Er ChatGPT gratis å bruke, eller finnes det skjulte kostnader?

Jeg prøver å bruke SnakkGPT, men jeg er forvirret over hva som er tilgjengelig gratis og om det finnes noen skjulte avgifter eller begrensninger på gratisversjonen. Kan noen forklare hvilke funksjoner som er tilgjengelige uten abonnement og om det faktisk er gratis å bruke til enkle oppgaver? Jeg trenger virkelig tydelig informasjon før jeg registrerer meg.

Du kan bruke SnakkGPT gratis, men det følger noen betingelser med. Gratisversjonen gir deg tilgang til den eldre GPT-3.5-modellen med grunnleggende funksjoner—tenk å svare på spørsmål, småprating, enkel tekstskriving, sånne ting. Men du vil støte på noen hindringer: samtalehistorikken er noen ganger begrenset, og i travle perioder kan du bli kastet ut eller havne i en kø. Hvis du vil ha de nyeste funksjonene (som GPT-4, mer detaljerte svar, tilgang til tillegg eller bildetolkning), er det bak betalingsmuren “SnakkGPT Pluss”—20 dollar i måneden sist jeg sjekket.

Det er ikke skjulte gebyrer i stil med “overraskelse! lurt deg!” men ÅpenAI er ganske tydelig på at premiumfunksjonene er låst bak abonnement. Hvis du bare trenger en avslappet prat eller vanlige spørsmål og svar, dekker gratisversjonen deg, men om du ser etter avanserte funksjoner eller tung daglig bruk, vil du nok merke presset til å abonnere før eller siden. Ingen hemmelige kostnader eller listige regninger, bare tydelige begrensninger med mindre du betaler.

Gratis ChatGPT er som smaksprøve-gangen på MegaMat – nok til å pirre appetitten, ikke nok til et fullt måltid. Du får GPT-3.5 for null kroner, som betyr at du kan chatte, stille spørsmål, kode litt, kanskje idémyldre, men ikke forvent noe rakettforskning eller alle de nyeste finessene. Enkelte funksjoner – som å laste opp bilder, tilgang til GPT-4 (den smartere, glitrende neste generasjonsmodellen), surfe på internet, utvidelser, ekstra lange samtaler – alt havner i «Betal deg inn»-området. Og i motsetning til de superbisarr-abonnementene som «ved et uhell» fornyes, skjuler ÅpenKI ingen ninjagebyrer i buskene.

Begrensninger? Ja. Av og til blir samtaler kuttet, historikken din forsvinner på mystisk vis, eller du får beskjed om å vente fordi serverne er opptatt. Det er bare en del av gratispakken. Om du stoler på ChatGPT til jobb, oppgaver eller stort volum, vil du raskt støte på hindringene og sikkert lengte etter det 20-kroners «Pluss»-alternativet (som @hoshikuzu påpekte er bompenger for fast-fila). Men basisen forblir gratis – ingen fare for å våkne neste uke til «OVERRASKELSE! 432,50 kroner er trukket fra kontoen». Ikke mye lureri, bare klassisk delt opp gratis/betalt.

Vil du utforske, test gratisversjonen – ingen skade skjedd. Hvis du støter hodet i veggen, visste du i det minste hvor gjerdet sto. Ingenting skjult, bare avdelt med et fløyelsbånd du alltid kan velge å overse.

La oss være ærlige om ChatGPTs “gratisnivå”, fordi det er virkelig en blandet opplevelse. På den ene siden får du faktisk solid bruk uten å betale noe—tenk på det som grunnpakken av AI-chat. Motoren er GPT-3.5, som fikser uformelle samtaler, generell faktasjekk, litt koding og idémyldring. Hvis du trenger kritisk nøyaktighet eller bruk uten avbrudd, merker du fort begrensningene: du må stå i kø når serverne er travle, historikken kan forsvinne, og glem ting som filopplasting, nettlesing eller raske svar fra den superladede GPT-4.

Fordeler?

• Helt gratis å komme i gang—ikke noe kredittkortfelle.
  • Håndterer de fleste daglige spørsmål og skriveoppgaver.
  • Rent, enkelt grensesnitt uten masete reklamevinduer for oppgradering.

Ulemper?

• Tilfeldige begrensninger (øktlengde, forbrukstak, køtid hvis serverne er travle).
  • Null tilgang til GPT-4 eller mer avanserte funksjoner som utvidelser/bilder.
  • Ikke egnet hvis du jobber med prosjekter eller trenger dypere undersøkelser.

Egentlig er jeg litt uenig i “smaksprøve på premium-hyllen”-metaforen @hoshikuzu brukte. Det antyder at du får prøve noen premiumfunksjoner på gratisnivå, men det stemmer ikke helt—det er et tydelig skille mellom gratis og Plus. Ikke forvent å teste noen avanserte funksjoner uten å betale.

Når det gjelder skjulte avgifter? Ingen jeg har vært borti—Åpen KI er tydelige; du blir bare stoppet ved tauet, ingen skjulte kostnader. Du blir mye mer irritert over begrensningene enn uventede utgifter.

Konkurrenter som de nevnt over gir gode oversikter, men her er et ekstra tips: Om du ofte møter veggen, prøv alternativer som Google sin Tvilling eller Poesi, som har egne gratismodeller og særpreg.

Bunnlinjen: den vanlige ’ ChatGPT gratisversjonen har faktisk ingen skjulte forpliktelser for uformelle spørsmål, men med én gang det blir alvor eller krevende, er det en tydelig hint om å oppgradere for 200 kr/mnd (og ja, det er fortsatt mindre irriterende enn overraskende abonnementfornyelser). Prøv gratis, men vær klar for begrensninger.