Hoe voer ik herstel van een Seagate externe harde schijf uit op Windows?

Mijn externe harde schijf van Seagate toont mijn bestanden plotseling niet meer in Windows, en ik maak me zorgen dat ik belangrijke foto’s en documenten kwijtraak. De schijf wordt soms gedetecteerd, maar ik kan hem niet betrouwbaar openen. Wat is de veiligste manier om gegevens van een externe harde schijf van Seagate op Windows te herstellen zonder het gegevensverlies te verergeren?

Stop voorlopig met het gebruiken van de Seagate-schijf. Dat is het belangrijkste. Als Windows vraagt om deze te formatteren, bestanden zijn verdwenen, of de schijf er ineens leeg uitziet, blijf hem dan niet aansluiten en rondkijken. Verwijderde of zogenaamd ontbrekende bestanden bestaan vaak nog steeds totdat er iets nieuws over die ruimte wordt geschreven.

Controleer eerst of de schijf gezond klinkt. Normaal draaien is één ding. Klikkende, schurende, herhaaldelijk opstartende geluiden, of iets anders luid en vreemds is iets anders. Als hij die geluiden maakt, zou ik er geen herstelscans op uitvoeren. Kijk in plaats daarvan naar Seagate’s Rescue Data Recovery Services, vooral omdat sommige Seagate-schijven gedurende een beperkte periode met Rescue-dekking worden geleverd. Het is de moeite waard om het serienummer te controleren voordat je ervan uitgaat dat je de volle prijs moet betalen.

Als de schijf normaal klinkt maar niet verschijnt in Verkenner, als RAW wordt weergegeven, of Windows zegt dat deze moet worden geformatteerd, betekent dat niet altijd dat de gegevens weg zijn. Het kan gewoon betekenen dat Windows het bestandssysteem niet meer goed kan lezen.

Voor een doe-het-zelf herstelpoging installeer je de herstelsoftware ergens anders, niet op de Seagate-schijf. Je interne schijf is prima, of een andere externe schijf. Voor externe Seagate-schijven is Disk Drill een redelijke optie, vooral als de schijf onjuist is losgekoppeld, het verkeerde formaat toont, of beschadigd lijkt maar nog wel wordt gedetecteerd.

De veiligere manier is om eerst een byte-voor-byte back-up te maken als de schijf instabiel lijkt. Disk Drill kan een volledige schijfimage van de Seagate-schijf maken, waarna je het origineel kunt loskoppelen en in plaats daarvan de image kunt scannen. Zo voorkom je extra slijtage van de schijf terwijl de herstelsoftware deze doorzoekt.

Een paar praktische dingen:

• Gebruik een goed werkende USB-kabel. Probeer ook een andere poort, want draagbare schijven kunnen kieskeurig zijn en kabels gaan voortdurend kapot.
  • Als Disk Drill de Seagate-schijf of de schijfimage ziet, scan die dan op verloren gegevens.
  • Bekijk bestanden vooraf voordat je ze herstelt. Als foto’s, video’s of documenten correct worden weergegeven in de voorbeeldweergave, is dat een goed teken dat ze echt herstelbaar zijn.
  • Herstel bestanden naar een andere schijf. Sla herstelde bestanden nooit terug op dezelfde Seagate-schijf op die je aan het scannen bent.

Als de software de schijf niet toont, controleer dan Windows Schijfbeheer. Als deze daar verschijnt met de juiste grootte, zoals 2TB of 5TB, kan herstelsoftware deze mogelijk nog steeds lezen, ook al kan Verkenner dat niet.

Zodra je de belangrijke bestanden terug hebt, ga er dan niet zomaar van uit dat de schijf in orde is. Voer Seagate SeaTools uit en gebruik de Long Generic Test. Als die mislukt, vervang dan de schijf. Als die slaagt, kun je hem formatteren en opnieuw gebruiken, maar ik zou vanaf nu toch een tweede back-up bewaren.

Deze scans kunnen op grotere schijven een tijdje duren. Maar als de schijf inschakelt, normaal klinkt en nog steeds wordt gedetecteerd met de juiste capaciteit, heb je een redelijke kans om de bestanden te herstellen.

Een schijf die in Schijfbeheer de juiste grootte toont, is iets heel anders dan een schijf die steeds verbinding maakt en verbreekt of 0 bytes meldt. Als het probleem af en toe optreedt, zou ik eerder de kabel, USB-poort, voeding of de behuizing verdenken dan de bestanden, dus test dat eerst en voer Disk Drill of een andere herstelscan pas uit zodra de verbinding stabiel is. Als de verbinding tijdens het scannen steeds wordt verbroken, stop dan en kies in plaats daarvan voor de image/pro-methode.

U kunt mogelijk alles herstellen, maar ga er niet van uit dat Windows-herstel onschadelijk is. Als er een melding verschijnt met scan en herstellen, u moet formatteren, of iets waarbij CHKDSK betrokken is, annuleer dit dan voorlopig. Die hulpprogramma’s zijn bedoeld om het bestandssysteem weer bruikbaar te maken, niet om het beste herstelpad te behouden, en ze kunnen beschadigde records verplaatsen of u achterlaten met een rommelige verzameling found.000-bestanden.

Als de schijf lang genoeg verbonden blijft om erin te bladeren, verspil die tijd dan niet aan het ordenen van mappen. Kopieer eerst de belangrijkste zaken, te beginnen met foto’s/documenten die u niet kunt vervangen, en kopieer naar een andere schijf. Sla alles over wat enorm groot of vervangbaar is totdat de kritieke bestanden veilig zijn. Als de schijf tijdens het kopiëren wordt losgekoppeld, dan vertelt dat u dat dit niet langer een normaal geval van ontbrekende bestanden is.

Daarna zou ik de Seagate behandelen als verdachte hardware, niet alleen als een softwareprobleem. Disk Drill is prima om te proberen als de schijf stabiel is of als u een image ervan kunt scannen, maar ik zou geen enkel herstelprogramma richten op een schijf die elke paar minuten blijft verdwijnen. En initialiseer, formatteer of maak zeker geen nieuwe partitie aan alleen omdat Schijfbeheer iets voorstelt. Die knoppen zijn makkelijk aan te klikken en vervelend om ongedaan te maken.

“Test” herstel niet op de enige kopie van je bestanden.

Als de schijf nog af en toe verschijnt, behandel elke succesvolle koppeling dan als een kans met beperkte tijd. Ik zou een eenvoudige reddingsmap op een andere schijf maken en eerst de onvervangbare mappen kopiëren. Als Verkenner vastloopt, blijf dan niet steeds opnieuw op dezelfde map dubbelklikken. Daardoor kan Windows eindeloos blijven proberen slechte leesacties opnieuw uit te voeren. Soms is een kopie via de opdrachtregel minder vervelend omdat die fouten kan overslaan en verder kan gaan, bijvoorbeeld met robocopy met weinig herhalingen, maar alleen als de schijf lang genoeg verbonden blijft om te kunnen lezen.

Zoiets kan werken wanneer de schijf een letter heeft en grotendeels leesbaar is:

robocopy E:\Photos D:\Recovered_Seagate\Photos /E /R:1 /W:1

Pas natuurlijk de letters en mapnamen aan. Het punt is niet dat robocopy magisch is. Het voorkomt alleen dat Windows Verkenner tien minuten blijft hangen op één slecht bestand. Ik zou het niet gebruiken om eerst de hele schijf te kopiëren, tenzij je de belangrijkste mappen al hebt veiliggesteld.

Voor echte herstelsoftware zijn Disk Drill of vergelijkbare tools logischer nadat je stopt met het willekeurig in- en uitpluggen. Als het bestandssysteem beschadigd is, kan een scan bestanden vinden die Verkenner niet laat zien. Maar als de schijf tijdens een scan de verbinding verbreekt, zijn de scanresultaten niet iets wat ik erg zou vertrouwen. In dat geval is eerst een image/kloon maken de betere route, ook al is dat langzamer en is er een andere schijf voor nodig die minstens zo groot is als de Seagate.

Een detail dat mensen vergeten: open de Seagate-behuizing niet tenzij je het goed vindt om mogelijk garantie of Rescue-dekking te verliezen. Sommige externe schijven hebben ook USB-borden of eigenaardigheden met versleuteling, dus de kale schijf eruit halen en in een dock steken is niet altijd een nette snelkoppeling. Controleer de serie-/garantiesituatie voordat je hem uit elkaar haalt.

Nadat de bestanden zijn hersteld, stel de schijf buiten gebruik tenzij hij tests probleemloos doorstaat en zich een tijdje normaal gedraagt. Een schijf die “soms” werkt is al een slechte plek om je enige foto’s en documenten te bewaren. Zelfs als je alles terugkrijgt, ga er dan van uit dat hij je een waarschuwing gaf in plaats van dat het probleem is opgelost.