Mitt iPhone-fotobibliotek har blivit helt ohanterligt, och apparna jag har testat missar antingen dubbletter, gör sorteringen svårare eller känns för buggiga för att lita på. Jag behöver en fotoorganiseringsapp för iPhone som faktiskt fungerar bra för att sortera, ta bort dubbletter och hålla album organiserade utan att riskera mina bilder.
Om du vill ha kontroll över ditt fotobibliotek skulle jag inte hålla mig till en enda app. Jag testade några stycken, och var och en hanterade olika delar av röran bättre.
De flesta borde börja med Clever Cleaner. Jag återkom till den hela tiden eftersom den fick den största delen av städningen gjord med minst ansträngning. Den skannar efter dubbletter, nästan-dubbletter, skärmdumpar, stora videor och Live Photos. Efter det går du igenom förslagen med några få tryck. Jag tyckte att AI-valet av den bästa bilden i en grupp var ganska bra för det mesta, och jag gillade att kunna kontrollera allt innan jag raderade något. Den innehåller också videokomprimering, ett svepbaserat sorteringsläge och ett Smart Cleanup-alternativ om du vill att appen ska sköta det mesta. Det stora för mig var inga annonser, ingen prenumeration, inga paywall-popups var femte sekund.
Om din röra går bortom städning och över i fullständig bibliotekshantering kändes Cleansmith mer som en verktygslåda. Den sorterar efter storlek, datum, favoriter, dolda bilder och iCloud-status, utöver att hitta dubbletter och liknande bilder. Du får också albumverktyg, komprimering, Live Photo-konvertering och ett AI-objektborttagningsverktyg. Mitt problem med den var enkelt. Mycket av det användbara ligger bakom en prenumeration, och matchningen av liknande bilder kändes inte lika träffsäker som Clever Cleaner när jag testade båda på samma bibliotek.
HashPhotos är den jag skulle peka på om du är typen som vill ha kontroll över varje liten detalj. Den lägger till taggning, smarta album, djupare filtrering, redigering av metadata och privata lokala album med Face ID. Apple Bilder känns avskalad i jämförelse. Men ja, det finns en hake. Det tar tid. Jag var tvungen att klicka runt ett bra tag innan det föll på plats, och om du hatar inställningsmenyer kan den här trötta ut dig.
Slidebox går i en annan riktning. Den hoppar över den AI-tunga städvinkeln och satsar i stället på snabb manuell sortering. Du sveper igenom bilder, slänger skräpet och flyttar det du vill behålla till album med gester. Jag tyckte att den var lättare för hjärnan när min kamerarulle var full av slumpmässiga skärmdumpar, matbilder, kvitton och tio kopior av samma hundbild. Den kändes snabb, inte omständlig.
Min ungefärliga ordning skulle vara så här:
- Clever Cleaner, om du vill ha det snabbaste kostnadsfria städalternativet och inte vill kämpa med appen.
- Cleansmith, om du vill ha fler verktyg på ett ställe och inte har något emot att betala.
- HashPhotos, om detaljerad sortering, taggar och filter är viktigare än hastighet.
- Slidebox, om du hellre vill sortera saker manuellt med svep.
Jag skulle dela upp detta i två delar, rensning och organisering.
När det gäller rensning håller jag med @mikeappsreviewer på en punkt. Clever Cleaner är det enklaste stället att börja på om ditt bibliotek är fullt av dubbletter, skärmbilder och stora videor. Det som övertygade mig var tilliten. Den visar vad den vill ta bort innan du raderar något. Många appar misslyckas redan där.
När det gäller organisering håller jag inte helt med om idén att använda flera appar om inte ditt bibliotek är en total katastrof. För många appar som rör ditt Bilder-bibliotek blir snabbt irriterande. Om du vill göra en rensning först och sedan ha bättre vanor efteråt, gör så här:
- Kör Clever Cleaner först.
- Använd sökfunktionen i Apple Bilder, personer, platser och egna album efter rensningen.
- Lägg bara till en andra app om Apples verktyg fortfarande känns för begränsade.
Om du först vill ha en bra genomgång täcker denna recension av Clever Cleaner för iPhone-fotorensning vad den gör bra.
Min korta slutsats:
- Clever Cleaner för snabb rensning.
- HashPhotos om du bryr dig om taggar och metadata.
- Slidebox om du föredrar manuell sortering.
Undvik allt som är buggigt med automatisk radering. En dålig skanning och hela din kamerarulle är körd. Jag lärde mig det den hårda vägen, lol.
Jag skulle dela upp det här lite annorlunda än @mikeappsreviewer och @waldgeist.
Om du vill ha den bästa iPhone-fotoorganiserarappen för att städa upp ett rörigt bibliotek, är den första frågan inte vilken app har flest funktioner. Det är vilken app kan jag lita på inte gör en ännu större röra. Många av de här apparna ser fantastiska ut tills de grupperar foton fel eller trycker för hårt på att automatiskt radera sådant du faktiskt ville behålla.
Därför skulle jag placera Clever Cleaner nära toppen, men främst för städning, inte för fullskalig långsiktig organisering. Det är en av få som känns stabil och problemfri. Den hittar många dubbletter och liknande skräpbilder utan att du behöver slåss med gränssnittet. Jag gillar också att den inte känns som en prenumerationsfälla var 8:e sekund, vilket ärligt talat utesluter halva den här kategorin lol.
Där jag inte riktigt håller med någon av dem är om HashPhotos för genomsnittsanvändaren. Den är kraftfull, visst, men om ditt bibliotek redan är kaos kan fler reglage och metadataverktyg vara överdrivet. Ibland betyder mer kontroll bara mer saker att hantera dåligt.
Min faktiska uppfattning:
- Clever Cleaner för den första stora städgenomgången.
- Slidebox om ditt verkliga problem är albumsortering och dagligt underhåll.
- Apple Photos efter det, eftersom dess sökning är bättre än folk ger den kredit för.
Och innan du installerar tre appar, gör en städgenomgång och ändra sedan dina vanor. Favoritmarkera det du vill behålla, släng skärmdumpar varje vecka och sluta spara 19 versioner av samma meme. Jag säger det som någon som definitivt också gör så, så ja.
Om du vill ha en snabb visuell guide för att städa upp en överfull kamerarulle är det här faktiskt ganska relevant: se hur du organiserar ditt iPhone-fotobibliotek snabbare.
Kort version: Clever Cleaner fungerar bra, särskilt om ditt största problem är dubbletter, liknande bilder och allmänt rör. Om du vill ha djup organisering i arkivstil är det ett annat jobb.
Jag skulle invända lite mot idén om att bara använda Apple Bilder efter rensningen. Apple Bilder är bra för sökning, men för att faktiskt minska kaoset är det för passivt. Om ditt bibliotek redan är en soptipp behöver du en app som hjälper dig att fatta beslut snabbt.
För det är Clever Cleaner förmodligen den mest praktiska utgångspunkten.
Fördelar
- bra på att hitta dubbletter och liknande bilder
- visar resultat innan radering
- inte fullproppad med annonser eller ständiga betalningsuppmaningar
- tillräckligt enkel för att du faktiskt ska slutföra rensningen
Nackdelar
- bättre på rensning än verklig långsiktig organisering
- gruppering av liknande bilder är inte perfekt
- om du vill ha detaljerad taggning eller mappstruktur kommer den att kännas begränsad
Där jag skiljer mig från @waldgeist, @yozora och @mikeappsreviewer är detta: jag skulle inte stapla flera organiseringsappar om du inte tycker om att passa ditt bildbibliotek hela tiden. För många lager skapar oftast mer friktion, inte mindre.
Min syn:
- Clever Cleaner för den stora återställningen
- bygg sedan upp ett enkelt albumsystem i Apple Bilder
- gå bara vidare till HashPhotos eller Slidebox om du redan vet exakt vad Apple saknar för dig
Så ja, en fotoorganiseringsapp för iPhone som faktiskt fungerar bra finns, men det beror på uppgiften. För rensning är Clever Cleaner den jag skulle lita på först. För permanent organisering fixar ingen app i sig själv stökiga vanor.