Parametern är felaktig extern hårddisk-fix för Windows 11, vad fungerade?

Min externa hårddisk visar plötsligt Parameter is incorrect i Windows 11 och jag kan inte öppna filerna. Jag har försökt ansluta den igen och använda en annan USB-port, men ingenting ändrades. Vad är den säkraste lösningen utan att formatera eller förlora data?

Den här typen av fel beror verkligen på vad som orsakade det, men det betyder vanligtvis inte att dina filer är borta. Ofta kan Windows bara inte läsa filsystemet korrekt längre. Jag har sett att det händer med externa enheter där datan fortfarande fanns på disken, men Windows vägrade att öppna den.

Det viktigaste är att inte skynda sig att formatera den, och att inte göra CHKDSK till ditt första steg om filerna är viktiga. CHKDSK kan hjälpa senare, men om filsystemet är skadat eller enheten börjar fallera kan det också göra återställningen rörigare. Få först ut det viktiga, försök sedan att reparera enheten.

Börja med de grundläggande kontrollerna:

1. Använd en annan USB-kabel.
  2. Anslut enheten direkt till en USB-port, inte via en hubb.
  3. Prova den på en annan dator.
  4. Kontrollera Diskhantering och se om enheten visas med rätt storlek.

Om Windows fortfarande kan se enheten är återställningsprogramvara det säkrare nästa steget före reparationer. Disk Drill är ett bra alternativ här eftersom det ibland kan skanna enheter även när Windows visar “Parametern är felaktig.” Om enheten beter sig instabilt, skapa först en avbildning av den och skanna den i stället för att skanna den fysiska enheten direkt. Det minskar risken för att belasta en disk som håller på att gå sönder.

När filerna har återställts skulle jag sedan titta på reparationsalternativ:

1. Prova chkdsk X: /r om Windows fortfarande känner igen filsystemet.
  2. Om partitionen visas som RAW, eller om CHKDSK vägrar att köra, prova TestDisk. I vissa fall kan det reparera partitionsskador utan formatering.
  3. Om du redan har fått tillbaka dina data och enheten fortfarande inte fungerar som den ska, kan en snabbformatering rensa logiska filsystemsproblem genom att skapa ett nytt.

Det finns också en märklig Windows-inställning som är värd att kontrollera. Om problemet började direkt efter att du ändrade regionala inställningar, se till att decimalavgränsaren är inställd på punkt (.). Det är ovanligt, men den inställningen kan utlösa det här felet på vissa system.

Om enheten klickar, tappar anslutningen, försvinner från Diskhantering eller om SMART-verktyg visar många omallokerade eller väntande sektorer, sluta använda den. Det tyder mer på maskinvarufel, och i det läget är ett återställningslaboratorium vanligtvis det bättre alternativet.

Den irriterande fällan är att Windows kan erbjuda sig att fixa enheten innan du har kopierat något, och det kan vara punkten där mappar som gick att återställa förvandlas till fragment. Jag håller med om varningen ovan om att inte göra CHKDSK till det första steget. Om filerna är viktiga skulle jag först försöka läsa enheten från en Linux live-USB eller en annan dator utan att reparera den, eftersom Windows ibland är mer petigt med en skadad NTFS/exFAT-volym än andra verktyg är. Om du kan kopiera de viktiga mapparna på det sättet, gör det innan du rör reparationsalternativen. Om den fortfarande inte går att läsa, skapa då först en avbild av enheten eller använd återställningsprogram som Disk Drill på avbilden. Formatering bör vara sista steget, efter att datan finns någon annanstans.

Öppna Diskhantering och kontrollera om enheten behåller samma storlek och partitionslayout efter att du har anslutit den. Om den visas, försvinner, kommer tillbaka som RAW eller visar fel kapacitet, sluta behandla detta som ett problem med en inställning i Windows 11. Det pekar vanligtvis på en dålig kabel, svag USB-ström, ett hölje som håller på att gå sönder eller att själva enheten börjar fallera.

Jag håller i stort sett med om att inte köra CHKDSK först, men jag skulle vara ännu tråkigare med det: fortsätt inte att dubbelklicka på den i Utforskaren heller. Varje försök kan få Windows att läsa samma skadade områden igen. Om enheten alls går att läsa, kopiera de viktigaste filerna först, inte hela enheten i alfabetisk ordning. Ta det du faktiskt bryr dig om innan du försöker göra disken normal igen.

En liten sak som folk missar är det externa höljet. Om det är en stationär extern hårddisk med egen strömadapter, prova en annan kompatibel strömförsörjning bara om du är säker på att spänning och polaritet stämmer. Om det är en bärbar USB-enhet, prova en kort kabel som du vet fungerar och en bakre USB-port direkt på moderkortet på en stationär dator. Om disken låter frisk och förblir ansluten, kan återställningsprogram som Disk Drill vara rimliga, helst genom att skanna en avbild i stället för originalenheten. Om den klickar, får hela datorn att hänga sig eller försvinner under skanningen, fortsätt inte att pressa den. Då är den säkraste lösningen inte en lösning, utan återställning först och reparation eller formatering senare.

Om Windows ber dig att initiera disken spelar det roll här. Om den popupen visas, avbryt den, eftersom initiering inte är en ofarlig reparation och kan skriva över partitionsinformation. Jag håller med om rådet ovan att prioritera återställning först, men innan du skannar med något, se till att du inte accepterar någon Windows-uppmaning som skriver ändringar till enheten.