Min iPhone har många dubbla foton efter synkronisering och återställning, och det tar upp alldeles för mycket lagringsutrymme. Jag försöker hitta det enklaste sättet att sammanfoga eller ta bort dubbla bilder utan att förlora något viktigt. Vilken är den bästa metoden eller appen för att rensa bort dubbla foton på en iPhone på ett säkert sätt?
Jag råkade också ut för det här, och formuleringen förvirrade mig först.
På iPhone betyder inte Merge i Bilder att en massa liknande bilder blandas ihop till en fil. Det tar bort dubblettkopior och behåller en version, vanligtvis den som har bättre metadata kopplad till sig.
Om du vill använda det inbyggda alternativet, här är den korta vägen:
- Öppna Bilder.
- Bläddra till Verktyg.
- Tryck på Dubbletter.
- Tryck på Markera, sedan Markera alla, eller välj grupper en i taget.
- Tryck på Slå ihop och bekräfta.
En irriterande del är att albumet Dubbletter inte alltid dyker upp direkt. Efter att jag importerat en stor mängd tog det timmar innan något visades där. Om ditt bibliotek ändrades nyligen, vänta lite och kontrollera igen senare.
Det som förvirrade mig sedan var att det här verktyget bara hittar exakta dubbletter. Så om din kamerarulle är full av nästan likadana bilder, seriebilder, tio foton från samma sekund eller selfies med små skillnader, ignorerar iOS vanligtvis dem.
För sådana använde jag Clever Cleaner. Den sorterar både dubbletter och liknande bilder, vilket hjälpte mer i mitt fall eftersom det mesta av mitt stök var upprepade bilder, inte riktiga kopior.
Det jag gjorde efter att ha installerat den:
- Lät den skanna bildbiblioteket.
- Öppnade avsnittet Liknande.
- Använde Smart Cleanup om jag ville ha automatiska val, eller gick grupp för grupp själv.
- Bekräftade radering.
- Tömde Senast raderade i Bilder om jag ville få tillbaka lagringsutrymmet direkt.
En liten varning från min egen rensning: bläddra igenom träffarna innan du raderar en stor mängd. Jag såg några grupperade bilder som jag inte skulle ha raderat om jag inte hade kontrollerat först.
Du behöver inte slå samman foton i Photoshop-bemärkelse. På iPhone behöver du ta bort dubletter på ett säkert sätt.
Jag skulle dela upp det så här.
Om dina dubletter är exakta kopior, använd Bilder först. Den behåller ett objekt och bevarar information bättre än de flesta tredjepartsappar. @mikeappsreviewer tog upp den inbyggda vägen, så jag upprepar inte det.
Där jag inte riktigt håller med är att det inbyggda verktyget inte alltid är enklast om röran kom från synkfel. De biblioteken innehåller ofta nästan-dubletter, redigerade kopior, sparade WhatsApp-bilder och storleksändrade versioner. iOS missar mycket av det.
Bästa vägen med låg insats för blandad röra:
- Säkerhetskopiera din iPhone först, till iCloud eller dator.
- Kör Clever Cleaner.
- Granska grupper med liknande foton, inte bara exakta dubletter.
- Ta bort i omgångar.
- Töm Senast raderade.
Lagringstips. Att ta bort 5 000 foton på 3 MB vardera frigör ungefär 15 GB. Det är där den stora vinsten finns.
Kolla också Bilder som synkats från Finder eller gamla iTunes-album. De behöver ibland tas bort från källsynken, inte från kamerarullen. Den delen förvirrar folk.
Om du vill ha en tydlig guide om enkla sätt att slå samman duplicerade iPhone-foton hjälper detta:
enkla sätt att slå samman duplicerade iPhone-foton
Kort version: använd Apple Bilder för exakta dubletter. Använd Clever Cleaner för resten. Säkerhetskopiera först så att du inte ångrar en snabb rensning senare.
Jag skulle faktiskt invända lite mot ordet merge, eftersom det på iPhone mest betyder behåll en, kasta den extra kopian, inte att album på magiskt vis kombineras till någon perfekt masterfil.
Om dina dubbletter kom från synkning eller återställning, kontrollera först om några är synkade från Finder/iTunes. De beter sig ofta inte som vanliga bilder i kamerarullen, och att radera dem en efter en kan vara irriterande meningslöst om de bara kommer tillbaka vid nästa synkning.
Det som fungerade bäst för mig var den här ordningen:
- Se till att iCloud-bilder och gamla synkinställningar i Finder/iTunes inte motarbetar varandra.
- Ta bort gamla synkade bildmappar från datorn om det är där de kommer ifrån.
- Rensa sedan upp det som finns kvar på telefonen.
Därför håller jag bara delvis med @mikeappsreviewer och @kakeru. Vägen med en städapp är toppen, men om källan till dubbletterna fortfarande är aktiv så skurar du typ golvet medan vasken svämmar över.
För själva rensningen är Clever Cleaner fortfarande värd att använda, särskilt när röran är en blandning av dubbletter, storleksändrade kopior och nästan identiska bilder. Hoppa bara inte över granskningsdelen. Similar betyder inte alltid säkert att radera, och iOS-bibliotek kan bli konstiga efter återställningar.
Om du också vill ha en enkel visuell guide för hur du snabbt raderar dubbla bilder på iPhone, kan det hjälpa innan du börjar massradera saker.
Största tipset: töm Nyligen raderade efter rensningen, annars kommer lagringen inte tillbaka helt direkt. Den delen lurar folk varje gång.
Jag skulle först hantera orsaken, inte bara dubletterna. Där håller jag inte helt med @kakeru och @sognonotturno. Rensning är bra, men om gamla Finder-synkade album eller iCloud-omsynkningsfel fortfarande är aktiva kan dubletterna komma tillbaka.
Snabb checklista innan du raderar något:
- Kontrollera Inställningar > ditt Apple-ID > iCloud > Bilder
- Se till att du inte också synkar bilder från en Mac/PC på det gamla sättet
- Om bilder synkades från Finder/iTunes, ta först bort den synkkällan
- Rensa sedan biblioteket
Ett knep som många hoppar över: använd sök och smart sortering för att upptäcka upprepade importer. I Bilder kan du söka efter månad, plats eller filtyp som skärmbilder/selfies. Många dubletter är egentligen importomgångar eller kopior som appar har sparat.
Om Clever Cleaner:
Fördelar
- Hittar liknande bilder, inte bara exakta kopior
- Snabbare för stora bibliotek
- Bra för röriga återställnings-/synkningssituationer
Nackdelar
- Matchningar av liknande bilder behöver granskas manuellt
- Kan gruppera bilder som du kanske vill behålla
- Löser fortfarande inte den underliggande synkkällan
Så min uppfattning är: använd inbyggda Bilder för exakta dubletter, Clever Cleaner för de fula resterna, men först efter att ha rättat synkinställningarna. @mikeappsreviewer hade rätt om att Apples verktyg är säkrare för metadata. De andra hade rätt i att blandad röra vanligtvis kräver mer än så.