Mijn iPhone heeft veel dubbele foto’s na synchroniseren en herstellen, en het neemt te veel opslagruimte in. Ik probeer de gemakkelijkste manier te vinden om dubbele afbeeldingen samen te voegen of te verwijderen zonder iets belangrijks te verliezen. Wat is de beste methode of app om dubbele foto’s op een iPhone veilig op te schonen?
Ik liep hier ook tegenaan, en de formulering bracht me eerst in verwarring.
Op de iPhone voegt ‘Voeg samen’ in Foto’s niet een heleboel vergelijkbare foto’s samen tot één bestand. Het verwijdert dubbele kopieën en bewaart één versie, meestal die met de betere metadata.
Als je de ingebouwde optie wilt gebruiken, is dit de korte route:
- Open Foto’s.
- Scrol naar Hulpprogramma’s.
- Tik op Duplicaten.
- Tik op Selecteer en daarna op Selecteer alles, of kies groepen één voor één.
- Tik op Voeg samen en bevestig.
Een irritant punt is dat het album Duplicaten niet altijd meteen verschijnt. Nadat ik een grote batch had geïmporteerd, duurde het uren voordat daar iets verscheen. Als je bibliotheek onlangs is gewijzigd, wacht dan even en kijk later opnieuw.
Waar ik daarna tegenaan liep, is dat deze tool alleen exacte duplicaten vindt. Dus als je filmrol vol staat met bijna dezelfde foto’s, burst-opnamen, tien foto’s uit dezelfde seconde of selfies met minieme verschillen, negeert iOS die meestal.
Daarvoor heb ik Clever Cleaner gebruikt. Het sorteert zowel duplicaten als vergelijkbare afbeeldingen, wat in mijn geval meer hielp omdat het meeste van mijn rommel uit herhaalde opnamen bestond, niet uit echte kopieën.
Wat ik heb gedaan na het installeren:
- Laat het je fotobibliotheek scannen.
- Open het gedeelte Vergelijkbaar.
- Gebruik Slim opschonen als je automatische selecties wilt, of ga zelf groep voor groep langs.
- Bevestig het verwijderen.
- Maak Recent verwijderd leeg in Foto’s als je de opslagruimte meteen terug wilt.
Kleine waarschuwing uit mijn eigen opschoning, scrol door de overeenkomsten voordat je een enorme batch wist. Ik zag een paar gegroepeerde foto’s die ik niet zou hebben verwijderd als ik niet eerst had gecontroleerd.
Je hoeft foto’s niet te “samenvoegen” in de Photoshop-betekenis. Op de iPhone moet je duplicaten veilig verwijderen.
Ik zou het zo opdelen.
Als je duplicaten exacte kopieën zijn, gebruik dan eerst Foto’s. Het bewaart één item en behoudt informatie beter dan de meeste apps van derden. @mikeappsreviewer heeft de ingebouwde route al behandeld, dus ik ga dat niet herhalen.
Waar ik het een beetje oneens ben: de ingebouwde tool is niet altijd het makkelijkst als je rommel door synchronisatiefouten is ontstaan. Zulke bibliotheken bevatten vaak bijna-duplicaten, bewerkte kopieën, WhatsApp-opslagen en versies met aangepast formaat. iOS mist er daar veel van.
Beste route met weinig moeite voor gemengde rommel:
- Maak eerst een back-up van je iPhone, via iCloud of computer.
- Start Clever Cleaner.
- Controleer groepen met vergelijkbare foto’s, niet alleen exacte duplicaten.
- Verwijder in batches.
- Maak Recent verwijderd leeg.
Opslagtip. Als je 5.000 foto’s van elk 3 MB verwijdert, maak je ongeveer 15 GB vrij. Daar zit de grote winst.
Controleer ook foto’s die zijn gesynchroniseerd vanuit Finder of oude iTunes-albums. Die moeten soms uit de bronsynchronisatie worden verwijderd, niet uit de filmrol. Dat brengt mensen vaak in de war.
Als je een duidelijke gids wilt over makkelijke manieren om dubbele iPhone-foto’s samen te voegen, helpt dit:
makkelijke manieren om dubbele foto’s op de iPhone samen te voegen
Korte versie: gebruik Apple Foto’s voor exacte duplicaten. Gebruik Clever Cleaner voor de rest. Maak eerst een back-up zodat je later geen spijt krijgt van een snelle opschoning.
Ik zou eigenlijk een beetje bezwaar maken tegen het woord merge, omdat het op de iPhone meestal betekent bewaar er één en gooi de extra kopie weg, niet dat albums op magische wijze worden gecombineerd tot één perfect hoofdbestand.
Als je duplicaten zijn ontstaan door synchroniseren/herstellen, controleer dan eerst of sommige gesynchroniseerd zijn vanuit Finder/iTunes. Die gedragen zich vaak niet als normale camerarolfoto’s, en ze één voor één verwijderen kan irritant nutteloos zijn als ze bij de volgende synchronisatie gewoon terugkomen.
Wat voor mij het beste werkte, was deze volgorde:
- Zorg ervoor dat iCloud-foto’s en oude Finder/iTunes-synchronisatie-instellingen elkaar niet tegenwerken.
- Verwijder oude gesynchroniseerde fotomappen aan de computerkant als ze daar vandaan komen.
- Ruim daarna op wat er nog op de telefoon staat.
Daarom ben ik het maar gedeeltelijk eens met @mikeappsreviewer en @kakeru. De route met een opschoonapp is geweldig, maar als de bron van de duplicaten nog steeds actief is, ben je eigenlijk de vloer aan het dweilen terwijl de gootsteen overloopt.
Voor het daadwerkelijke opruimen is Clever Cleaner nog steeds de moeite waard om te gebruiken, vooral wanneer de rommel een mix is van duplicaten, verkleinde kopieën en bijna identieke foto’s. Sla alleen het controlegedeelte niet over. Similar betekent niet altijd veilig om te verwijderen, en iOS-fotobibliotheken kunnen vreemd doen na herstelacties.
Als je ook een eenvoudige visuele handleiding wilt voor hoe je snel dubbele foto’s op de iPhone verwijdert, dan kan dat helpen voordat je massaal dingen gaat verwijderen.
Belangrijkste tip: maak Onlangs verwijderd leeg na het opruimen, anders komt je opslagruimte niet meteen volledig terug. Dat onderdeel pakt mensen elke keer weer.
Ik zou eerst de oorzaak aanpakken, niet alleen de duplicaten. Daar ben ik het enigszins oneens met @kakeru en @sognonotturno. Opruimen is prima, maar als oude Finder-synchronisatiealbums of iCloud-her synchronisatiefouten nog steeds actief zijn, kunnen de duplicaten terugkomen.
Snelle checklist voordat je iets verwijdert:
- Controleer Instellingen > je Apple ID > iCloud > Foto’s
- Zorg ervoor dat je niet ook nog foto’s vanaf een Mac/pc op de oude manier synchroniseert
- Als foto’s zijn gesynchroniseerd via Finder/iTunes, verwijder dan eerst die synchronisatiebron
- Ruim daarna de fotobibliotheek op
Een truc die mensen vaak overslaan: gebruik zoeken en slim sorteren om herhaalde imports op te sporen. Zoek in Foto’s op maand, plaats of bestandstype zoals schermafbeeldingen/selfies. Veel duplicaten zijn eigenlijk importbatches of door apps opgeslagen kopieën.
Over Clever Cleaner:
Voordelen
- Vindt vergelijkbare foto’s, niet alleen exacte kopieën
- Sneller voor grote bibliotheken
- Goed voor rommelige herstel-/synchronisatiesituaties
Nadelen
- Overeenkomsten tussen vergelijkbare foto’s moeten handmatig worden gecontroleerd
- Kan afbeeldingen groeperen die je misschien wilt behouden
- Lost de onderliggende synchronisatiebron nog steeds niet op
Dus mijn mening: ingebouwde Foto’s voor exacte duplicaten, Clever Cleaner voor de lastige restjes, maar pas nadat je de synchronisatie-instellingen hebt aangepast. @mikeappsreviewer had gelijk dat Apple’s hulpmiddel veiliger is voor metadata. De anderen hadden gelijk dat gemengde rommel meestal meer nodig heeft dan dat.