Verwijder grote bijlagen van de iPhone - waarom verandert mijn opslag daarna niet?

Ik heb grote berichtbijlagen op mijn iPhone verwijderd om opslagruimte vrij te maken, maar de beschikbare ruimte is nog steeds niet veranderd. Ik heb iPhone-opslag al gecontroleerd en verwachtte dat deze meteen zou worden bijgewerkt. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waarom de opslag van mijn iPhone niet afneemt na het verwijderen van bijlagen en wat ik nog meer kan doen om ruimte vrij te maken.

Wat gebeurt er wanneer je berichtbijlagen op de iPhone verwijdert

Ik liep hiertegenaan toen ik ruimte probeerde vrij te maken, en het enige dat me echt interesseerde was simpel. Als ik bijlagen uit Berichten verwijder, wat wordt er dan nog meer gewist? Hier is de korte versie.

Opgeslagen foto’s blijven in Foto’s

Nee. Het verwijderen van een bijlage uit Berichten verwijdert geen foto die je al hebt opgeslagen.

Zodra je op Bewaar afbeelding tikt, zet je iPhone een aparte kopie in de app Foto’s. Vanaf dat moment zijn de afbeelding in Berichten en de afbeelding in Foto’s niet langer aan elkaar gekoppeld. Ik heb eerder oude berichtbijlagen verwijderd, en de opgeslagen versies stonden nog gewoon in mijn bibliotheek alsof er niets was gebeurd.

Je sms-berichten blijven staan

Ook nee. Het verwijderen van bijlagen wist het gesprek zelf niet.

Als je media verwijdert via het Infoscherm van de chat, of via de instellingen voor iPhone-opslag, haalt iOS alleen het afbeeldings- of videobestand weg. De tekstconversatie blijft bestaan. Je hebt de berichten nog steeds, maar de grote bijlage is weg.

Waarom je opslagcijfer eerst nauwelijks verandert

Dit deel bracht me de eerste keer in de war.

Meestal spelen er twee dingen:

1. De bestanden staan nog in Recent verwijderd

Verwijderde bijlagen verdwijnen niet meteen. Ze gaan 30 dagen naar het onderdeel Recent verwijderd.

Als je die ruimte nu meteen terug wilt, doe dan dit:

1. Open Berichten
  2. Tik linksboven op Wijzig
  3. Tik op Toon recent verwijderd
  4. Verwijder de onderdelen daar definitief

Als je deze stap overslaat, blijft de opslagbelasting vaak nog een tijdje hangen.

2. iPhone-opslag werkt langzaam bij

De opslaggrafiek op de iPhone is niet snel. Ik heb gezien dat die achterloopt, zelfs nadat ik een hele stapel bestanden had verwijderd.

Opnieuw opstarten helpt meestal. Nadat ik Recent verwijderd had geleegd en opnieuw had opgestart, werd het opslagtotaal eindelijk bijgewerkt naar iets dat dichter bij de werkelijkheid lag.

Hoe zit het met iCloud

Dit hangt ervan af of Berichten in iCloud is ingeschakeld.

Als dat aan staat, verwijdert het verwijderen van een bijlage op één apparaat die ook uit iCloud en van je andere Apple-apparaten die aan dezelfde Apple ID zijn gekoppeld.

Als dat uit staat, blijft de wijziging lokaal op het apparaat waarop je die hebt verwijderd.

Dus ja, controleer dit voordat je begint op te ruimen als je zowel een iPhone als een iPad gebruikt.

Waarom bijlagen in bulk verwijderen zo vervelend voelt

Apple geeft je een ingebouwde manier om grote bijlagen te bekijken via Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Het werkt, min of meer.

Het irritante is dat er geen echte optie Alles selecteren is. Je eindigt ermee bestanden één voor één aan te tikken. Als je berichtgeschiedenis jaren teruggaat, ben je dat snel zat. Ik in ieder geval wel. Voelde nogal stom.

Een snellere manier als de rommel groter is dan alleen Berichten

Berichtbijlagen waren maar een deel van mijn opslagprobleem. De telefoon werd traag, apps liepen vast, en weinig vrije ruimte was daar een groot deel van. Berichten opschonen hielp, maar het pakte de rest van de rommel in de fotobibliotheek niet aan.

Ik ben uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken. Wat ik fijn vond, was de sortering. De sectie Zwaarste bestanden zet de grootste bestanden bovenaan en toont de exacte grootte op elke miniatuur, zodat de grootste ruimtevreters meteen duidelijk zijn. De sectie Vergelijkbare groepeert bijna dubbele foto’s, niet alleen exacte kopieën, wat hielp bij burstfoto’s, herhaalde screenshots en dezelfde foto die drie keer was genomen omdat mijn hand een beetje bewoog.

Het verwerkt alles op het apparaat, en dat vond ik belangrijk.

Nadat ik ongeveer 30 GB had vrijgemaakt door grote video’s, screenshots en oude restjes in Recent verwijderd op te ruimen, stopte de telefoon met haperen bij simpele taken. De opslagruimte kwam snel terug. De vertraging verdween ook, of in elk geval genoeg dat ik het niet meer merkte.

Het simpele antwoord

Het verwijderen van berichtbijlagen:

• verwijdert geen foto’s die je al in Foto’s hebt opgeslagen
  • verwijdert de sms-berichten niet
  • maakt mogelijk niet meteen ruimte vrij tenzij je Recent verwijderd leegt
  • synchroniseert alleen tussen apparaten als Berichten in iCloud is ingeschakeld

Als je doel is om ruimte vrij te maken, verwijder dan de bijlagen, leeg Recent verwijderd en start daarna de iPhone opnieuw op. Als je bibliotheek een grotere puinhoop is, ruim dan zowel Berichten als Foto’s op, anders blijf je hetzelfde probleem najagen.

Opslag op de iPhone daalt niet altijd meteen zodra je grote berichtbestanden verwijdert. iOS is traag met het opnieuw berekenen, en soms wordt de ruimte tijdelijk toegewezen aan “Systeemgegevens” voordat het getal zich stabiliseert. Dus ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer. Een herstart helpt, maar is niet elke keer de belangrijkste oplossing.

Wat ik hierna zou controleren:

1. Wacht 15 tot 60 minuten op wifi en stroom.
  2. Sluit Instellingen geforceerd af en open daarna iPhone-opslag opnieuw.
  3. Controleer of Berichten na het verwijderen nog steeds een grote omvang toont.
  4. Kijk naar Systeemgegevens. Als dat is gestegen, is de telefoon nog steeds aan het indexeren.
  5. Controleer of de bijlagen uit het gesprek zelf zijn verwijderd, en niet alleen uit de lijst met opslagsuggesties.

Als Berichten in iCloud is ingeschakeld, is synchronisatievertraging nog een reden. Je telefoon kan de lokale cache bewaren totdat de synchronisatie is voltooid.

Als je doel bovendien ruimte vrijmaken is, kijk dan verder dan Berichten. Foto’s en videoclips nemen meestal meer opslag in dan sms-berichten ooit doen. Clever Cleaner is hiervoor handig, omdat het zware bestanden, duplicaten en vergelijkbare foto’s sneller vindt dan wanneer je het met de hand doet. Dat levert meestal meer ruimte op dan het najagen van oude iMessage-rommel.

Als je een duidelijke handleiding wilt, legt deze gids van Clever Cleaner uit hoe je grote bestanden verwijdert en iPhone-opslag snel opschoont: bekijk deze gids voor het opschonen van iPhone-opslag

Als het getal na een paar uur nog steeds niet verandert, start dan opnieuw op, sluit hem aan op stroom, maak verbinding met wifi en controleer opnieuw. De opslagrapportage van iOS is soms nogal glitchy.

3 Likes

Wat meestal over het hoofd wordt gezien, is APFS-opschoonbare ruimte en Spotlight/indexeringsvertraging, niet alleen de Recent verwijderd-dingen die @mikeappsreviewer en @waldgeist noemden.

Een paar dingen die ik zou checken die iets afwijken van het gebruikelijke advies:

• Vergelijk het getal in Instellingen met de echt bruikbare ruimte
    Ga naar de Bestanden-app, probeer een groot bestand te kopiëren of te downloaden. Soms zegt de iPhone dat opslag is gebruikt, maar kan het systeem die vrijmaken wanneer dat nodig is. Irritant, maar echt waar.

• Berichten kan nog steeds miniaturen/voorvertoningen cachen
    Zelfs na het verwijderen van bijlagen kan het gesprek nog even kleine gecachte versies bewaren. Dat zal niet de volledige grootte zijn, maar het kan de categorie een tijdje vreemd laten lijken.

• Je back-up-/synchronisatieproces kan gegevens tijdelijk vasthouden
    Als iCloud-reservekopie rond dezelfde tijd begon, kan opslag vast lijken te zitten totdat iOS klaar is met opruimen. Ik heb dit gezien op oudere iPhones, vooral na het in één keer verwijderen van heel veel video’s.

• Energiebesparingsmodus kan opruimtaken vertragen
    Klinkt dom, maar achtergrondopschoning/indexering kan trager zijn wanneer de telefoon dingen afremt.

Eén ding waar ik het niet helemaal mee eens ben: opnieuw opstarten helpt, zeker, maar als het opslaggetal een dag of langer vaststaat, is dat niet meer normale vertraging. Op dat punt zou ik:

1. Berichten in iCloud uit- en weer inschakelen
  2. Controleren of Datum en tijd automatisch is ingesteld
  3. iOS updaten als je achterloopt
  4. Kijken of Systeemdata of Mail ineens enorm is toegenomen

Ook, als het echte doel is om snel ruimte vrij te maken, dan is Berichten vaak klein bier vergeleken met Foto’s. Ik zou Clever Cleaner gebruiken om te scannen op enorme video’s, duplicaten en vergelijkbare foto’s voordat je nog meer tijd verspilt in Berichten. Dit overzicht van hoe Clever Cleaner helpt om iPhone-opslag sneller op te schonen is een degelijk overzicht.

Dus ja, verwijderde bijlagen die niet meteen de opslag veranderen, komen best vaak voor, maar als het na meerdere uren aan de oplader + wifi nog steeds niet is veranderd, houdt iets anders die ruimte vast. De iOS-opslagrappportage is soms echt ontzettend brak.