Ik heb per ongeluk mijn SD-kaart geformatteerd terwijl ik foto’s en video’s van mijn camera verplaatste, en nu lijkt alles weg te zijn. Deze bestanden zijn belangrijke persoonlijke herinneringen, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken of gegevensherstel van de SD-kaart mogelijk is en welke stappen ik meteen moet nemen om te voorkomen dat het erger wordt.
Ik heb dit ooit gedaan met een SD-kaart van een weekendshoot, en ja, dat misselijke gevoel slaat meteen toe. Ik formatteerde de hele kaart terwijl ik eigenlijk maar één waardeloze clip wilde verwijderen. Het leek alsof alles verloren was. Dat was niet zo.
Wat je meestal redt, is dit. De meeste camera’s, telefoons, drones en pc’s doen een snelle formattering. De bestanden staan vaak nog steeds op de kaart. De index wordt gewist, de ruimte wordt als vrij gemarkeerd, en je foto’s of video’s blijven daar staan totdat er nieuwe data overheen wordt geschreven.
Dus de eerste stap is belangrijker dan wat dan ook. Stop nu met het gebruiken van de kaart. Maak geen extra foto’s. Neem geen testclips op. Haal hem uit het apparaat. Als je SD-kaart dat kleine vergrendellipje aan de zijkant heeft, zet het dan aan.
Ik zou CHKDSK en willekeurige Command Prompt-oplossingen overslaan. Die zijn bedoeld voor bestandssysteemherstel. Een geformatteerde kaart is een ander soort probleem. Je hebt herstelsoftware nodig.
Wat voor mij het beste werkte, was Disk Drill. Ik had daar betere resultaten met camera- en dronevideo dan met de gratis dingen die ik eerst probeerde. Gratis tools haalden clips vaak in stukken terug, of bestanden verschenen wel maar wilden niet afspelen. Disk Drill heeft een modus voor geavanceerd cameraherstel, en die hielp bij gefragmenteerde videobestanden. De indeling is ook eenvoudig, dus je hoeft niet met de app te worstelen terwijl je al gestrest bent.
Als je een gratis optie wilt, is PhotoRec nog steeds een prima keuze. Het werkt. Het voelt ook oud en wat ruw aan. Meestal verlies je de oorspronkelijke bestandsnamen en mapstructuur, dus het sorteren van de uitvoer wordt al snel een vervelende klus.
Doe het zo:
- Stop de SD-kaart in een kaartlezer en sluit die rechtstreeks aan op je Mac of Windows-pc.
- Installeer de herstelapp op je computer, niet op de SD-kaart.
- Scan de geformatteerde kaart. Als de ontbrekende bestanden video’s zijn, gebruik dan Geavanceerd cameraherstel als je software dat heeft.
- Bekijk vooraf wat er wordt gevonden. Controleer of de bestanden openen voordat je een berg rommel gaat opslaan.
- Herstel de teruggehaalde bestanden naar een andere schijf, nooit terug naar dezelfde SD-kaart.
Als je geen nieuwe data naar de kaart hebt geschreven, zijn je kansen nog steeds redelijk. Laat de kaart onaangeroerd, voer één zorgvuldige scan uit en ga dan door de resultaten heen. Dat is de beste kans die ik ken.
Ja, herstel is nog steeds mogelijk als je snel genoeg bent gestopt met het gebruiken van de kaart.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het belangrijkste punt: schrijf niets meer naar de SD-kaart. Op één punt verschil ik wel een beetje van mening. Ik zou eerst een byte-voor-byte-image van de kaart maken, voordat je meerdere scans uitvoert, als de bestanden echt belangrijk zijn. SD-kaarten vallen tijdens herstel vaker uit dan mensen denken. Werk vanaf de image, niet vanaf het origineel, als je die mogelijkheid hebt.
Een paar dingen beïnvloeden je kansen:
- Een snelle formattering laat gegevens meestal achter.
- Een volledige formattering verkleint de kans op herstel sterk.
- Nieuwe foto’s of video overschrijven oude sectoren. Zodra ze overschreven zijn, zijn die delen weg.
- Camera’s splitsen video vaak op in fragmenten, daarom herstellen sommige tools foto’s prima maar hebben ze moeite met MP4 of MOV.
Mijn aanpak:
- Plaats de kaart in een degelijke USB-kaartlezer.
- Controleer de SMART- of gezondheidsstatus als je tool dat ondersteunt.
- Maak een schijfimage.
- Scan de image met herstelsoftware.
- Sorteer de resultaten op bestandssignatuur en grootte, niet op bestandsnaam. Geformatteerde kaarten verliezen vaak namen en mappen.
- Herstel naar je computer of een andere schijf.
Qua software is Disk Drill een goede keuze, vooral als de kaart cameravideo bevatte en niet alleen JPG’s. Als één scanmodus dingen mist, probeer dan een diepere signatuurscan op het imagebestand. Ik zou de verwachtingen ook realistisch houden. Foto’s komen vaak netjes terug. Grote video’s zijn meestal de eerste die beschadigd terugkomen.
Als je een eenvoudige handleiding wilt, helpt deze gids voor herstel van een geformatteerde SD-kaart: hoe je bestanden van een geformatteerde SD-kaart herstelt
Nog één ding: als de kaart opnieuw vraagt om te worden geformatteerd, of steeds verbinding maakt en weer verbreekt, stop er dan mee. Op dat moment wordt herstel met alleen software riskanter en is een lab de veiligere keuze.
Ja, herstel is vaak mogelijk na het formatteren van een SD-kaart, maar ik ben het op één punt toch niet helemaal eens met @mikeappsreviewer en @sonhadordobosque: niet in elk geval is eerst een volledig imaging-proces nodig. Als de kaart stabiel en leesbaar is en geen verbindingsfouten geeft, kun je soms direct een herstelscan uitvoeren en daarmee veel tijd besparen.
Wat het belangrijkst is, is welk soort formattering heeft plaatsgevonden. Snelformattering = redelijke kans. Volledige formattering of intensief hergebruik = veel slechter.
Vertrouw er ook niet op als de camera zegt dat de kaart “leeg” is. Dat betekent meestal alleen dat de bestandstabel is gereset. De daadwerkelijke foto-/videogegevens kunnen er nog steeds op staan.
Eén ding dat mensen vaak vergeten: controleer of je bestanden misschien al naar een tijdelijke importmap op de computer zijn gekopieerd. Windows Foto’s, Mac Foto’s, Lightroom en zelfs cameratransfertools laten soms gedeeltelijke imports achter. Doorzoek je computer voordat je iets ingewikkelds doet.
Als je de kaart toch gaat scannen, is Disk Drill hier een legitieme keuze, vooral voor herstel van geformatteerde SD-kaarten en herstel van camera-/videobestanden. Ik zou dat gebruiken voordat je allerlei dubieuze freeware probeert die je bestanden in een kapotte puinhoop verandert. Herstel alles altijd naar een andere schijf.
Als de kaart zich vreemd begint te gedragen, extreem trage leesacties, willekeurige verbrekingen, opnieuw om formatteren vragen, stop dan. Dat is het moment waarop doe-het-zelf het erger kan maken.
Ook voor iedereen die hier via een zoekmachine terechtkomt: dit behandelt hetzelfde probleem vrij goed: hoe je bestanden herstelt na het per ongeluk formatteren van een SD-kaart
Korte versie: stop met het gebruiken van de kaart, controleer op al geïmporteerde bestanden op je computer en voer daarna een goed herstelprogramma uit zoals Disk Drill. Als er nog niets is overschreven, maak je nog steeds een serieuze kans.
Ik ben het met @sonhadordobosque, @ombrasilente en @mikeappsreviewer eens over het kernpunt: herstel is absoluut mogelijk na een formattering. Waar ik het iets verder zou doortrekken is dit: voordat je ervan uitgaat dat je herstelsoftware nodig hebt, controleer of de kaart door de camera of door de computer is geformatteerd. Formatteringen door de camera zijn vaak lichter voor het bestandssysteem, en in sommige gevallen kan een tool meer reconstrueren dan alleen ruwe bestanden. Volledige formatteringen op de pc zijn een vervelender verhaal.
Een andere invalshoek die mensen overslaan: als dit belangrijke persoonlijke herinneringen waren, denk dan aan bestandstypen voordat je een tool kiest. JPEG is eenvoudig. HEIC, RAW en lange MP4-clips zijn lastiger. Dat is belangrijk, omdat sommige apps er in screenshots geweldig uitzien, maar tekortschieten bij gefragmenteerde video of propriëtaire RAW-formaten.
Disk Drill is hier een redelijke optie, vooral als je iets minder omslachtig wilt dan PhotoRec.
Voordelen van Disk Drill:
- Eenvoudig te gebruiken
- Goede ondersteuning voor voorvertoning
- Redelijk goed met fotobibliotheken en veel camerakaarten
- Betere interface dan veel uitgeklede hersteltools
Nadelen:
- Niet de goedkoopste als je volledig herstel nodig hebt
- Diepe scans kunnen veel rommel opleveren om doorheen te zoeken
- Videoherstel is geen magie als beeldmateriaal gedeeltelijk is overschreven
Eén klein meningsverschil met de groep die zegt scan onmiddellijk: als de kaart zich ook maar een beetje vreemd gedraagt, trage leesacties, Explorer/Finder loopt vast, verdwijnt halverwege het kopiëren, blijf hem dan niet belasten met herhaalde scans. Zo verandert een herstelbare kaart in een dode.
Beoordeel succes ook niet op bestandsnamen. Na formattering komen herstelde bestanden vaak terug met generieke namen, maar ze openen nog steeds prima. Als je doel herinneringen zijn, is de inhoud nu belangrijker dan de mapstructuur.