Wat is de beste manier om foto's op de iPhone op te schonen?

Mijn iPhone Foto’s-app is rommelig geworden door duplicaten, screenshots en oude afbeeldingen, en nu neemt die opslagruimte in beslag. Ik zoek de eenvoudigste manier om iPhone-foto’s te ordenen, verwijderen en back-uppen zonder iets belangrijks te verliezen.

Het belangrijkste dat ik zou vermijden, is proberen om de hele bibliotheek met de hand schoon te maken in één marathonsessie. Ik heb dat gedaan met ongeveer 35.000 foto's en video's, en het was vreselijk. Na uren scrollen, selecteren en verwijderen voelde het nauwelijks alsof er iets was veranderd.

Wat hielp, was de opruiming opdelen in slimmere rondes.

Begin met de Foto's-app voor de voor de hand liggende dingen. Als je willekeurige foto's verwijdert waarvan je al weet dat je ze niet wilt, is dat nog steeds de eenvoudigste tool. Gebruik veegselectie in plaats van elk item één voor één aan te tikken. Werk ook niet alleen vanuit de hoofdweergave van de bibliotheek. Album voor album gaan is veel makkelijker, omdat je je dan op één soort rommel tegelijk kunt richten.

Sommige albums hebben ook een optie Alles selecteren, wat de moeite waard is om te gebruiken wanneer het hele album weg kan. Schermafbeeldingen zijn daar een goed voorbeeld van. Als je een album opent en weet dat het grootste deel weg kan, bespaart Alles selecteren veel nutteloos getik.

Waar de Foto's-app voor mij tekort begon te schieten, waren duplicaten en bijna-duplicaten. Het ingebouwde album Duplicaten is prima voor exacte kopieën, maar dat was niet mijn echte probleem. Ik had reeksen, tien versies van dezelfde opname, oude schermafbeeldingen, Live Photos waar ik niets meer om gaf, en grote video's die het grootste deel van de opslag innamen.

Toen gebruikte ik Clever Cleaner, en dat maakte het opruimen veel sneller.

Het nuttige was dat het vergelijkbare foto's groepeerde, niet alleen exacte duplicaten. Het scheidde ook schermafbeeldingen, vond grote video's, stelde de beste foto in een groep voor en liet me Live Photos omzetten in normale stilstaande beelden als ik het bewegende deel niet nodig had. In plaats van door tienduizenden afzonderlijke foto's te scrollen, bekeek ik kleinere groepen die daadwerkelijk logisch waren. De op veegbewegingen gebaseerde beoordeling hielp ook, omdat je per groep beslist in plaats van naar elke afzonderlijke afbeelding te staren.

Ik controleerde nog steeds dingen voordat ik ze verwijderde, maar de app deed het grootste deel van het sorteerwerk. Wat eruitzag alsof het een paar weekenden zou kosten, bleek uiteindelijk meer iets van een paar avonden te zijn.

Als je ook probeert iCloud-opslag te verlagen, houd er dan rekening mee dat iCloud-foto's dezelfde gesynchroniseerde bibliotheek is. Iets verwijderen van je iPhone verwijdert het ook uit iCloud-foto's en van je andere gesynchroniseerde apparaten. Dat is prima als het je bedoeling is om het te verwijderen, maar het is niet hetzelfde als alleen een lokale kopie van de telefoon verwijderen.

Maak ook Recent verwijderd leeg na een grote opruimbeurt. Veel mensen slaan dat deel over. Totdat die items daadwerkelijk uit Recent verwijderd zijn verwijderd, kunnen ze nog steeds opslagruimte innemen, dus je iCloud-gebruik daalt mogelijk niet zoals je verwacht.

Na duplicaten zou ik meteen voor de grootste opslagvreters gaan. In mijn geval waren dat:

1. lange video's die ik was vergeten
  2. schermopnamen
  3. oude schermafbeeldingen
  4. Live Photos
  5. willekeurige afbeeldingen en video's opgeslagen vanuit berichtenapps

Het verwijderen van een handvol grote video's deed meer voor de opslag dan het verwijderen van honderden normale foto's.

Eén ding dat de laatste opruiming makkelijker maakte, was een computer gebruiken. Nadat ik van de voor de hand liggende rommel af was, sloot ik de iPhone aan op mijn Mac en deed ik het nauwkeurigere sorteerwerk op een groter scherm. Vergelijkbare opnamen vergelijken en albums organiseren is op die manier gewoon minder irritant.

Als ik het hele proces opnieuw zou doen, zou ik het zo aanpakken:

1. Gebruik eerst Foto's voor eenvoudige verwijderingen, vooral albums waarbij Alles selecteren logisch is.
  2. Gebruik Clever Cleaner voor duplicaten, vergelijkbare opnamen, schermafbeeldingen, grote video's en Live Photos.
  3. Maak Recent verwijderd leeg zodat de opslag daadwerkelijk wordt vrijgemaakt.
  4. Doe het nauwkeurige sorteerwerk op een Mac of pc als je die hebt.
  5. Besteed elke week 10 tot 15 minuten aan het opruimen van nieuwe schermafbeeldingen, wazige opnamen en duplicaten voordat ze zich weer opstapelen.

Dat laatste deel is belangrijker dan het klinkt. De opruiming is veel minder pijnlijk wanneer je de bibliotheek niet opnieuw laat uitgroeien tot een gigantische puinhoop.

Maak eerst een back-up, maak daarna schoon. Voordat je Foto’s of een schoonmaakapp gebruikt, zorg ervoor dat iCloud-foto’s, een import op een Mac, Google Foto’s of een externe schijf een echte kopie heeft van alles wat je belangrijk vindt, want sync en back-up worden vaak met elkaar verward.

Daarna zou ik de riskante verwijderingen in kleine batches doen en Recent verwijderd een dag of twee met rust laten voordat je het leegt. Dat geeft je een vangnet als de app iets slecht heeft gegroepeerd of als je te agressief was.

Het stiekeme nadeel is dat opschonen je organisatie kan verpesten als je uit albums verwijdert zonder te beseffen dat de foto nog in de hoofdbibliotheek staat, of als je iets uit de bibliotheek verwijdert en het verdwijnt uit elk album waarin het stond. Ik ben het met @waldgeist eens over eerst een back-up maken, maar ik zou vijf minuten besteden aan controleren hoe je bibliotheek eigenlijk is ingericht voordat je iets verwijdert: gedeelde albums, favorieten, verborgen foto’s en importen uit berichten kunnen zich anders gedragen dan mensen verwachten. Mijn luie methode is om eerst op mediatype te sorteren, schermopnamen en enorme video’s weg te gooien en daarna zoektermen als receipt, meme, whiteboard, parking en screenshot te gebruiken om rommel te vinden die niet altijd netjes in één album staat. Het is minder chic dan een opschoonapp, maar het vangt veel rommel op zonder de hele bibliotheek aan automatisering over te dragen.

Het opschonen van een telefoon die iCloud-foto’s gebruikt, is anders dan het opschonen van een telefoon die alles lokaal opslaat. Als opslag het belangrijkste probleem is, ga dan naar Instellingen > Foto’s en schakel Optimaliseer iPhone-opslag in voordat je op grote schaal verwijdert, want dat kan ruimte vrijmaken zonder de originelen uit je bibliotheek te verwijderen. Verwijder daarna de overduidelijke rommel nadat je een aparte back-up hebt gemaakt, niet alleen iCloud-synchronisatie.