Mijn harde schijf is plotseling niet meer toegankelijk, en ik ben bang dat ik belangrijke foto’s, werkdocumenten en andere persoonlijke bestanden kwijtraak. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste eerste stappen zijn voor gegevensherstel van een harde schijf zonder de schade te verergeren.
Ik zou nog niet in paniek raken. Ik heb schijven gehad die leeg leken en toch heb ik nog veel kunnen terughalen, zolang ik de schijf meteen niet meer gebruikte.
Eerste stap: schrijf er niets meer naar weg. Geen game-installaties. Geen grote downloads. Geen mappen heen en weer slepen. Wanneer een bestand wordt verwijderd, markeert het bestandssysteem de ruimte vaak eerst als vrij. De oude gegevens kunnen er nog steeds staan totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven.
Wat meestal goed reageert op herstelsoftware
bestanden die per ongeluk zijn verwijderd
Prullenbak al geleegd
een snelle formattering
een partitie die is verdwenen
bestanden verdwenen na een crash of slechte afsluiting
Anders verhaal als de schijf geluid maakt. Klikken, schuren, piepen, willekeurige verbrekingen van de verbinding, dat soort dingen. Dan zou ik stoppen. Dat zijn gevallen waarbij meer ingeschakelde tijd het soms erger maakt.
Als ik opnieuw zou beginnen, zou ik eerst Disk Drill proberen. Ik heb het gebruikt bij een normale situatie van per ongeluk verwijderde bestanden en het was eenvoudig genoeg om erdoorheen te komen zonder elke stap te moeten begeleiden. Het verwerkt verwijderde bestanden, geformatteerde schijven, beschadigde bestandssystemen en externe HDD's of SSD's. De voorbeeldfunctie helpt, omdat je kunt controleren of een bestand nog opent voordat je het herstelt. Op Windows krijg je tot 100 MB gratis herstel.
Hoe ik het zou doen
Installeer Disk Drill op een andere schijf. Zet het niet op de schijf die je probeert te redden.
Sluit de probleemschijf aan.
Open de app en kies de getroffen schijf.
Klik op “Zoeken naar verloren gegevens.”
Laat de scan voltooien, ook als het langzaam aanvoelt.
Gebruik filters of zoeken zodat je niet door een berg rommel hoeft te spitten.
Bekijk eerst een paar bestanden. Ik doe dit altijd, bespaart tijd.
Kies wat je wilt terughalen.
Herstel alles naar een andere schijf.
Die laatste stap is belangrijker dan mensen denken. Als je herstelt naar dezelfde schijf, loop je het risico andere bestanden te overschrijven die je nog niet hebt teruggehaald. Ik heb dit ooit op de stomme manier geleerd.
Controleer eerst de eenvoudige dingen voordat je een uur besteedt aan scannen
Kijk in de Prullenbak. Controleer OneDrive. Kijk op Windows bij Bestandsgeschiedenis. Controleer op Mac Time Machine.
Ik heb mensen een halve dag diepe scans zien uitvoeren, om daarna te merken dat de ontbrekende map al die tijd in een gesynchroniseerde cloudmap stond.
Andere tools die mensen gebruiken
PhotoRec, gratis en krachtiger dan de ruwe interface doet vermoeden. Nadeel: bestandsnamen komen vaak rommelig terug.
UFS Explorer, degelijk voor externe schijven en lastigere gevallen, al voelt het meer gericht op mensen die al weten wat ze doen.
Als de schijf helemaal niet verschijnt, of fysieke symptomen heeft, zou ik herstel thuis overslaan. Op dat punt is een herstelbedrijf logischer. Software repareert geen beschadigde hardware.
Zoek eerst uit wat voor soort storing je hebt. Dit is belangrijker dan mensen denken.
Als de schijf opstart, zichtbaar is in BIOS of Schijfbeheer, en verbonden blijft, heb je nog steeds een redelijke kans met softwareherstel. Als hij klikt, piept, verdwijnt, warm ruikt of je pc laat vastlopen wanneer hij wordt aangesloten, stop dan met hem aan te zetten. Op dat punt zou ik hem niet blijven testen. Meer opstarttijd betekent soms later minder data. Op dit punt ben ik het eens met @mikeappsreviewer.
Waar ik een beetje van verschil, is dat ik een byte-voor-byte-image van de schijf zou maken voordat ik veel scans uitvoer als de bestanden belangrijk zijn. Scan indien mogelijk de image, niet het origineel. Op Linux is ddrescue de gebruikelijke keuze. Op Windows ondersteunen sommige hersteltools ook schijfimages. Dit is vooral belangrijk voor instabiele schijven en schijven met slechte sectoren.
Snelle triage:
- Probeer een nieuwe kabel, een nieuwe USB-poort of een andere behuizing.
- Controleer Schijfbeheer, niet alleen Verkenner.
- Kijk of SMART-informatie waarschuwingen toont zoals opnieuw toegewezen sectoren of wachtende sectoren.
- Als de schijf gezond genoeg is om te lezen, kloon hem dan eerst.
- Herstel bestanden naar een andere schijf, nooit terug naar dezelfde.
Voor software is Disk Drill een goede eerste stap als de schijf leesbaar is. Ik vind het beter voor previewen en sorteren dan voor wonderen. Als het bestandssysteem beschadigd is of bestanden zijn verwijderd, doet het het goed genoeg voor de meeste thuissituaties. Als de schijf veel slechte sectoren heeft, zou ik nog steeds eerst een image maken. Dat deel wordt te vaak overgeslagen.
Voer ook nog geen CHKDSK uit als je doel bestandsherstel is. Mensen doen dit vroeg en vragen zich dan af waarom bestandsnamen een rommeltje worden of mappen verdwijnen. Reparatietools herstellen de structuur, niet jouw prioriteiten.
Als je een duidelijke gids wilt voor stappen voor bestandsherstel van een harde schijf, is deze thread nuttig:
hoe verwijderde bestanden van een harde schijf te herstellen
Korte versie: stop met het gebruiken van de schijf, test verbindingszaken, controleer of het om een logische of fysieke storing gaat, maak eerst een image als de data belangrijk is en voer daarna iets als Disk Drill uit op de kopie. Als de schijf lawaai maakt of steeds wegvalt, sla doe-het-zelf dan over. Labs zijn duur, maar het is ook duur om het erger te maken. Dit is waar mensen meestal de meeste data verliezen.
Eerste ding? Blijf de schijf niet steeds opnieuw proberen alsof Windows zich bij de 12e poging ineens gaat bedenken.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @jeff, maar ik zou nog één ding toevoegen voordat je in scans of herstel-apps duikt: zoek uit of het probleem bij de stationsletter / koppeling ligt, en niet bij de bestanden zelf. Veel mensen zien “kan schijf niet openen” en gaan uit van volledig gegevensverlies, terwijl het soms gewoon een corrupte koppeling, slechte behuizing of vreemde machtigingen zijn.
Mijn volgorde zou zijn:
- Stop onmiddellijk met het gebruiken van de schijf
- Probeer eerst de eenvoudigste hardwarecontroles
- andere USB-poort
- andere kabel
- andere behuizing als het een externe schijf is
- andere computer
- Kijk of de schijf door het systeem wordt gedetecteerd
- Windows: Schijfbeheer
- Mac: Schijfhulpprogramma
Als daar de juiste grootte wordt weergegeven, is dat eigenlijk een redelijk goed teken.
Op één punt ben ik het iets minder eens met @jeff: eerst een image maken is ideaal, ja, maar voor gemiddelde thuisgebruikers kan dat snel ingewikkeld worden. Als de schijf stabiel en leesbaar is, is een eenvoudige herstelscan soms een realistischer eerste stap. Als hij instabiel is, dan ja, maak eerst een kloon/image voordat je iets zwaars doet.
Klik ook niet op formatteren, zelfs niet als de computer dat voorstelt. Die pop-up heeft al veel te veel mensen te pakken gehad lol.
Als de schijf nog leesbaar genoeg is, is Disk Drill een behoorlijk praktische optie voor gegevensherstel van harde schijven omdat je bestanden kunt voorvertonen voordat je ze herstelt. Dat is belangrijker dan mensen denken. Je wilt weten of je foto’s of documenten echt nog intact zijn voordat je tijd besteedt aan het kopiëren van alles. Installeer het wel op een andere schijf en herstel ook naar een andere schijf.
Voor een eenvoudige walkthrough en een degelijke review van Disk Drill is deze video het bekijken waard:
bekijk deze handleiding en review van Disk Drill-herstel
Nog iets dat mensen vaak overslaan: als de schijf klikkende, zoemende, schrapende of piepende geluiden maakt, stop dan. Geen scans, geen CHKDSK, geen “nog één laatste poging”. Dat is werk voor een lab. Bij doe-het-zelf veranderen mensen “herstelbaar” in “tja.”
Dus ja, de veiligste eerste stap is echt triage. Bevestig of het een verbindings-/koppelingsprobleem is, een logisch bestandsprobleem of echte hardware-uitval. Dat vertelt je wat je vervolgens juist níét moet doen, en dat is eerlijk gezegd al de helft van de strijd.
Controleer vóór alles eerst of de schijf echt defect raakt of gewoon niet goed wordt aangekoppeld. Ik ben het eens met @jeff, @sterrenkijker en @mikeappsreviewer dat je herhaalde pogingen moet vermijden, maar ik zou nog één extra eerste stap aanraden: als de schijf extern is, test hem dan indien mogelijk zonder de behuizing. Veel zogenaamd dode schijven zijn in werkelijkheid slechte USB-SATA-boards.
Een paar dingen die ik nu niet zou doen:
- voer geen CHKDSK uit
- accepteer geen formatteringsmelding
- kopieer er niet zomaar willekeurige bestanden naartoe om te testen
- blijf hem niet loskoppelen en opnieuw aansluiten als hij klikt of verdwijnt
Wat ik eerst zou doen:
- Luister ernaar. Normaal opstarten is één ding. Klikken, tjirpen, piepen of herhaalde spin-down-lussen betekenen: stop.
- Controleer of BIOS of Schijfbeheer de schijf ziet en een ongeveer correcte capaciteit meldt.
- Als hij zichtbaar is, probeer dan eerst de belangrijkste bestanden veilig te stellen, niet alles.
- Als bladeren niet werkt maar de schijf online blijft, gebruik dan herstelsoftware.
Qua software is Disk Drill een redelijke keuze voor dit soort situaties.
Voordelen:
- eenvoudige voorbeeldweergave van herstelbare bestanden
- goed voor verwijderde bestanden, beschadigde bestandssystemen en verloren partities
- eenvoudiger dan sommige professionele tools
Nadelen:
- geen wondermiddel bij fysiek beschadigde schijven
- diepe scans kunnen erg lang duren
- de gratis herstel-limiet op Windows is klein
Als Disk Drill je bestanden vindt, herstel ze dan alleen naar een andere schijf. Als het niets bruikbaars vindt, kunnen alternatieven zoals PhotoRec of UFS Explorer soms andere dingen zien. Als de schijf echter instabiel is, neig ik eerder naar het maken van een image of een lab dan naar herhaalde doe-het-zelfscans. Dat is het enige punt waarop ik het licht oneens ben met de mentaliteit van scan het gewoon eerst.