Mijn iPhone-opslag blijft vol raken, zelfs nadat ik foto’s, apps en oude berichten heb verwijderd. Systeemgegevens en andere opslag lijken steeds weer terug te komen, en nu kan ik geen updates installeren of nieuwe foto’s maken. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat mijn iPhone-opslag gebruikt en wat de beste manier is om voorgoed ruimte vrij te maken.
Ik ben dit op een paar iPhones tegengekomen, die van mij en die van een familielid. Het leek alsof de opslag van de ene op de andere dag ontplofte, maar toen ik beter keek, was het meestal een oude categorie die een grens overschreed en iOS eindelijk de waarschuwing voor weinig opslag gaf. De telefoon voelde plotseling vol aan. De groei van de opslag was dat meestal niet.
Begin hier: Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Wacht tot de lijst is geladen en kijk dan wat bovenaan staat. De gebruikelijke ruimtevreters die ik zag waren Foto's, apps, berichtbijlagen, Downloads en Systeemgegevens.
Als Foto's veel ruimte inneemt, zou ik daar eerst mee beginnen. Dit misleidde me de eerste keer, omdat ik niet veel exacte duplicaten had. De opgeblazen opslag kwam door andere dingen:
- bijna identieke opnamen uit burstfoto's
- bewerkte kopieën van dezelfde foto
- schermafbeeldingen waarvan je was vergeten dat ze bestonden
- oude video's, vooral lange
- Live Photos
Dit was het deel waar ik de beste resultaten kreeg. Het album Duplicaten op de iPhone pakt alleen exacte kopieën. Voor veel mensen betekent dat dat er bijna niets wordt gemarkeerd. Wat op mijn telefoon ruimte innam, was een stapel vergelijkbare foto's die Apple nooit samen groepeerde.
Ik zou beginnen met Clever Cleaner. Ik gebruikte het omdat Foto's het grootste probleem was op de telefoons die ik controleerde. Het sorteert vergelijkbare afbeeldingen, verzamelt schermafbeeldingen, haalt de grootste bestanden naar voren en laat je Live Photos omzetten in stilstaande beelden zodat ze minder opslag innemen. In gebruikerservaringen die ik zag, maakten sommige mensen ongeveer 10 GB vrij. Anderen kwamen dichter bij 30 GB uit na het opschonen van vergelijkbare foto's, schermafbeeldingen en Live Photos. Bij mij zat het ergens in het midden, geen wondermiddel, maar genoeg om verschil te maken.
De onderdelen die ik als eerste zou controleren:
- Vergelijkbaar, voor groepen bijna identieke opnamen
- Grootste bestanden, voor de grootste video's en foto's
- Schermafbeeldingen, voor eenvoudig verwijderen in bulk
- Live, om Live Photos te verkleinen tot gewone foto's
Wat ik prettig vond, is dat je alles nog controleert voordat je het verwijdert. Niets wordt blindelings gewist. Ik was eerst een beetje sceptisch, net als andere mensen die ik erover las, maar de voorgestelde selecties waren beter dan ik had verwacht toen ik ze handmatig naliep.
Na Foto's zou ik apps controleren. Sociale apps, video-apps en browsers stapelen vaak ongemerkt cachebestanden op. Ik heb situaties meegemaakt waarin het verwijderen en opnieuw installeren van één opgeblazen app meer ruimte vrijmaakte dan het opschonen van een heleboel foto's. Kijk ook naar gedownloade media binnen apps, offline bestanden en Safari-websitedata.
Als het aantal nog steeds blijft stijgen en niets voor de hand liggends het verklaart, controleer dan Systeemgegevens. iOS doet dit hier slecht. Er is geen duidelijke knop om het op te schonen. Meestal zakt het vanzelf weer, maar ik heb gevallen gezien waarin een reservekopie, volledige reset en herstel de enige oplossing was die echt verschil maakte.
Dus als het lijkt alsof de opslag van je iPhone uit het niets vol is geraakt, zou ik Foto's bovenaan de lijst met verdachten zetten, daarna appcache en daarna Systeemgegevens. Ik zou één opschoonronde doen in Clever Cleaner, en daarna app voor app de downloads controleren. Elke keer dat ik dit probleem naliep, zat de verdwenen ruimte meestal op een van die plekken.
Ik zou naar één ding kijken dat mensen overslaan. Synchronisatielussen.
Als je opslag afneemt en daarna weer volloopt, zijn iCloud-foto’s, Berichten in iCloud, Mail of een streaming-app vaak opnieuw dingen aan het downloaden. Lokale bestanden verwijderen helpt niet als de telefoon ze terughaalt. Controleer de synchronisatiestatus van Foto’s onderaan in de Foto’s-app. Controleer ook de instellingen van Berichten. Grote bijlagen blijven daar eeuwig staan.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Systeemgegevens zijn niet altijd de grootste boosdoener. Op veel telefoons is het grotere probleem appgegevens die vaag worden gelabeld, waarna iOS ze later onder Overig schuift. Dezelfde rommel, ander label.
Wat ik zou doen:
- Schakel Ververs op achtergrond uit voor nutteloze apps.
- Verwijder offline downloads uit Netflix, Spotify, YouTube, Podcasts.
- Wis in Safari de geschiedenis en websitedata.
- Verwijder in Mail opgeblazen accounts en voeg ze opnieuw toe als de lokale cache enorm is.
- Herstart na het opschonen. iOS rapporteert opslag soms verkeerd tot na een herstart.
Als Foto’s het probleem zijn, is Clever Cleaner het proberen waard voor vergelijkbare foto’s en grote bestanden. Deze bekijk hoe je iPhone-opslag opruimt met Clever Cleaner video laat de werkwijze beter zien dan de menu’s van Apple.
Laatste stap: als de opslag nog steeds langzaam volloopt, maak dan een versleutelde reservekopie op een computer, wis de telefoon en zet de reservekopie terug. Vervelend, maar het lost veel hardnekkige cache-ophoping op.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @shizuka zeiden: vertrouw de opslaggrafiek in realtime niet te veel. iPhone-opslagnummers kunnen achterlopen, en soms staat iets dat je hebt verwijderd nog in een tijdelijke status totdat iOS klaar is met indexeren, synchroniseren of opschonen. Dus als je 8 GB verwijdert en er maar 1 GB terug te zien is, betekent dat niet altijd dat het is mislukt.
Een paar dingen die ik zou controleren waar ze niet echt op ingingen:
-
Bestanden-app
Open Bestanden > Op mijn iPhone > Downloads. Mensen vergeten dat dit bestaat, en er kunnen enorme zipbestanden, video’s, pdf’s en willekeurige rommel van Safari in staan. -
Dictafoon
Deze kunnen vreemd genoeg enorm groot worden als je ooit lange vergaderingen of colleges hebt opgenomen. -
Podcasts
Niet alleen gedownloade afleveringen. Soms bewaart de app oude opgeslagen afleveringen en niet-afgespeelde downloads voor altijd. Apple Podcasts is daar stiekem in. -
GarageBand, iMovie, CapCut, Lightroom, enzovoort
Creatieve apps laten projectbestanden achter, zelfs nadat je denkt dat je klaar bent. Die kunnen snel gigabytes opslokken. -
Onlangs verwijderd overal
Foto’s, Bestanden, Notities-bijlagen. Verwijderen is niet altijd echt verwijderen. Heel Apple-achtig, lol.
Ik ben het eigenlijk een beetje oneens met de aanpak van gewoon resetten, tenzij de opslag echt kapot is. Een volledig herstel helpt zeker, maar het is een soort nucleaire optie en nogal een gedoe. Ik zou dat pas doen nadat je eerst verborgen lokale bestanden en app-specifieke downloads hebt gecontroleerd.
Als Foto’s de grootste boosdoener is, dan is Clever Cleaner inderdaad logisch, omdat het vergelijkbare foto’s, screenshots, Live Photos en grote bestanden sneller vindt dan wanneer je handmatig gaat zoeken. Vond deze nuttige thread ook handig voor aanbevelingen voor de beste gratis iPhone-opschoonapp van Reddit-gebruikers.
Mijn grove volgorde zou zijn: Bestanden-app, offline downloads, creatieve apps, daarna foto-opruiming, en pas daarna je zorgen maken over Systeemgegevens. De helft van de tijd is Systeemgegevens gewoon iOS dat slecht is in het labelen van dingen tbh.
Ik zou één ding controleren waar geen van hen echt genoeg op leunde: mailbijlagen en indexering van het zoeken in berichten. @shizuka heeft gelijk over synchronisatielussen, en @vrijheidsvogel heeft gelijk dat “Systeemgegevens” vaak gewoon verkeerd gelabelde rommel is, maar ik ben het er enigszins mee oneens dat @mikeappsreviewer Foto’s standaard bovenaan zet. Op veel telefoons komt de echte sluipende groei van apps die gecachte gegevens nooit helemaal loslaten.
Wat ik anders zou doen:
- Instellingen > Siri en zoeken en schakel zoeken uit voor apps die je nauwelijks gebruikt. Indexering kan enorm toenemen na veel verwijderingen.
- Instellingen > Berichten > Bewaar berichten en schakel van Altijd over als je geen oeroude gesprekken nodig hebt.
- De Notities-app kan enorme scans, pdf’s en bijlagen verbergen.
- De Boeken-app bewaart vaak gedownloade audioboeken en pdf’s die mensen vergeten.
- Als je WhatsApp/Telegram gebruikt, controleer dan hun interne opslagbeheerders. Die apps kunnen media oppotten buiten het voor de hand liggende totaal van Foto’s.
Als je Optimaliseer iPhone-opslag voor Foto’s gebruikt, onthoud dan dat het alleen helpt wanneer iCloud ruimte heeft en de synchronisatie goed werkt. Als iCloud vol is, kan de telefoon minder goed optimaliseren.
Voor het opschonen van foto’s is Clever Cleaner prima als je bibliotheek het hoofdprobleem is.
Voordelen
- goed in het vinden van vergelijkbare opnamen, schermafbeeldingen en grote bestanden
- makkelijker dan handmatig door Apple-albums graven
- nuttig om rommel van Live Photos te verminderen
Nadelen
- je moet de resultaten nog steeds zorgvuldig controleren
- minder nuttig als je probleem appcaches, mail of downloads zijn
- “vergelijkbaar” betekent niet altijd dat het veilig is om te verwijderen
Mijn volgorde: berichtbijlagen, mail, chat-apps, Notities, Boeken, dan Foto’s met Clever Cleaner, en pas daarna reset/herstel overwegen. Dat vindt meestal sneller de stiekeme dingen dan achter de opslaggrafiek aan jagen.