Vilket är det bästa sättet att återställa filer från ett formaterat USB-minne?

Jag formaterade av misstag mitt USB-minne och förlorade viktiga foton och arbetsdokument som inte var säkerhetskopierade någon annanstans. Jag behöver hjälp med att ta reda på den bästa metoden eller programvaran för dataåterställning från USB-minne för att återställa formaterade filer från USB innan något skrivs över.

Ja. Jag har återställt filer från ett formaterat USB tidigare, men möjligheten finns bara kvar om du slutar använda enheten nu. Om du fortsätter kopiera saker till den skrivs dina gamla data över bit för bit. När de blocken väl har skrivits över är återställningen i princip körd.

Det första jag skulle försöka ta reda på är vilken typ av formatering som gjordes.

Om formateringen blev klar på några sekunder var det nästan säkert en snabbformatering. Det är det bättre scenariot. En snabbformatering bygger vanligtvis om filsystemet och rensar filindexet, men den raderar inte all gammal fildata direkt. En fullständig formatering är tuffare. I de flesta fall skriver den över lagringen, så dina chanser sjunker kraftigt.

Jag skulle hoppa över de slumpmässiga Command Prompt-fixar som folk postar. Samma sak gäller reparationsverktyg som folk slänger in i trådar. CHKDSK är till för filsystemfel, inte för att få tillbaka filer från ett formaterat USB. Jag har sett det göra en rörig enhet ännu rörigare.

Det jag skulle göra:

1. Sluta använda USB-minnet.
  2. Installera återställningsprogrammet på datorns interna disk, inte på USB-minnet.
  3. Anslut det formaterade USB-minnet.
  4. Kör en fullständig skanning.
  5. Förhandsgranska allt viktigt innan du återställer det.
  6. Återställ filer till en annan enhet, aldrig tillbaka till samma USB-minne.

Jag hade ganska bra tur med Disk Drill. Det är ett av de enklare alternativen om du inte har gjort detta tidigare. Jag valde USB-minnet, körde Universal Scan, väntade klart och gick sedan igenom resultaten. Det grupperar filer efter typ, och förhandsgranskningsverktyget hjälpte mycket. Om ett foto öppnades i förhandsgranskningen, eller om ett dokument visade läsbart innehåll, fungerade återställningen oftast.

En del jag gillade mer än jag trodde var diskavbildning. Om USB-minnet fortsätter att kopplas från, ger fel eller känns instabilt, skapa en avbild först och skanna avbilden i stället för att belasta originalenheten om och om igen. Jag lärde mig detta den irriterande vägen på ett gammalt minne som fortsatte att kopplas bort mitt i skanningen.

Några saker påverkar dina chanser:

1. Om du inte skrev något nytt till USB-minnet efter formateringen är dina chanser bättre.
  2. Om filsystemet ändrades kan återställning fortfarande fungera, men filnamn och mappstruktur kommer ofta tillbaka i sämre skick.
  3. Foton, dokument och videofiler hanteras vanligtvis bra av de flesta återställningsverktyg.

Om skanningen hittar filer med trasiga namn, få inte panik. Jag ser detta ofta efter formatering. Sortera efter typ, storlek eller datum och börja där.

Låt också skanningen bli klar. Avbryt inte tidigt bara för att du såg några filer dyka upp efter tre minuter. Vid en skanning jag gjorde dök mappen jag behövde inte upp förrän mycket senare.

Om USB-minnet inte upptäcks alls, fortsätter att kopplas från eller om Windows rapporterar fel kapacitet, då kan detta vara mer än bara ett formateringsproblem. Upprepade skanningsförsök på ett felande flashminne är riskabla. Om det håller sig anslutet länge nog, skapa en avbild först. Om datan är väldigt viktig skulle jag stanna där och lämna in den till en återställningsverkstad.

Så ja, avsaknad av säkerhetskopia betyder inte alltid att filerna är borta. De stora variablerna är enkla:

1. Var det en snabbformatering?
  2. Skrevs något till enheten efteråt?

Om det var en snabbformatering och du lät USB-minnet vara efter misstaget är dina chanser fortfarande ganska goda. Ibland bättre än man tror.

2 Likes

Om USB-enheten fortfarande monteras och visar rätt storlek skulle jag först fokusera på återställningsprogram, inte reparationsverktyg. Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak: sluta skriva till den. Därefter skulle jag dela upp planen efter hur viktiga filerna är.

För foton och arbetsdokument fungerar filåterställning via signaturer ofta bättre än folk väntar sig efter en formatering. Man förlorar oftare namn och mappar, men JPEG, PNG, PDF, DOCX, XLSX brukar gå att få tillbaka om blocken inte har skrivits över. På flashminnen lämnar en snabbformatering vanligtvis mycket kvar. En fullständig formatering sänker framgångsgraden kraftigt.

Min syn är lite annorlunda på en punkt. Jag skulle prova två skannrar om den första genomgången missar viktiga filer. Återställningsappar använder olika signaturer och parser. Att ett verktyg hittar 2 000 filer och ett annat hittar 2 600 är vanligt. Börja med Disk Drill eftersom det hanterar återställning från formaterade USB-enheter bra och förhandsgranskningen sparar tid. Om resultaten ser magra ut, kör en andra skrivskyddad skanning med ett annat verktyg på avbilden, inte på minnet.

Bästa ordning:

1. Anslut USB-enheten en gång.
  2. Om den känns instabil, skapa en avbild först.
  3. Skanna avbilden.
  4. Återställ till din dator eller en annan extern enhet.
  5. Öppna de återställda filerna och kontrollera dem.

Hoppa över CHKDSK. Det lagar strukturen. Det återställer inte formaterade filer.

Om du vill ha en enkel genomgång för återställning från flashminne är den här videon okej:
steg för steg-guide för dataåterställning från USB-flashminne

Om USB-enheten kopplas från, rapporterar 0 byte eller visar fel kapacitet, sluta med gör det själv-försök. Det är där folk snabbt gör det värre. Den här delen är väldigt viktig.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @espritlibre, men jag vill lägga till en sak: anta inte att fullständig formatering = noll chans varje gång. På nyare Windows-versioner kan beteendet variera beroende på enhet, operativsystem och hur formateringen gjordes. Det är oftast värre än snabbformatering, ja, men inte alltid omedelbart kört.

Det jag skulle göra är detta:

• först, sluta använda USB-enheten helt
  • kontrollera om enheten fortfarande visar rätt kapacitet
  • om den gör det, skanna den med något som har bra stöd för återställning från formaterade USB-enheter, som Disk Drill
  • återställ filer till din dator, inte tillbaka till flash-enheten

Varför Disk Drill? Mest för att det är enklare att sortera igenom återställda bilder/dokument utan att vilja kasta ut datorn genom fönstret. Förhandsvisning spelar stor roll. Om dina JPG/PDF/DOCX förhandsvisas korrekt är det ett tydligt tecken.

En sak som folk hoppar över: efter återställningen, öppna faktiskt de återställda filerna. Fira inte bara för att filnamnen dök upp. Hälften av de återställda filerna kan vara korrupt skräp om formateringen följdes av nya skrivningar.

Om detta dessutom är ett jobb-USB och filerna är superviktiga skulle jag undvika att köra fem olika verktyg på originalminnet. Skapa en avbild om möjligt och testa sedan programvara mot den. Mindre slitage, mindre risk. Flash-enheter kan vara konstiga och opålitliga.

Om du vill ha en tydligare genomgång är detta användbart:
hur man återställer filer från en formaterad USB-enhet steg för steg

Om USB-enheten visar 0 byte, fortsätter att kopplas från eller ber om att formateras om och om igen, sluta med gör det själv där. Det är där folk förvandlar en dålig situation till en riktigt dum sådan.

Jag skulle lägga till en sak som de andra bara nämnde kort: kontrollera att de återställda filerna är intakta innan du lägger timmar på att sortera dem. @espritlibre, @codecrafter och @mikeappsreviewer har rätt om att stoppa skrivningar och skanna först, men efter en formatering kan du få mycket skräp som bara “ser återställt ut”.

Jag föredrar:

• återställ en liten omgång först
  • öppna 10 till 20 foton/dokument
  • om de är giltiga, fortsätt med den stora återställningen

Det sparar massor av tid.

När det gäller programvara är Disk Drill ett bra första steg för ett formaterat USB-minne.

Fördelar:

• enkel förhandsvisning för foton och dokument
  • bra på att hitta filer efter snabbformatering
  • enkelt gränssnitt
  • kan arbeta från en avbild av enheten

Nackdelar:

• djupa skanningar kan ge röriga filnamn
  • stora resultatmängder tar tid att gå igenom
  • inte varje hittad fil är faktiskt användbar
  • de bästa funktionerna kan kräva betalversion beroende på vad du behöver

En liten invändning: jag skulle inte automatiskt köra flera verktyg direkt om USB-minnet är friskt. Skapa först en avbild om datan är viktig, jämför sedan verktyg på avbilden, inte på själva flashminnet. Det minskar slitaget.

Om USB-minnet visar fel storlek, 0 byte eller tappar anslutningen, sluta med gör det själv och överväg professionell återställning. Då handlar det oftast inte längre bara om “formaterade filer”.