte heeft.
Hoe weinig opslag op mijn telefoon merkbaar werd
Bij mij werd het lelijk toen de vrije ruimte daalde tot de laatste paar GB. Apps bleven hangen bij het opstarten. De camera aarzelde. Typen voelde vertraagd. Zelfs Instellingen openen voelde vreemd. Het was zo’n vertraging waarbij de telefoon op papier prima lijkt, maar in je hand oud aanvoelt.
Nadat ik ruimte had vrijgemaakt, nam de vertraging af. Dus ja, weinig opslag lijkt normaal gebruik meer te vertragen dan mensen denken.
Wat voor mij werkte
Ik probeerde eerst de gebruikelijke opschoonstappen. Apps offloaden. Oude berichtenthreads verwijderen. Een paar grote downloads verwijderen. Het hielp nauwelijks.
Mijn fotobibliotheek was de echte puinhoop. Te veel dubbele foto’s, burst-opnames, schermafbeeldingen en video’s die ik nooit meer terugkeek.
Ik ben uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken. Ik was eerst sceptisch, omdat de meeste opschoonapps dubieus aanvoelen of twee tikken later om geld beginnen te vragen. Deze deed dat op mijn telefoon niet. Geen advertenties in mijn gezicht. Geen nep gratis proefperiode. Geen betaalmuur halverwege het opschonen.
Het deel dat ik het fijnst vond, was de weergave gesorteerd op bestandsgrootte. Hun onderdeel Heavies maakte het makkelijk om eerst het grootste rommelbestand te vinden. Similars hielp bij bijna dubbele foto’s, wat mijn grootste probleem was. Ik vond het ook prettig om de bestandsgrootte te zien voordat ik schermafbeeldingen en video’s verwijderde, want dan weet je of iets verwijderen 4 MB of 400 MB oplevert. Groot verschil.
Iets anders dat ik vóór gebruik controleerde, was privacy. Het verwerkt alles op het apparaat, dus mijn foto’s werden niet naar een willekeurige server gestuurd. Dat vond ik, eerlijk gezegd, nog belangrijker dan het opschoongedeelte.
Na één ronde had ik ongeveer 15 GB vrijgemaakt. Mijn telefoon voelde niet meer verstopt aan en de vertraging verdween grotendeels.
Korte versie
Als je de snelste route wilt:
- Open Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
- Controleer de bovenste balk voor gebruikte versus totale ruimte.
- Scroll omlaag en kijk eerst naar de grootste apps.
- Controleer Foto’s, Berichten, downloads en grote video’s.
- Negeer iCloud bij het controleren van lokale telefoonopslag, dat staat los van elkaar.
- Als je telefoon traag aanvoelt, maak dan eerst een paar GB vrij en test opnieuw.
Dit was het volledige overzicht dat ik de eerste keer graag had willen hebben. Apple laat de informatie wel zien, maar die is net genoeg verspreid om irritant te zijn.
Ga één niveau dieper dan de hoofdpagina Opslag. @mikeappsreviewer behandelde het menu op het hoogste niveau, dus ik zou daarna de app-specifieke onderdelen bekijken, omdat de grootste ruimtevreters zich daar verstoppen.
Open Foto’s, Albums, scrol dan naar Mediatypen. Kijk naar Video’s, Schermopnamen, ProRAW, Live Photos en Burstfoto’s. Een paar 4K-clips vreten snel gigabytes. Eén minuut 4K met 60 fps is vaak ongeveer 400 MB. Tien clips en je opslagruimte is weg.
Controleer daarna Berichten. Grote bijlagen blijven daar voor altijd staan. Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag, Berichten, Grote bijlagen bekijken. Dit is een van de snelste opruimacties op de iPhone.
Controleer ook Safari. Instellingen, Safari, Wis geschiedenis en websitedata. Het levert geen enorme winst op, maar als de opslag bijna vol is, helpt elke GB en zelfs elk klein beetje.
Ik ben het niet helemaal eens met het idee dat Systeemgegevens altijd het grootste raadsel zijn. Voor de meeste mensen zijn het foto’s, video’s, offline downloads en berichtbijlagen. Saai antwoord, maar waar.
Als je bibliotheek rommelig is, is Clever Cleaner het bekijken waard. Het is handig voor dubbele foto’s en grote bestanden. Ik vond deze handleiding voor het opschonen van iPhone-opslag met Clever Cleaner nuttiger dan de meeste appdemo’s.
Nog iets wat mensen vaak missen: start de telefoon opnieuw op nadat je veel hebt verwijderd. iOS werkt de opslagcijfers soms heeeel langzaam bij.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @shizuka zeiden: kijk niet alleen naar wat het grootst is, kijk naar wat steeds weer terugkomt. Dat is meestal het echte opslaglek.
Een paar verraderlijke plekken:
- App Dictafoon als je vergaderingen, lessen, enz. opneemt
- Bestanden-app, vooral Downloads en Op mijn iPhone
- Downloads in de Muziek-app
- Offline content van TV/Netflix/YouTube/Spotify
- Mail-app als je enorme bijlagen lokaal gecachet hebt
Controleer ook deze instelling: Instellingen > Camera > Structuren. Als je fotografeert in Meest compatibel, kunnen foto’s/video’s meer ruimte innemen dan HEIF/HEVC. En als Bewaar normale foto aanstaat voor HDR-opnamen, kunnen afbeeldingen ongemerkt dubbel worden opgeslagen.
Een andere onderschatte oplossing is Instellingen > App Store > Ruim ongebruikte apps op. Ik weet dat sommige mensen een hekel hebben aan automatische dingen, maar als je opslag constant bijna vol zit, helpt het.
Ik ben het niet helemaal eens met het idee dat Systeemgegevens meestal onschuldig zijn. Soms wordt het echt veel groter dan normaal, vooral na updates, veel streamen in Safari of enorme berichtenthreads. Als dat getal absurd hoog lijkt, kan een reservekopie + herstart + iOS-update het soms weer omlaag brengen.
Als Foto’s de puinhoop is, is Clever Cleaner waarschijnlijk de snelste manier om duplicaten, grote video’s en screenshots te sorteren zonder eindeloos te graven. Ik vond deze gids op de beste AI-cleaner-apps voor het opschonen van iPhone-opslag nuttiger dan de meeste praktijkgerichte Clever Cleaner-testposts, omdat er echt wordt uitgelegd waar de app goed in is.
Belangrijkste tip: laat minstens 5 tot 10 GB vrij. iPhones gaan vreemd doen als ze helemaal volgepakt zitten, lol.
Ik zou nog één controle toevoegen die meestal wordt overgeslagen: vergelijk de appgrootte met Documenten en gegevens binnen elke grote app. Soms is de app 200 MB, maar is de opgeslagen rommel 8 GB. Dat is de echte aanwijzing.
Een paar plekken die ik zou controleren en die door @shizuka, @boswandelaar en @mikeappsreviewer slechts licht zijn aangestipt:
- Instellingen > Toegankelijkheid > Gesproken materiaal / VoiceOver / Siri-stemmen
Gedownloade stemmen kunnen verrassend veel ruimte innemen. - GarageBand, iMovie, CapCut, Lightroom, Canva
Creatieve apps cachen exports en projectbestanden. - Boeken-app voor gedownloade pdf’s en audioboeken.
- WhatsApp/Telegram opslagbeheerders binnen de apps zelf. Die kunnen enorm zijn.
Ik ben het er enigszins mee oneens dat het legen van Safari als eerste de moeite waard is. Meestal is het minuscuul vergeleken met media en chatbijlagen.
Als Foto’s het probleem zijn, is Clever Cleaner prima om snel duplicaten en grote bestanden naar boven te halen.
Voordelen: eenvoudig, snelle scan, nuttig voor rommelige bibliotheken.
Nadelen: vooral goed voor het opschonen van foto’s, niet voor opslagproblemen op systeemniveau, en je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert.
Mijn regel: als een app enorm is en je de offline gegevens niet nodig hebt, verwijder de app dan en installeer hem opnieuw in plaats van eindeloos in caches te porren. Dat maakt vaak meer ruimte vrij dan “schoonmaken”.