Min externa exFAT-enhet blev plötsligt oläsbar efter att jag kopplade ur den, och Windows ber mig nu att formatera den. Jag försöker återställa foton och arbetsfiler utan att förvärra situationen. För er som har erfarenhet av dataåterställning från exFAT, vilken programvara gav er bäst resultat?
Först och främst: sluta skriva till exFAT-enheten. Kopiera inte nya filer till den, låt inte Windows “fixa” den, kör inte CHKDSK och formatera den inte igen om du får en uppmaning om det. Raderade eller formaterade exFAT-data raderas ofta inte omedelbart. Utrymmet markeras vanligtvis bara som återanvändbart, så filerna kan fortfarande finnas kvar tills något skriver över dem.
Om detta var en extern HDD eller SSD och filerna raderades via Windows, kontrollera Papperskorgen innan du gör något annat. Det är en snabb sak att utesluta. USB-minnen och SD-kort skickar dock vanligtvis inte raderade filer dit, så en tom Papperskorg betyder inte nödvändigtvis så mycket.
Efter det är återställningsprogramvara troligen nästa praktiska steg. Det finns en lista med alternativ här: återställningsprogramvara. Jag har haft bäst resultat med Disk Drill, främst eftersom det är tillräckligt enkelt att använda och hanterar raderade filer, formaterade enheter och struliga exFAT-volymer ganska bra.
Den grundläggande processen är:
- Installera Disk Drill någon annanstans än på den enhet du försöker återställa från.
- Anslut exFAT-enheten och vänta tills den dyker upp i appen.
- Kör en skanning. Universal Scan är vanligtvis rätt alternativ.
- Låt den bli klar, eller börja gå igenom hittade filer medan den skannar.
- Förhandsgranska allt viktigt innan du återställer det.
- Återställ filerna till en annan enhet. Spara dem inte tillbaka till samma exFAT-enhet.
Om du vill ha ett gratisalternativ, prova TestDisk. Det är inte lika användarvänligt, och gränssnittet kan vara förvirrande om du inte har använt det tidigare, men det är mycket bra när problemet är en förlorad eller skadad partition. Det skiljer sig från enkel filradering, men för exFAT-partitioner som plötsligt försvinner eller visas felaktigt kan det vara värt att prova innan du formaterar om något.
En hake är SSD-enheter. Om exFAT-enheten är en SSD kan TRIM förändra allt. TRIM talar om för SSD:n vilka raderade block den kan rensa internt. När det väl händer kan vanliga återställningsverktyg oftast inte få tillbaka de filerna. Interna SSD:er använder ofta TRIM, så återställning av raderade filer kan vara en återvändsgränd. Externa SSD:er via USB är mer varierande eftersom TRIM kanske inte förs vidare korrekt, så återställning är ibland fortfarande möjlig. Vanliga hårddiskar, USB-flashminnen och de flesta SD-kort har vanligtvis inte samma TRIM-beteende, så chanserna är ofta bättre där.
Om enheten klickar, tappar anslutningen, inte dyker upp på flera datorer eller verkar vara fysiskt skadad, skulle jag inte fortsätta experimentera med programvara. Det är mer sannolikt ett hårdvaruproblem, och upprepade försök kan göra återställningen svårare. Vid den punkten är ett professionellt dataräddningslaboratorium det säkrare valet.
Om det bara är ett logiskt problem kan exFAT-återställning gå ganska bra. Det viktigaste är att sluta använda enheten och återställa filerna till en annan enhet innan något skrivs över.
Om enheten är mekaniskt frisk är viktigare än vilken app du väljer. Om den förblir ansluten normalt skulle jag prova Disk Drill eller R-Studio och återställa till en annan disk, men om den kopplar från eller går väldigt långsamt, skapa först en avbildning eller klon och skanna den i stället för att belasta originalet. Att Windows ber om formatering är inte en diagnos, så behandla det inte som att partitionen redan är tom.
Skanna den inte via en opålitlig USB-kabel eller ett opålitligt kabinett. Förvånansvärt många fall av död exFAT beror egentligen på ett dåligt bryggkort, en glapp port eller en extern disk med för svag strömförsörjning, och då ser varje återställningsapp usel ut eftersom enheten hela tiden tappar läsningar.
När det gäller programvara skulle jag skilja på enkel återställning och bästa återställning. Disk Drill är ett okej första försök om disken förblir monterad och du främst vill ha tillbaka foton/dokument med förhandsvisningar innan du betalar eller återställer. Men för en svårt skadad exFAT-katalog skulle jag vilja ha ett verktyg som visar den faktiska volymstrukturen och låter dig jämföra resultat, inte bara en snygg fillista. DMDE är billigt och bra för det, men mindre användarvänligt. R-Studio är vanligtvis starkare än konsumentverktygen när mappträdet är trasigt, men det kräver mer tålamod.
Det folk glömmer är att rå fotoåterställning kan se framgångsrik ut men ändå vara irriterande: du kan få tillbaka tusentals JPG-filer utan ursprungliga namn, datum eller mappar. Så bedöm inte bara efter antal hittade filer. Kontrollera om programmet återställer mappstrukturen och om förhandsvisningarna öppnas korrekt. Om disken är stabil, prova skrivskyddade skanningar med mer än ett verktyg och återställ till en annan disk. Om den klickar, kopplar från eller skannar i dumt långsamma hastigheter, stoppa och skapa en avbild först. Den här tråden har också en del diskussion om arbetsflöde: rekommendationer för arbetsflöde vid exFAT-återställning.
‘Snabbformatera’ den inte bara för att ett återställningsprogram ska kunna se en enhetsbokstav. Om Windows visar den fysiska disken, skanna själva enheten, inte den nya formaterade volymen. Disk Drill fungerar bra för en första genomgång om du vill ha förhandsvisningar, men jag skulle bedöma det utifrån om dina faktiskt viktiga filer går att öppna, inte utifrån det stora antalet återställda filer.