iPhone-foto's, documenten en gegevens zijn enorm groot - wat zit daarin?

De opslag van mijn iPhone is bijna vol en de app Foto’s gebruikt enorm veel ruimte onder Documenten en gegevens. Ik weet niet zeker wat daar eigenlijk is opgeslagen of waarom het zo veel is gegroeid. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat er in iPhone Foto’s Documenten en gegevens staat en hoe ik veilig wat ruimte kan vrijmaken zonder belangrijke foto’s of video’s te verliezen.

Ik liep tegen precies dezelfde rommel aan op mijn iPhone. Bij opslag stond dat apps klein waren, maar “Documenten en gegevens” zat daar alsof het de tent runde en vrat 20 GB weg. Het zag er verkeerd uit omdat de appgroottes en het echte opslaggebruik totaal niet overeenkwamen.

Wat er in “Documenten en gegevens” zit, is alle extra rommel die apps bewaren. Niet de app zelf, maar de restanten en werkbestanden. Dingen zoals accountsessies, cookies, zoekgeschiedenis, gedownloade voorbeelden, gecachte foto’s, gecachte video’s, offline onderdelen, tijdelijke bestanden. Als je Instagram, Facebook, TikTok, Spotify of een streamingapp veel gebruikt, groeit deze stapel snel. Ik zag dat Facebook een paar honderd MB voor de app innam en daarna meerdere GB aan opgeslagen troep. Hetzelfde met Instagram na een week doelloos scrollen. Je scrolt, het slaat media lokaal op, en jouw opslag betaalt ervoor.

Apple heeft dit nooit netjes geregeld. Er is voor de meeste apps geen universele schakelaar om de cache te wissen. Dus eindig je ermee om het stukje voor stukje te doen.

Voor Safari ging ik naar Instellingen, dan Safari, en daarna wiste ik Geschiedenis en websitedata. Dat maakt website-rommel, opgeslagen cookies en lokale siteopslag vrij.

Voor sommige apps is er een ingebouwde opruimoptie. Facebook is een van de weinige waar ik browserdatabediening in de app vond. Open de instellingen van de app, zoek naar Browser en wis dan cookies of cache als die optie verschijnt. Een paar andere apps verstoppen vergelijkbare opties in hun eigen menu’s. De meeste niet. Irritant, ja.

Wat voor mij het beste werkte bij sociale apps, was de brute-force-aanpak. Verwijder de app. Installeer hem opnieuw. Log weer in. App ontladen is niet hetzelfde. Die fout maakte ik ooit. Ontladen verwijdert het appbestand, maar bewaart de opgeslagen documenten en gegevens. Dus als je doel is opslagruimte terugwinnen, helpt ontladen in deze gevallen nauwelijks. Volledig verwijderen is wat voor mij die opgeblazen cijfers liet dalen.

Foto’s is waar mensen vaak de mist in gaan. Ik ook. Ik verwijderde een hoop video’s en screenshots, maar de opslag veranderde nauwelijks. De reden was “Recent verwijderd”. iPhone bewaart verwijderde onderdelen daar ongeveer 30 dagen, tenzij je het zelf leegt. Totdat je dat doet, staan de bestanden nog steeds op de telefoon. Dus als Foto’s zegt dat het enorm is, zelfs na het opruimen, controleer dan eerst Recent verwijderd. Controleer daarna gedeelde albums en oudere synchronisatiefuncties als je die gebruikt, want lokale miniaturen en gesynchroniseerde kopieën tellen nog steeds op.

Toen mijn opslag bijna vol was, werd de telefoon merkbaar trager. De camera opende langzamer. Apps hingen een seconde voordat ze wisselden. Willekeurige opslagwaarschuwingen bleven opduiken. Mensen geven de batterijleeftijd overal de schuld van, maar weinig vrije ruimte had op mijn telefoon meer invloed op de prestaties dan ik had verwacht. iOS heeft ademruimte nodig voor tijdelijke taken, updates en achtergrondwerk. Als je het te veel afknijpt, wordt het chagrijnig.

Het ergste deel voor mij was de fotobibliotheek. Ik had te veel duplicaten, te veel schermopnames, te veel enorme oude video’s die ik vergeten was. Handmatig opruimen was zwaar. Ik begon met sorteren, was tien minuten bezig en stopte dan weer. Dus probeerde ik Clever Cleaner.

Wat mij het meest hielp, was hoe het eerst de grootste bestanden naar voren haalde. Ik had geen leuke interface nodig, ik moest zien wat ruimte opvrat. De sectie Heavies deed dat. Grote video’s stonden daar meteen, gesorteerd op grootte, zonder giswerk. Ik vond oude 4K-clips en willekeurige lange schermopnames die ik totaal niet hoefde te bewaren. Een handvol verwijderen maakte meer ruimte vrij dan weken aan kleine screenshots wissen.

Ik gebruikte ook de groepering van vergelijkbare foto’s. Niet perfect, maar goed genoeg om de gebruikelijke rommel van burstshots te pakken, vijf bijna identieke foto’s van hetzelfde, per ongeluk dubbel opgeslagen beelden, meme-afbeeldingen die drie keer gekopieerd waren, alles erop en eraan. Het liet bestandsgroottes duidelijk zien, wat voor mij belangrijk was omdat ik wilde weten of ik 200 MB of 6 GB vrijmaakte voordat ik ergens op tikte.

Eén detail waar ik op lette, was fotoprivacy. Volgens de appflow en wat ik tijdens gebruik zag, blijft de verwerking op het apparaat. Dat was belangrijk, want ik had geen interesse om mijn bibliotheek ergens te uploaden voor een opruimbeurt.

Nadat ik ongeveer 10 GB aan grote video’s en dubbele foto’s had verwijderd, daalde de opslagsectie van Foto’s snel. De telefoon voelde daarna soepeler aan. Geen magie. Nog steeds hetzelfde apparaat. Maar wisselen tussen apps verbeterde, het starten van de camera voelde sneller, en de meldingen over weinig ruimte stopten.

Dus ja, dit soort dingen wissen is veilig. Je kunt uit sommige apps worden uitgelogd. Een site kan een keer langzamer laden omdat de cache is gewist. Dat is normaal. Als de opslag van je iPhone opgeblazen lijkt, is hier de korte versie die ik wou dat iemand mij eerder had gegeven.

1. Controleer Safari en wis Geschiedenis en websitedata.

2. Open zware apps en zoek naar hun eigen optie om cache of browsergegevens op te ruimen.

3. Als een app nog steeds krankzinnige “Documenten en gegevens” toont, verwijder hem dan volledig en installeer hem opnieuw.

4. Leeg Recent verwijderd in Foto’s.

5. Controleer ook Recent verwijderd in Bestanden.

6. Sorteer je fotobibliotheek eerst op de grootste onderdelen, want grote video’s richten meer schade aan dan stapels piepkleine afbeeldingen.

7. Als handmatig opruimen eeuwig duurt, gebruik dan een hulpmiddel zoals Clever Cleaner om de ergste ruimtevreters sneller te vinden.

Ik heb het op de harde manier geleerd: op iPhone is “Documenten en gegevens” vaak niet één mysterieus bestand. Het is sterven door duizend gecachte snippers.

Foto’s Documenten en gegevens is vaak Apple’s verzamelbak voor van alles. Het zijn niet alleen je foto’s.

Voor Foto’s omvat het meestal:

1. Lokale miniaturen en voorvertoningen.
  2. Gezichtsherkenningsgegevens en zoekindex.
  3. Bewerkte fotoversies, geschiedenis voor ongedaan maken, tijdelijke renderbestanden.
  4. iCloud Foto’s synchronisatiecache.
  5. Gedeelde bibliotheek- of gedeelde albums-cache.
  6. Recent verwijderd-items die nog steeds op het apparaat staan.
  7. Geïmporteerde media die zijn blijven hangen tijdens de verwerking.

Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Als de opgeblazen opslag onder Foto’s valt, zal het verwijderen van sociale apps weinig verschil maken. Opgeblazen Foto’s-opslag komt vaak door iCloud-synchronisatie, videobewerkingen of verwijderde items die nog niet definitief zijn gewist.

Wat ik eerst zou controleren:

1. Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag, Foto’s. Wacht 2 tot 3 minuten. iOS herberekent langzaam.
  2. Foto’s-app, Albums, Recent verwijderd. Verwijder alles.
  3. Foto’s-app, Albums, Duplicaten. Voeg ze samen.
  4. Instellingen, je Apple ID, iCloud, Foto’s. Als Download en bewaar originelen aan staat, slaat je telefoon volledige bestanden op. Optimaliseer iPhone-opslag vermindert lokaal gebruik enorm.
  5. Zoek naar enorme video’s. 4K60-clips nemen snel ruimte in. Eén clip van 10 minuten is vaak 4GB tot 6GB.
  6. Herstart de telefoon na het opschonen. iOS toont soms nog een tijdje oude cijfers.

Als Foto’s er nog steeds verkeerd uitziet, schakel iCloud Foto’s dan uit en weer in, maar alleen als je bibliotheek eerst volledig is gesynchroniseerd. Als de synchronisatie niet voltooid is, doe het dan niet. Je riskeert een rommeltje.

Als dit handmatig uitzoeken lastig is, helpt Clever Cleaner om grote video’s en dubbele opnamen sneller te vinden. Ik vond ook deze review van Clever Cleaner voor iPhone en gids voor opschonen nuttig om te zien wat het doet voordat je het installeert.

Kort gezegd: Foto’s Documenten en gegevens bestaat vaak uit voorvertoningen, synchronisatiecache, bewerkingen en verwijderde spullen. Geen geheim bestand of zo. Apple labelt het slecht, eerlijk gezegd.

3 Likes

Wat er in Foto’s bij Documents and Data zit, is meestal het onzichtbare spul dat Apple slecht labelt, niet alleen je eigenlijke foto’s. @mikeappsreviewer heeft gelijk over opgeblazen cache in het algemeen, en @nachtdromer heeft gelijk dat Foto’s zijn eigen vreemde categorie heeft, maar ik wil nog een extra invalshoek toevoegen: soms is het getal opgeblazen door indexeringstaken die zichzelf pas herstellen na stroom + tijd + wifi.

Een paar dingen die mensen missen:

• Gegevens van Cinematic-video, slow-motionanalyse en bewerkingsmetadata
  • Herkenning op het apparaat voor mensen, huisdieren en tekst in foto’s
  • Restanten van mislukte synchronisatie uit periodes met weinig opslag
  • Berichtbijlagen die in Foto’s zijn opgeslagen maar vergeten zijn
  • RAW-bestanden en ProRes-clips, die echt opslagvreters zijn

Controleer ook of je Geoptimaliseerde opslag hebt ingeschakeld maar geen daadwerkelijke vrije ruimte meer over hebt. In dat geval kan de iPhone lokale bestanden niet netjes verwijderen, waardoor het een beetje vastloopt. Dom, maar echt waar.

Met één ding ben ik het niet helemaal eens: iCloud-foto’s uit- en weer inschakelen is niet mijn favoriete optie, tenzij je je synchronisatiestatus echt goed kent. Makkelijke manier om een slechte dag nog erger te maken.

Wat ik in plaats daarvan zou doen:

• Laat de telefoon ’s nachts aan de oplader op wifi
  • Zorg dat de energiebesparingsmodus uit staat
  • Open Foto’s en laat het open staan
  • Controleer of de opslag afneemt nadat de indexering klaar is

Als je bibliotheek een rommeltje is, is Clever Cleaner eigenlijk handig om snel enorme video’s, duplicaten en overbodige screenshots te vinden. Het is in feite een degelijke gratis iPhone-opruimapp voor het opschonen van foto’s en opslag. Ook legt deze uitleg over hoe je iPhone-foto-opslag sneller opschoont het proces behoorlijk goed uit. Apple’s labels zijn gewoon slecht tbh.

Een punt dat ik zou toevoegen aan wat @nachtdromer, @andarilhonoturno en @mikeappsreviewer zeiden: soms is Foto’s Documenten en gegevens opgeblazen door de lokale fotodatabase zelf, niet alleen door cache. De SQLite-bibliotheek, indexen voor objectdetectie en bewerkingsmanifesten kunnen na jaren van migraties tussen iOS-versies vreemd groot worden. Meestal kun je dat niet direct zien, daarom voelt dat getal nep aan.

Ik ben het enigszins oneens met de invalshoek gewoon andere apps opnieuw installeren als de piek duidelijk onder Foto’s valt. Dat helpt zeker voor de algemene opslag, maar verklaart geen sprong die specifiek bij Foto’s zit.

Wat ik zou controleren dat nog niet genoemd was:

• Album Schermopnamen. Die worden makkelijk vergeten en zijn vaak enorm.
  • Verborgen album. Mensen ruimen Recent op en vergeten dat Verborgen bestaat.
  • Bestanden-app > Op mijn iPhone > Downloads. Veel inhoud die in Foto’s is opgeslagen bestaat ook nog apart.
  • Berichten-opslag. Gedeelde afbeeldingen en video’s kunnen zowel in Berichten als in Foto’s staan.
  • Camera-apps van derden die bewerkingen of RAW-nevenbestanden opslaan.

Als het getal na het opschonen absurd blijft, maak dan eerst een nieuwe versleutelde reservekopie op een Mac of pc. Vergelijk daarna de opslag opnieuw na een normale herstart en nog een dag aan de oplader plus wifi. Soms verwijdert iOS verouderde fotogegevens pas na onderhoud op de achtergrond.

Clever Cleaner is prima als je de snelle route wilt.

Voordelen:

• goed in het zichtbaar maken van grote video’s
  • dubbele bestanden makkelijk te vinden
  • sneller dan handmatig zoeken

Nadelen:

• je moet nog steeds alles controleren voordat je verwijdert
  • groepering van vergelijkbare foto’s is niet altijd perfect
  • minder nuttig als je probleem puur iCloud- of indexeringsopzwelling is in plaats van daadwerkelijke media-rommel

Dus ja, Documenten en gegevens in Foto’s bestaat vaak uit indexen, voorvertoningen, overgebleven bewerkingen, lokale databases en synchronisatieresten. Slecht label van Apple, meer dan wat dan ook.