Min externa hårddisk började visa fel och monteras ibland inte, men den snurrar fortfarande igång. Jag letar efter pålitlig programvara för reparation av hårddiskar eller verktyg för diskåterställning som folk faktiskt har använt framgångsrikt innan jag riskerar att göra disken värre.
Det viktigaste är att få bort dina filer från enheten innan du börjar försöka “fixa” den. Många reparationsverktyg kan göra en dålig situation värre om disken redan är instabil.
Av den anledningen skulle jag förmodligen börja med Disk Drill. Det är inget magiskt reparationsverktyg, och det är helt okej. Dess verkliga värde ligger i återställning. Disk Drill kan hämta data från korrupta, RAW-, formaterade och icke-startbara enheter, och det har också S.M.A.R.T.-övervakning så att du kan se om själva hårdvaran börjar fallera. Diskavbildningsfunktionen är särskilt användbar. Om enheten är opålitlig, skapa först en avbildning av den och återställ sedan från avbildningen i stället för att belasta originalenheten om och om igen.
Jag skulle också ha ett par andra verktyg till hands, beroende på vad som faktiskt är fel:
- TestDisk är utmärkt när problemet är en saknad partition, en trasig partitionstabell eller en skadad startsektor. Det är gratis och mycket kapabelt, men det är också textbaserat och inte direkt nybörjarvänligt. Jag skulle inte göra det till ditt första val om du inte känner dig bekväm med att hantera partitioner.
- Hard Disk Sentinel är mer till för övervakning än återställning. Det läser S.M.A.R.T.-data, övervakar disktemperaturen och kan varna dig när en disk börjar fallera. Användbart om du vill upptäcka problem innan Windows börjar klaga.
Förvänta dig bara inte att programvara ska kunna fixa en fysisk disk som håller på att dö. Vissa varningstecken är ganska uppenbara:
- Klickande, skrapande, surrande eller andra konstiga mekaniska ljud.
- Enheten försvinner slumpmässigt från Windows.
- Läsningar är plågsamt långsamma, eller så fortsätter systemet att frysa.
- Antalet dåliga sektorer fortsätter att öka, eller så visas S.M.A.R.T.-varningar.
- Windows fortsätter att be om att reparera disken eller visar I/O-fel.
Om du ser den typen av beteende, sluta köra reparationsförsök om och om igen. Återställ eller säkerhetskopiera det som är viktigt och planera sedan att byta ut enheten. När hårdvaran väl börjar bete sig opålitligt blir det vanligtvis inte bättre.
Om enheten inte upptäcks alls, låter högt mekaniskt eller innehåller data som du verkligen inte kan förlora, då blir gör-det-själv riskabelt. Ett professionellt återställningslaboratorium är det säkrare alternativet. De kan arbeta med elektroniken, byta ut skadade delar eller läsa data från skivorna i en renrumsmiljö. Det kan dock bli dyrt. Grundläggande logiska återställningar ligger ofta runt 300–700 $, och allvarliga mekaniska fel kan hamna i intervallet 1 000–2 500 $+.
Min ordning skulle vara ganska enkel:
- Återställ de viktiga filerna först. Disk Drill skulle vara mitt förstahandsval.
- Kontrollera enhetens hälsa.
- Försök med reparationer endast om enheten verkar stabil.
- Byt ut den om det finns tecken på hårdvarufel.
- Använd en återställningstjänst om disken har fysisk skada eller inte visas alls.
Anslutningsvägen spelar roll här: en dålig USB-kabel, lös port eller felande kapsling kan se exakt ut som en döende disk. Innan du skyller på själva disken, prova en annan kabel, en annan USB-port, och om det är en extern 3,5-tumsdisk, se till att nätadaptern är stabil. Om det är en naken SATA-disk i en USB-kapsling kan test i en annan kapsling eller direkt via SATA förändra hela diagnosen.
Jag håller med om rådet återställ först, reparera senare, men jag skulle vara ännu mer envis med att inte köra CHKDSK eller Första hjälpen direkt. De verktygen är bra för en frisk disk med ett rörigt filsystem. På en disk som kopplar ner eller får timeout kan de ägna timmar åt att skriva ändringar medan hårdvaran blir sämre. Om filerna är viktiga, skapa först en avbild eller klon, och låt sedan återställningsprogram arbeta på den kopian. Disk Drill fungerar bra för den mer lättillgängliga delen av det, särskilt om du vill ha ett grafiskt gränssnitt och inte vill kämpa med kommandoradsverktyg.
Om du är bekväm med något fulare men väldigt bra på att ta sig igenom dåliga läsningar är GNU ddrescue ett verktyg som folk ofta förbiser. Det reparerar inte disken. Det försöker kopiera så mycket som möjligt genom att hoppa över problemområden och återkomma till dem senare. Det är oftast mer användbart än en reparationsknapp. Efter det använder du Disk Drill, R-Studio, DMDE, TestDisk eller vilket återställningsverktyg du än föredrar på klonen. Originaldisken bör för det mesta lämnas ifred när den väl börjar bete sig instabilt.
Klicka inte på initialize, format eller repair bara för att Windows erbjuder det.
Om enheten spinner upp men inte monteras, behandla den som en skrivskyddad källa tills du vet mer. Många förlorar återställningsbar data genom att försöka göra disken användbar igen innan de har kopierat något från den. Om du använder Disk Drill, R-Studio, DMDE osv., se till att de återställda filerna sparas på en annan enhet, inte tillbaka på den felande externa disken. Det låter självklart, men återställningsprogram låter dig vanligtvis välja en destination, och att välja den sjuka disken är ett recept på katastrof.
Min något annorlunda syn: sätt inte alltför stor tilltro till S.M.A.R.T. via USB. Vissa kabinett skickar vidare det korrekt, vissa visar delvis data och vissa visar inget användbart alls. En disk kan fortfarande vara på väg att gå sönder även om hälsoskärmen ser ointressant ut. Om disken fortsätter att koppla från under skanningar skulle jag sluta använda GUI-baserade återställningsverktyg direkt på den och klona/skapa en avbild av den först som @sterrenkijker sa. Det är det tråkiga svaret, men det är svaret som bevarar dina möjligheter.
För faktisk programvara är Disk Drill bra om du vill ha något lättillgängligt och enheten förblir ansluten tillräckligt länge. DMDE är billigare och mycket kapabelt, men gränssnittet känns som om det utformades för att skrämma bort vanliga människor. TestDisk är utmärkt för problem med partitionstabellen, men jag skulle inte rikta det mot en opålitlig disk om du inte redan vet vad du ändrar. Inget av dessa är egentligen reparationsverktyg i den mening folk hoppas på. Vinsten är att få ut dina filer, radera/ersätta disken och inte lita på den externa disken igen.