Hva er den enkleste måten å slå sammen dupliserte bilder på iPhone?

Min iPhone har mange dupliserte bilder etter synkronisering og gjenoppretting, og det tar opp for mye lagringsplass. Jeg prøver å finne den enkleste måten å slå sammen eller fjerne dupliserte bilder på uten å miste noe viktig. Hva er den beste metoden eller appen for å rydde opp i dupliserte bilder på en iPhone på en trygg måte?

Jeg støtte også på dette, og ordlyden forvirret meg først.

På iPhone blander ikke Merge i Bilder en haug med lignende bilder til én fil. Den fjerner duplikatkopier og beholder én versjon, vanligvis den med bedre metadata knyttet til seg.

Hvis du vil bruke det innebygde alternativet, er dette den korte veien:

1. Åpne Bilder.
  2. Bla ned til Verktøy.
  3. Trykk på Duplikater.
  4. Trykk på Velg, deretter Velg alle, eller velg grupper én etter én.
  5. Trykk på Slå sammen og bekreft.

En irriterende del er at albumet Duplikater ikke alltid dukker opp med en gang. Etter at jeg importerte en stor mengde, tok det flere timer før noe dukket opp der. Hvis biblioteket ditt ble endret nylig, vent litt og sjekk igjen senere.

Det neste som forvirret meg, er at dette verktøyet bare fanger opp eksakte duplikater. Så hvis kamerarullen din er full av nesten like bilder, seriebilder, ti bilder fra samme sekund eller selfier med små forskjeller, ignorerer iOS vanligvis disse.

Til slike brukte jeg Clever Cleaner. Den sorterer både duplikater og lignende bilder, noe som hjalp mer i mitt tilfelle fordi mesteparten av rotet mitt var gjentatte bilder, ikke ekte kopier.

Dette gjorde jeg etter å ha installert den:

1. La den skanne bildebiblioteket.
  2. Åpne Lignende-delen.
  3. Bruk Smart Cleanup hvis du vil ha automatiske valg, eller gå gjennom gruppe for gruppe selv.
  4. Bekreft sletting.
  5. Tøm Nylig slettet i Bilder hvis du vil få tilbake lagringsplassen med en gang.

En liten advarsel fra min egen opprydding: bla gjennom treffene før du sletter en stor mengde. Jeg så noen grupperte bilder jeg ikke ville ha slettet hvis jeg ikke hadde sjekket først.

2 Likes

Du trenger ikke å slå sammen bilder i Photoshop-forstand. På iPhone må du fjerne duplikater på en trygg måte.

Jeg ville delt det opp slik.

Hvis duplikatene dine er helt identiske kopier, bruk Bilder først. Det beholder ett element og bevarer informasjon bedre enn de fleste tredjepartsapper. @mikeappsreviewer dekket den innebygde løsningen, så jeg skal ikke gjenta det.

Der jeg er litt uenig, er at det innebygde verktøyet ikke alltid er det enkleste hvis rotet ditt kom fra synkroniseringsfeil. Slike bildebiblioteker inneholder ofte nesten-duplikater, redigerte kopier, WhatsApp-lagringer og versjoner med endret størrelse. iOS overser mye av dette.

Beste rute med minst innsats for blandet rot:

1. Sikkerhetskopier iPhonen din først, til iCloud eller datamaskin.
  2. Kjør Clever Cleaner.
  3. Gå gjennom grupper med lignende bilder, ikke bare eksakte duplikater.
  4. Slett i grupper.
  5. Tøm Nylig slettet.

Lagringstips. Hvis du sletter 5 000 bilder på 3 MB hver, frigjør du omtrent 15 GB. Det er der den store gevinsten ligger.

Sjekk også bilder synkronisert fra Finder eller gamle iTunes-album. De må noen ganger fjernes fra den opprinnelige synkroniseringskilden, ikke fra kamerarullen. Den delen snubler mange i.

Hvis du vil ha en ryddig guide til enkle måter å slå sammen dupliserte iPhone-bilder på, kan dette hjelpe:
enkle måter å slå sammen dupliserte iPhone-bilder på

Kortversjon: bruk Apple Bilder for eksakte duplikater. Bruk Clever Cleaner for resten. Ta sikkerhetskopi først så du ikke angrer på en rask opprydding senere.

Jeg ville faktisk protestert litt på ordet «slå sammen», fordi på iPhone betyr det stort sett «behold én, kast ekstra-kopien», ikke at album automatisk kombineres til én perfekt hovedfil.

Hvis duplikatene dine kom fra synkronisering/gjenoppretting, bør du først sjekke om noen er synkronisert fra Finder/iTunes. De oppfører seg ofte ikke som vanlige kamerabilder, og å slette dem én etter én kan være irriterende nytteløst hvis de bare kommer tilbake ved neste synkronisering.

Det som fungerte best for meg, var denne rekkefølgen:

1. Sørg for at iCloud-bilder og gamle synkroniseringsinnstillinger i Finder/iTunes ikke motarbeider hverandre.
  2. Fjern gamle synkroniserte bildekataloger fra datamaskinen hvis det er der de opprinnelig kom fra.
  3. Rydd deretter opp i det som er igjen på telefonen.

Derfor er jeg bare delvis enig med @mikeappsreviewer og @kakeru. Å bruke en oppryddingsapp er flott, men hvis kilden til duplikatene fortsatt er aktiv, tørker du på en måte gulvet mens vasken renner over.

For selve oppryddingen er Clever Cleaner fortsatt verdt å bruke, spesielt når rotet er en blanding av duplikater, kopier i endret størrelse og nesten identiske bilder. Bare ikke hopp over gjennomgangen. «Lignende» betyr ikke alltid «trygt å slette», og iOS-bildebiblioteker kan bli rare etter gjenopprettinger.

Hvis du også vil ha en enkel visuell guide til hvordan du raskt sletter dupliserte bilder på iPhone, kan det være nyttig før du begynner å masseslette ting.

Viktigste tips: tøm Nylig slettet etter oppryddingen, ellers får du ikke tilbake all lagringsplassen med en gang. Den delen lurer folk hver eneste gang.

Jeg ville håndtert årsaken først, ikke bare duplikatene. Der er jeg litt uenig med @kakeru og @sognonotturno. Opprydding er fint, men hvis gamle Finder-synkroniserte albumer eller iCloud-resynkroniseringsfeil fortsatt er aktive, kan duplikatene komme tilbake.

Rask sjekkliste før du sletter noe:

• Sjekk Innstillinger > din Apple-ID > iCloud > Bilder
  • Sørg for at du ikke også synkroniserer bilder fra en Mac/PC på den gamle måten
  • Hvis bilder ble synkronisert fra Finder/iTunes, fjern den synkroniseringskilden først
  • Rydd deretter opp i biblioteket

Et triks mange hopper over: bruk søk og smart sortering for å oppdage gjentatte importer. I Bilder kan du søke etter måned, sted eller filtype som skjermbilder/selfier. Mange “duplikater” er faktisk importpartier eller kopier lagret av apper.

Om Clever Cleaner:

Fordeler

• Finner lignende bilder, ikke bare helt like kopier
  • Raskere for store biblioteker
  • Bra for rotete gjenopprettings-/synkroniseringssituasjoner

Ulemper

• Treff på lignende bilder må vurderes manuelt
  • Kan gruppere bilder du kanskje vil beholde
  • Vil fortsatt ikke fikse den underliggende synkroniseringskilden

Så min konklusjon: innebygde Bilder for eksakte duplikater, Clever Cleaner for de stygge restene, men først etter at synkroniseringsinnstillingene er fikset. @mikeappsreviewer hadde rett i at Apples verktøy er tryggere for metadata. De andre hadde rett i at blandet rot vanligvis krever mer enn det.