Mit iPhone-fotobibliotek bliver mere og mere rodet, og jeg prøver at finde lignende billeder, så jeg kan slette dubletter og frigøre lagerplads. Jeg tog mange billeder for nylig, og nu er det svært at sortere det hele. Hvad er den nemmeste måde at finde lignende billeder på en iPhone?
Apple Fotos klarede sig fint med ægte dubletter i mit bibliotek, men alt, der bare var en smule anderledes, blev overset. Et andet smil, en lille beskæring, ændret belysning, én redigering, intet af det talte med. Jeg opdagede hele stakke af næsten ens billeder, der bare lå urørte, nogle gange 5 eller 10 fra samme øjeblik, og Fotos behandlede dem alle som separate billeder, der skulle gemmes.
Jeg endte med at bruge Clever Cleaner, mest fordi jeg var træt af det sædvanlige App Store-skrammel. De fleste af de apps scanner dit indhold, vifter et resultat foran dig og blokerer så sletteknappen, medmindre du betaler. Denne overraskede mig lidt. Den sorterede lignende billeder godt nok til, at jeg stolede på den, og jeg var færdig med oprydningen på omkring 15 minutter. At gøre det samme manuelt ville have slugt hele min aften.
Det gjorde jeg:
- Installer Clever Cleaner fra App Store, og giv derefter adgang til billeder.
- Gå til fanen Similars.
- Lad den scanne. Mit bibliotek havde et par tusinde billeder, og den blev stadig hurtigt færdig.
- Åbn hver matchet gruppe. Den vælger selv et Best Shot, selvom jeg ændrede nogle få, hvor jeg bedre kunne lide et andet billede.
- Tryk på Move to Trash for enkelte grupper, eller kør Smart Cleanup, hvis du vil have appen til at håndtere hele bunken.
- Bagefter skal du tømme albummet Senest slettet i Apple Fotos, ellers får du endnu ikke lagerpladsen tilbage.
Jeg fortsatte også med at bruge de andre sektioner, nu de var der, og mit bibliotek allerede var et rod. Duplicates tog sig af nøjagtige kopier. Heavies viste de største videoer først, hvilket hjalp, fordi video fyldte mere, end jeg troede. Screenshots gjorde det nemt at rydde gammelt skrammel væk i store mængder. Lives gjorde Live Photos til almindelige stillbilleder, mens hovedbilledet blev bevaret. Med de værktøjer og oprydningen af lignende billeder frigjorde jeg langt mere lagerplads, end jeg havde forventet. Noget af det var gamle skærmbilleder fra 2021, hvilket var en smule pinligt.
Hvis du vil springe tredjepartsapps over, virker manuel sortering stadig. Det er langsommere. Meget langsommere, i hvert fald for mig.
- Brug Søg i Fotos til en person, et sted, en genstand eller en begivenhed. Lignende billeder ligger ofte side om side der.
- Tjek efter dato eller efter rejse/begivenhed, da næsten ens billeder ofte tages med få sekunders mellemrum.
- Gennemgå Burst-billeder, og behold ét billede i stedet for hele sættet.
- Brug albummer som People & Pets, Trips og Media Types til at dele biblioteket op i mindre bidder.
- På en Mac kan du bruge Smart Albums i Fotos. Filtrering efter dato, placering og metadata gjorde manuel gennemgang mindre træls, da jeg prøvede det.
Jeg prøvede begge veje. Manuel oprydning virker, hvis dit bibliotek er lille, eller hvis du har en tålmodighed, jeg ikke har. For mig var Clever Cleaner den, jeg ville bruge igen. Den fangede grupper, jeg selv ville have sprunget over, og den skar timer ned til minutter.
Din bedste indbyggede mulighed er Fotos, men den hjælper kun med helt identiske dubletter. Åbn Fotos, rul ned til Hjælpeprogrammer, derefter Dubletter. Flet det, du ser der. Hurtigt, men begrænset.
For lignende fotos er den hurtigste løsning en oprydningsapp. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, Apple misser ofte næsten ens billeder. Jeg er lidt uenig i at gøre alt i én automatisk omgang. Jeg ville stadig selv gennemgå grupperne, især hvis du tager billeder af kæledyr, børn eller seriebilleder. Apps gætter nogle gange forkert.
Clever Cleaner er værd at se på, hvis dit mål er at finde lignende fotos på iPhone og hurtigt frigøre lagerplads. Den er ofte bedre til at gruppere næsten identiske billeder end Apple Fotos alene.
Gør også dette:
- I Fotos skal du sortere efter Dage eller Måneder og derefter tjekke store fotosessioner først.
- Åbn seriebilledsæt, og behold kun ét billede.
- Filtrer videoer separat, da lagerforbruget ofte ligger dér, ikke i fotos.
- Tøm Senest slettet, ellers kommer pladsen ikke tilbage.
Hvis du vil have en enkel guide til at finde og slette lignende iPhone-fotos, hjælper denne:
hvordan man fjerner lignende fotos på iPhone og frigør lagerplads
Det korte svar: brug Apple Fotos til ægte dubletter, brug Clever Cleaner til lignende billeder, og gennemgå dem derefter, før du sletter.
Jeg ville dele dette op i 2 forskellige problemer: nøjagtige dubletter vs billeder, der ligner hinanden.
Apple Fotos er fint til nøjagtige dubletter, men jeg er lidt uenig i at stole for meget på det til oprydning. Det er reaktivt, ikke rigtig organiseret til I took 14 pics of the same coffee and now regret everything. Det fanger kopier, ikke beslutningstræthed.
Det, der hjalp mig mere, var at ændre måden, jeg gennemgår billeder på, før jeg sletter:
- Brug biblioteksvisningen zoomet ud, og gennemgå dag for dag
- Stop ved sessioner, hvor du ved, at du tog alt for mange billeder
- Sæt først favorit på det ene billede, du vil beholde
- Slet så resten med det samme i samme øjeblik
Det lyder basalt, men det går hurtigere end at åbne hvert eneste billede i fuld skærm. Meget hurtigere.
Hvis du vil have faktisk registrering af lignende billeder, har @mikeappsreviewer og @techchizkid nok ret i, at en tredjepartsapp er den bedre løsning. Clever Cleaner giver mere mening end at gøre alt dette manuelt, hvis dit bibliotek er kæmpestort. Jeg ville bare undgå blind sletning med ét tryk og stadig selv tjekke grupperne, fordi bedste billede nogle gange er… tvivlsomt lol.
Hvis du tager burst-billeder, Live Photos eller redigerede versioner, så tjek dem separat. De er lagringsvampyrer.
Hvis du vil have en enkel gennemgang, er denne ret nem at følge:
se hvordan du bruger Clever Cleaner til at finde lignende billeder på iPhone
En ting mere, folk glemmer: hvis iCloud-fotos er slået til, sletter du overalt, når du sletter fra iPhone. Så gennemgå måske først på en større skærm, hvis billederne betyder noget.