Wat is de beste software voor gegevensherstel voor verwijderde bestanden?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn computer verwijderd en de Prullenbak geleegd voordat ik me realiseerde dat ze weg waren. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste software voor gegevensherstel om verwijderde bestanden snel en veilig te herstellen zonder de schijf te beschadigen of nog iets anders te verliezen.

Als je bestanden hebt verwijderd, schrijf dan niets anders meer naar die schijf. Dat heb ik jaren geleden op de harde manier geleerd. De grootste fout is in paniek raken en dan herstel-apps installeren, bestanden verplaatsen, willekeurige tools downloaden, allemaal op dezelfde schijf die je probeert te redden.

Waar ik eerst naar zou kijken:

1. Disk Drill

Dit is degene die ik de meeste mensen als eerste zou geven. Het is makkelijk te gebruiken zonder dat je de weg kwijtraakt, en het kan meer aan dan alleen simpel verwijderde bestanden. Ik heb het gebruikt voor verwijderde bestanden, geformatteerde partities, RAW-schijven en beschadigde volumes. Het onderdeel waar ik steeds op terugkwam was de preview. Als het bestand in de preview opent, zijn je kansen meestal beter en verspil je geen tijd met gissen. Het bevat ook byte-voor-byte back-up, wat belangrijk is als de schijf instabiel lijkt en je eerst een image wilt maken voordat je iets riskants doet. Op Windows is er ook tot 100MB gratis herstel.

1. Recuva

Nog steeds prima voor basisdingen. Als je de Prullenbak per ongeluk hebt geleegd en het snel hebt opgemerkt, zou ik dit proberen voordat je het onnodig ingewikkeld maakt. Het is gratis, klein en snel. Het voelt wel ouderwets aan, en ik zou er niet op vertrouwen voor beschadigde schijven, enorme mediabestanden of rommelige corruptie. Voor foto’s, pdf’s, schooldocumenten en kleine kantoorb bestanden presteert het nog steeds verrassend goed.

1. R-Studio

Deze is voor mensen die geen probleem hebben met een rommeligere interface en meer knoppen om aan te draaien. Ik heb het gebruikt bij RAID, kapotte partities en vreemdere opslagconfiguraties. Het is goede software. Het is ook niet gebruiksvriendelijk. Als je al weet waarom je R-Studio nodig hebt, dan waarschijnlijk ook echt. Zo niet, dan zou ik ergens eenvoudigers beginnen.

Wat nu het belangrijkst is:

Stop met het gebruiken van de schijf.

Verwijderde bestanden staan daar vaak nog steeds totdat nieuwe data eroverheen wordt geschreven. Elke installatie, elke browserdownload, elk gekopieerd bestand verkleint je kansen. Zelfs een kleine schrijfactie kan die ene map waar je om gaf verpesten.

Installeer je herstelsoftware ook ergens anders. Andere schijf, andere USB, andere SSD, wat je ook hebt. Installeer geen herstelsoftware op dezelfde schijf als waar de verwijderde bestanden op stonden. Ik heb mensen dit zien doen en zich daarna afvragen waarom de helft van de herstelbare bestanden in troep veranderde.

Nog één ding, en dit deel is belangrijker dan de lijst met software.

Als de schijf klikt, schuurt, piept, offline verdwijnt, of niet verschijnt in BIOS of Schijfbeheer, stop dan. Blijf hem niet opnieuw scannen. Voer niet vijf tools achter elkaar uit. Blijf hem niet loskoppelen en opnieuw aansluiten in de hoop dat hij weer wakker wordt. Die signalen wijzen eerder op fysieke schade, en herhaalde scans kunnen de schade erger maken. Op dat punt is een dataherstelbedrijf de veiligere keuze, ook al doet dat pijn.

Als dit alleen een normale verwijdering was, zijn je kansen nog steeds redelijk. Ga langzaam te werk. Gebruik een andere schijf voor installaties en herstelde bestanden. Controleer previews voordat je een hoop troep herstelt. Laat weten wat er is gebeurd, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe erg het is.

3 Likes

Als de bestanden ertoe doen, zou ik de opties rangschikken op basis van hoeveel schadebeperking je nodig hebt, niet op basis van de hype.

Disk Drill is voor de meeste mensen de beste keuze. Snelle scan, duidelijke bestandsvoorbeeldweergave, redelijke ondersteuning voor bestandstypen, en het bedelft je niet onder menu’s. Als je software voor het herstellen van verwijderde bestanden wilt zonder leercurve, begin dan daar. Ik ben het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer over Recuva als eerste gratis poging. Het is prima voor eenvoudige verwijderingen, maar ik heb gezien dat het mapstructuur en bestandsnamen mist op nieuwere SSD-configuraties. Bloedirritant.

Mijn korte lijst:

1. Disk Drill
    Beste balans tussen snelheid, veiligheid en gebruiksgemak.
    Goed voor verwijderde documenten, foto’s, video’s en geleegde Prullenbak-situaties.

2. PhotoRec
    Lelijke interface, sterke herstelengine.
    Het beste wanneer namen en mappen minder belangrijk zijn.

3. UFS Explorer
    Meer dan de meeste mensen nodig hebben, maar geweldig voor vreemde partities en lastigere gevallen.

Eén ding dat mensen overslaan: TRIM op SSD’s. Als je verwijderde bestanden op een SSD stonden en TRIM al heeft gedraaid, dalen de kansen op herstel snel. Geen enkele software herstelt overschreven blokken. Dat deel is waardeloos, maar het is waar.

Ook de moeite waard om te bekijken, videoreview van de beste dataherstelsoftware voor verwijderde bestanden.

Als je aangeeft of dit een HDD of SSD was, intern of extern, kunnen mensen hier het snel beperken.

Als dit gewoon een per ongeluk verwijderen is en geen stervende schijf, zou ik Disk Drill waarschijnlijk bovenaan zetten voor de meeste normale mensen. Niet omdat het magisch is, maar gewoon omdat het minder irritant is dan veel hersteltools en het previewsysteem tijd bespaart. Dat deel is belangrijk als je niet 40GB aan nutteloze rommel wilt herstellen.

Ik ben het een beetje oneens met @mikeappsreviewer dat Recuva elke keer de eerste stop is. Het is prima, ja, maar op nieuwere systemen kan het nogal wisselvallig aanvoelen. En ik zou ook niet meteen naar PhotoRec springen zoals @sternenwanderer noemde, tenzij je oké bent met rommelige bestandsnamen en achteraf door chaos moet sorteren. Geweldige engine, lelijke resultaten.

Mijn mening:

• Disk Drill: beste balans tussen makkelijk + effectief
  • R-Studio: sterker voor geavanceerde gevallen, maar overdreven voor de meeste mensen
  • Recuva: prima voor simpele per ongeluk verwijderingen als je gratis wilt
  • PhotoRec: laatste redmiddel als structuur/namen al verloren zijn

Grote factor waar niemand omheen kan: SSD vs HDD.
Als de bestanden op een SSD stonden, kan TRIM de blokken achter de schermen al hebben gewist. Als het een HDD of externe harde schijf was, zijn je kansen meestal beter.

Ook, als je een bredere vergelijking van de beste dataherstelsoftware voor verwijderde bestanden en schijfherstel wilt, is die lijst de moeite waard om te bekijken voordat je willekeurige dingen installeert.

Korte versie: voor snel en veilig herstel van verwijderde bestanden is Disk Drill waarschijnlijk de beste eerste poging. Installeer het alleen niet op dezelfde schijf waarvan je probeert te herstellen. Daar gaat het mis bij mensen.

Ik zou dit iets anders opdelen dan @sternenwanderer en @sonhadordobosque en @mikeappsreviewer.

Als dit een normale onbedoelde verwijdering is en de schijf nog steeds gezond is, is Disk Drill waarschijnlijk de beste eerste betaalde tool, omdat het je helpt bestanden te controleren voordat je tijd verspilt aan het herstellen van rommel.

Voordelen van Disk Drill

• zeer eenvoudig te gebruiken
  • goede ondersteuning voor voorvertoning
  • solide voor foto’s, documenten, video’s en gevallen met een geleegde Prullenbak
  • kan zonder veel gedoe naar een andere schijf herstellen

Nadelen van Disk Drill

• niet de goedkoopste optie
  • gratis herstel op Windows is beperkt
  • diepe scans kunnen veel extra rommel opleveren die je moet uitzoeken

Waar ik het enigszins oneens ben met de anderen: mensen focussen te veel op scanvermogen. Voor verwijderde bestanden is de betere vraag of de software je snel een schoon, herstelbaar resultaat kan tonen. Daarin presteert Disk Drill meestal beter dan ouderwetse tools.

Als je alternatieven wilt:

• Recuva voor snelle gratis controles
  • R-Studio als je al weet hoe je met opslagproblemen moet omgaan
  • PhotoRec als je alleen geeft om ruwe bestandsherkenning en zonder bestandsnamen kunt leven

Mijn regel: als de bestanden waardevol zijn, test dan eerst met voorvertoning en herstel daarna alleen de specifieke mappen die je nodig hebt. Alles in bulk herstellen creëert meestal een puinhoop. Ook is herstel van SSD’s na verwijdering vaak een gok vanwege TRIM, dus verwacht geen wonderen.