Hoe verwijder je de Facebook-cache op de iPhone als deze zich steeds blijft opbouwen?

Mijn Facebook-appcache op de iPhone blijft zich ophopen en opslagruimte innemen, zelfs nadat ik een deel van de appgegevens heb verwijderd. Ik probeer opslagruimte op mijn iPhone vrij te maken zonder mijn account of belangrijke instellingen te verliezen. Wat is de veiligste manier om de Facebook-cache te wissen en te voorkomen dat die zich opnieuw vult?

Als Facebook 10 GB of 15 GB op je iPhone inneemt, is het vervelende dat iOS je geen eenvoudige knop Cache wissen geeft zoals Android dat doet. Dus de oplossing is eigenlijk ofwel een gedeeltelijke reset of een volledige reset van de app.

De snellere optie is App offloaden. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, zoek Facebook en tik dan op App offloaden. Hiermee wordt de app zelf verwijderd, maar blijven de documenten en gegevens behouden. Nadat je de app opnieuw installeert, wordt tijdelijke rommel meestal opgeruimd en blijf je normaal ingelogd omdat je inloggegevens nog aanwezig zijn.

Dat gezegd hebbende, is offloaden niet altijd genoeg wanneer Facebook is uitgegroeid tot een belachelijk monster van 15 GB. Het grootste deel van die omvang zit meestal in Documenten en gegevens, waaronder gecachte video's, afbeeldingen, scripts en al het andere dat Facebook heeft opgeslagen terwijl je scrolt.

Gebruik voor de echte schoonmaak Verwijder app vanuit datzelfde scherm iPhone-opslag en installeer Facebook daarna opnieuw vanuit de App Store. Hiermee worden de app, de lokale gegevens en de cache verwijderd.

En ja, als je de app verwijdert, word je uitgelogd. Je moet na het opnieuw installeren weer inloggen. Maar je Facebook-account, berichten, vrienden, foto's en dergelijke worden niet verwijderd. Die gegevens worden opgeslagen op de servers van Facebook. Je verwijdert alleen de lokale kopie op je telefoon. Dit is meestal de snelste manier om Facebook van vele gigabytes terug te brengen naar een veel kleinere omvang.

Er is ook een kleinere opruimoptie binnen Facebook zelf. Open Menu met de drie streepjes en ga dan naar Instellingen en privacy > Instellingen > Browser om de cookies en cache van de in-app-browser te wissen. Dat kan een beetje helpen als je veel links via Facebook opent, maar het lost het grote opslagprobleem op zichzelf niet op.

De keerzijde is dat dit tijdelijk is. Facebook begint zijn cache opnieuw op te bouwen zodra je het gebruikt. Kijk een tijdje naar Reels, scrol door video's, open een hoop berichten en het opslagcijfer loopt weer langzaam op.

Wat mij uiteindelijk hielp, was controleren of Facebook wel echt het grootste probleem was. In mijn geval bleef ik geobsedeerd door appcache, maar de grotere opslagslurper was eigenlijk mijn Fotobibliotheek. Ik had enorm veel foto's die op duplicaten leken, oude schermafbeeldingen en gigantische 4K-video's die ik was vergeten.

Toen probeerde ik Clever Cleaner. Het wist de cache van Facebook niet, omdat iOS apps voor opschonen dat automatisch niet echt laat doen. Waar het wel bij helpt, is het vinden van de dingen in je fotobibliotheek die daadwerkelijk opslagruimte innemen.

De sectie Heavies toont je grootste foto's en video's, zodat je de enorme bestanden makkelijk kunt herkennen. De sectie Similars groepeert bijna identieke opnamen, bijvoorbeeld wanneer je tien versies van dezelfde foto hebt gemaakt en er maar één nodig had. Het toont ook bestandsgroottes voor schermafbeeldingen, wat handig is omdat die zich sneller opstapelen dan je denkt. Nog een pluspunt is dat het alles op het apparaat verwerkt, zodat je foto's niet ergens anders naartoe worden geüpload voor analyse.

Dus als Facebook op 15 GB staat, verwijder het dan eerst en installeer het opnieuw om snel weer wat ruimte vrij te maken. Maar als je telefoon steeds zonder opslagruimte komt te zitten, controleer dan daarna je foto's. Het opruimen van grote video's, duplicaten en vergeten schermafbeeldingen maakt meestal een veel groter verschil dan om de paar dagen appcache najagen.

Begin niet met het verwijderen van Facebook totdat je zeker weet dat je weer toegang kunt krijgen tot het account. Dat is de saaie stap die mensen overslaan. Zorg ervoor dat je het wachtwoord weet, toegang hebt tot het e-mailadres of telefoonnummer van het account, en dat twee-factor-authenticatie werkt als je die gebruikt. Het verwijderen van de app verwijdert je Facebook-account niet, maar het kan een hoofdpijndossier worden als je login alleen in de app is opgeslagen en nergens anders.

Ik ben het eens met het basisadvies hierboven dat verwijderen en opnieuw installeren de schoonste manier is om Facebook op de iPhone kleiner te maken. Offloaden is veiliger, maar het laat vaak te veel achter omdat iOS de documenten en gegevens van de app bewaart. Als je doel is om de stapel gecachte video’s en andere lokale rommel op te ruimen, kan offloaden tegenvallen.

Een klein ding om te controleren vóór het opnieuw installeren: Facebook kan snel weer veel downloaden als achtergrondactiviteit en automatisch afspelen van video’s ongemoeid blijven. Ga na het opnieuw installeren naar de instellingen van Facebook en verminder automatisch afspelen als je dat niet nodig hebt, en in de iPhone-instellingen kun je Ververs op achtergrond voor Facebook uitschakelen. Het zal de cache niet voor altijd stoppen, maar het vertraagt wel een beetje hoe snel de opslag weer volloopt. Als de app na normaal gebruik weer opzwelt, is dat vooral gewoon Facebook dat Facebook is, niet iets dat mis is met je telefoon.

Het verborgen nadeel van de methode van verwijderen en opnieuw installeren is dat lokale appgegevens waarvan je was vergeten dat ze bestonden, kunnen worden gereset, zoals meldingsvoorkeuren, opgeslagen inlogstatus, cookies van de in-appbrowser, conceptberichten of prompts voor Marketplace/locatie. Je account is veilig, en ik ben het met de anderen eens dat het verwijderen van de app het dichtst in de buurt komt van een echte Facebook-cache wissen op iPhone, maar doe het niet terwijl je midden in het schrijven van een bericht zit of iets tijdgevoeligs beheert. Rond alles af wat nog niet klaar is, controleer eerst je inloggegevens en 2FA en verwijder Facebook daarna via Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag in plaats van alleen het pictogram van het beginscherm te verwijderen. Schakel na het opnieuw installeren automatisch afspelen en Ververs op achtergrond uit als de geleidelijke toename van opslag je stoort. Het komt nog steeds terug, alleen meestal niet zo snel.

Gebruik Offload niet als het doel is om de cache te wissen.

Offload is prima als je de login wilt bewaren en de lokale gegevens van de app wilt behouden, maar dat is precies waarom het vaak slecht werkt bij Facebook-opslagrommel. Als in iPhone-opslag bij Facebook blijkt dat het grootste deel van de ruimte onder Documenten en gegevens valt, dan behoudt offload in feite juist het deel dat je probeert kwijt te raken.

De veiligste schone reset is: zorg dat je kunt inloggen en ga daarna naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Facebook > Verwijder app. Niet Verwijder app van beginscherm. Verwijder app. Installeer de app daarna opnieuw vanuit de App Store. Je Facebook-account, berichten, vrienden, groepen, pagina’s en foto’s worden hierdoor niet verwijderd. Je verwijdert alleen de kopie van de app en de lokale bestanden ervan van de telefoon.

Een klein ding dat mensen vaak missen: als je Messenger gebruikt, is dat een aparte app met een eigen opslagberg. Facebook verwijderen verkleint Messenger niet per se. Hetzelfde geldt voor Instagram als je Meta-apps veel gebruikt. Controleer elke app in iPhone-opslag in plaats van aan te nemen dat Facebook de enige is die ruimte inneemt.

Na het opnieuw installeren moet je verwachten dat het getal weer stijgt. Facebook cached afbeeldingen en video’s omdat scrollen daardoor sneller aanvoelt. Je kunt het wat afremmen door automatisch afspelen van video’s te beperken, eindeloos door Reels te scrollen te vermijden en Ververs op achtergrond voor Facebook uit te schakelen in de iPhone-instellingen, maar je kunt niet zorgen dat de app voor altijd klein blijft.

En installeer geen cache cleaner in de verwachting dat die de cache van Facebook wist. iOS staat apps van derden eigenlijk niet toe om de privéopslag van een andere app op te schonen. Iets als Clever Cleaner kan nuttig zijn als je Foto’s-bibliotheek de echte opslagvreter is, maar het is geen wisser voor de Facebook-cache. Voor Facebook zelf is verwijderen en opnieuw installeren nog steeds het dichtst bij een echte wis-cache-knop op de iPhone.