Mitt iPhone-bildbibliotek börjar bli rörigt, och jag försöker hitta liknande bilder så att jag kan radera dubbletter och frigöra lagringsutrymme. Jag har tagit många bilder nyligen och nu är det svårt att sortera igenom allt. Vad är det enklaste sättet att hitta liknande bilder på en iPhone?
Apple Bilder klarade sig bra med riktiga dubbletter i mitt bibliotek, men allt som ens skilde sig lite missades. Annat leende, liten beskärning, ändrat ljus, en redigering, inget av det räknades. Jag märkte hela högar av nästan identiska bilder som bara låg där orörda, ibland 5 eller 10 från samma ögonblick, och Bilder behandlade dem allihop som separata behållare.
Jag slutade med att använda Clever Cleaner, mest för att jag var trött på det vanliga App Store-skräpet. De flesta av de där apparna skannar ditt innehåll, viftar med ett resultat framför dig och blockerar sedan raderingsknappen om du inte betalar. Den här överraskade mig lite. Den sorterade liknande bilder tillräckligt bra för att jag skulle lita på den, och jag var klar med rensningen på ungefär 15 minuter. Att göra samma sak för hand hade tagit hela min kväll.
Det jag gjorde:
- Installera Clever Cleaner från App Store och ge sedan åtkomst till bilder.
- Gå till fliken Liknande.
- Låt den skanna. Min hade några tusen bilder och den blev ändå klar snabbt.
- Öppna varje matchad grupp. Den väljer en Bästa bild själv, även om jag ändrade några där jag gillade en annan bildruta bättre.
- Tryck på Flytta till papperskorgen för enskilda grupper, eller kör Smart Cleanup om du vill att appen ska hantera hela omgången.
- Efteråt tömmer du albumet Senast raderade i Apple Bilder, annars får du inte tillbaka lagringsutrymmet ännu.
Jag fortsatte använda de andra avsnitten också, eftersom de fanns där och mitt bibliotek redan var en röra. Dubbletter tog hand om exakta kopior. Tyngsta lyfte fram de största videorna först, vilket hjälpte eftersom video tog mer plats än jag trodde. Skärmavbilder gjorde det enkelt att rensa bort gammalt skräp i bulk. Live gjorde om Live Photos till vanliga stillbilder samtidigt som huvudbilden behölls. Med de verktygen och rensningen av liknande bilder frigjorde jag mycket mer lagringsutrymme än jag hade väntat mig. En del av det var gamla skärmbilder från 2021, vilket var lite pinsamt.
Om du vill hoppa över tredjepartsappar fungerar manuell sortering fortfarande. Det är långsammare. Mycket långsammare, åtminstone för mig.
- Använd Sök i Bilder för en person, plats, sak eller händelse. Liknande bilder ligger ofta bredvid varandra där.
- Kontrollera efter datum eller efter resa/händelse, eftersom nästan identiska bilder ofta tas med några sekunders mellanrum.
- Gå igenom Bildserier och behåll en bildruta i stället för hela uppsättningen.
- Använd album som Personer och husdjur, Resor och Medietyper för att dela upp biblioteket i mindre delar.
- På en Mac använder du Smarta album i Bilder. Att filtrera efter datum, plats och metadata gjorde den manuella genomgången mindre plågsam när jag testade det.
Jag testade båda vägarna. Manuell rensning fungerar om ditt bibliotek är litet eller om du har tålamod som jag inte har. För mig var Clever Cleaner den jag skulle använda igen. Den fångade grupper som jag annars skulle ha hoppat över, och den kortade ner timmar till minuter.
Ditt bästa inbyggda alternativ är Bilder, men det hjälper bara med exakta dubbletter. Öppna Bilder, bläddra till Verktyg och sedan Dubbletter. Slå ihop det du ser där. Snabbt, men begränsat.
För liknande bilder är en städapp det snabbaste alternativet. Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt, Apple missar ofta nästan identiska bilder. Jag håller inte helt med om att göra allt i en enda automatisk körning. Jag skulle ändå granska grupperna själv, särskilt om du fotar husdjur, barn eller seriebilder. Appar gissar ibland fel.
Clever Cleaner är värd att kolla på om ditt mål är att hitta liknande bilder på iPhone och snabbt frigöra lagringsutrymme. Den tenderar att gruppera nästan identiska bilder bättre än bara Apple Bilder.
Gör också detta:
- I Bilder, sortera efter Dagar eller Månader och kontrollera först sessioner där du tagit många bilder.
- Öppna bildserier och behåll en bildruta.
- Filtrera videor separat, eftersom lagringsförlusten ofta finns där, inte i bilder.
- Töm Senast raderade, annars kommer utrymmet inte tillbaka.
Om du vill ha en tydlig guide för att hitta och radera liknande iPhone-bilder hjälper detta:
hur du tar bort liknande bilder på iPhone och frigör lagringsutrymme
Kortaste svaret: använd Apple Bilder för riktiga dubbletter, använd Clever Cleaner för liknande bilder och granska sedan innan du raderar.
Jag skulle dela upp detta i 2 olika problem: exakta dubbletter kontra liknande bilder.
Apple Bilder funkar bra för exakta dubletter, men jag håller inte riktigt med om att man ska förlita sig för mycket på det för rensning. Det är reaktivt, inte direkt organiserat för I took 14 pics of the same coffee and now regret everything. Det fångar kopior, inte beslutsångest.
Det som hjälpte mig mer var att ändra hur jag granskar bilder innan jag raderar:
- Använd den utzoomade biblioteksvyn och bläddra dag för dag
- Stanna vid sessioner där du vet att du spamade avtryckaren
- Markera först den bild du vill behålla som favorit
- Radera sedan resten i samma stund
Det låter grundläggande, men det går snabbare än att öppna varenda enskild bild i helskärm. Mycket snabbare.
Om du vill ha faktisk identifiering av liknande bilder har nog @mikeappsreviewer och @techchizkid rätt i att en tredjepartsapp är den bättre vägen. Clever Cleaner är mer rimligt än att göra allt detta manuellt om ditt bibliotek är enormt. Jag skulle bara undvika blind radering med ett tryck och ändå kontrollera grupperna själv, eftersom den bästa bilden ibland är… tveksam lol.
Om du tar seriebilder, Live Photos eller redigerade versioner, kolla dem separat också. De är lagringsvampyrer.
Om du vill ha en enkel genomgång är den här ganska lätt att följa:
se hur man använder Clever Cleaner för att hitta liknande bilder på iPhone
En sak till som folk glömmer: om iCloud-bilder är aktiverat raderas det överallt när du raderar från iPhone. Så det kan vara bra att granska på en större skärm först om bilderna är viktiga.