Hoe kan ik een OneDrive-map toevoegen aan Verkenner?

Ik kan mijn OneDrive-map niet zien in Verkenner en ik heb toegang nodig tot bestanden voor mijn werk. Ik weet niet zeker of ik iets moet synchroniseren of het anders moet instellen. Kan iemand uitleggen hoe ik een OneDrive-map aan mijn Verkenner kan toevoegen of helpen uitzoeken wat er mis kan zijn?

OneDrive instellen in Verkenner: Het Goede, Het Slechte en CloudMounter

Waar verschijnt OneDrive?

Als je ooit de OneDrive desktop-app hebt geïnstalleerd, ken je het wel. Het ding nestelt zich direct in je Verkenner en plaatst een opvallende “OneDrive”-snelkoppeling in de zijbalk—soms naast “Snelle toegang”, soms onder “Deze pc”, hangt er maar net vanaf waar Windows zin in heeft die dag.

Wat als het ineens weg is?

Ooit dat “wacht, het stond hier net nog”-moment gehad? Ik ook. Als bij jou OneDrive weigert te verschijnen, beweeg dan met je muis over het kleine wolkje in het systeemvak, klik er met de rechtermuisknop op, ga naar Instellingen → Synchroniseren en back-up → Back-up beheren en controleer of de mappen die je wil wel aangevinkt zijn. Doet het nog steeds niks? Start Verkenner even opnieuw op. Soms helpt dat, maar niet altijd direct (want ja, Windows).

Te weinig ruimte op je schijf

Hier werd het voor mij persoonlijk. Mijn laptop heeft een SSD die snel is, maar niet bepaald ruim. Het idee dat mijn hele OneDrive kostbare lokale ruimte opslurpte was geen optie. Dus ik ben gaan zoeken naar betere manieren om mijn cloudbestanden toegankelijk te houden zonder ze echt naar mijn harde schijf te verplaatsen.

Alternatieven zonder rommel? Maak kennis met CloudMounter

Na een paar houterige gratis tools te hebben geprobeerd (waarom lijken sommige schermen nog steeds op 2007?), kwam ik uiteindelijk iets tegen wat wél aansprak: CloudMounter. Dit is eigenlijk precies de tussenpersoon die ik nooit wist dat ik miste. Zodra je het instelt, fopt het je Verkenner een beetje—je ziet je OneDrive (en Google Drive, Dropbox, noem maar op) gewoon in de zijbalk, maar niets wordt lokaal opgeslagen tenzij je het opent.

Het mooiste? Het voelt alsof de bestanden lokaal staan, maar ze worden pas binnengehaald als je ze gebruikt, een soort Netflix voor documenten. Meerdere cloud-accounts beheren betekent ineens niet meer dat mijn SSD volloopt—of dat ik alles in een browsertab open moet houden.

TL;DR

Is je OneDrive-map opeens verdwenen? Check je synchronisatie-instellingen en start Verkenner een keer opnieuw. Geen zin om SSD-ruimte op te offeren voor de cloud? Met tools zoals CloudMounter behandel je cloudaccounts als gewone mappen in Verkenner, maar blijven je bestanden in de cloud tot je ze gebruikt. Had ik dit maar eerder geweten.

Eerlijk gezegd, ik begrijp je helemaal over de OneDrive-map Houdini-act—Verkenner houdt van een goede goocheltruc. Terwijl @mikeappsreviewer al een sterke uitleg gaf (en een kleine zijmissie met CloudMounter, wat trouwens echt top is voor cloudupdates), gooi ik er nog een paar (minder cloud-hoppende) opties bij uit mijn eigen strijd met OneDrive-geesten.

Ten eerste: soms zou OneDrive automatisch in Verkenner moeten verschijnen zodra je inlogt, maar als je de aanmeldwizard hebt overgeslagen of Windows hebt geïnstalleerd met een aardappel, moet je het misschien gewoon helemaal opnieuw instellen. Klik op de startknop, typ “OneDrive” en start die blauwe wolk-app. Als je moet inloggen, gewoon doen. Zodra je binnen bent, kun je kiezen waar je OneDrive-map komt te staan, wat handig is als je niet wilt dat het in C:\Gebruikers[Jij]\OneDrive staat te spoken.

Maar goed, soms ben je al ingelogd en blijft het toch onzichtbaar. Probeer dit: ga in de OneDrive-instellingen onder Account en klik op “Account toevoegen.” Voeg hetzelfde account toe en kijk of dat het wakker maakt. Ja, het is raar. Ja, soms werkt het.

Check ook of je IT-baas (of het bedrijfsbeleid) OneDrive niet heeft uitgeschakeld. Typ “gpedit.msc” bij start en zoek naar “Gebruik van OneDrive voor bestandsopslag voorkomen” in Computerconfiguratie > Beheersjablonen > Windows-onderdelen > OneDrive. Als dat aanstaat, ben je eigenlijk de klos, tenzij je groepsbeleid mag aanpassen (en anders zijn CloudMounter of web echt je enige opties).

Ik ben geen enorme fan van externe tools zoals CloudMounter voor werkbestanden tenzij je de rechten vertrouwt, maar voor persoonlijke dingen en een slanke SSD is het handig. Voor belangrijk werkspul is echt synchroniseren meestal veiliger, bijvoorbeeld als IT controles uitvoert of je offline toegang nodig hebt.

Samengevat:

1. Start OneDrive opnieuw en log in
  2. Gebruik OneDrive-instellingen om te checken wat er wordt gesynchroniseerd
  3. Controleer het groepsbeleid als je in een werkomgeving zit
  4. CloudMounter: ideaal als je wil benaderen maar NIET alles wilt downloaden

Tussen haakjes: Soms verdwijnt je OneDrive gewoon uit het zijmenu van Windows na een update. Klassiek. Ga naar Beeld > Navigatievenster > Bibliotheken weergeven en kijk of dat helpt. Windows: laat ons altijd weer raden.

Kortom: Vertrouw Windows niet. Soms moet je gewoon rondklikken en als je daar een hekel aan hebt is CloudMounter een prima oplossing om de cloud als lokaal te behandelen, maar let er bij je werk wel op dat je geen IT-regels overtreedt, anders krijg je “dat mailtje.”

Let op, het gevecht met OneDrive die verstoppertje speelt in Verkenner is tegenwoordig praktisch een Windows-inwijdingsritueel. Ik zie dat @mikeappsreviewer en @cacadordeestrelas al flink wat goede trucs hebben gegeven (al is CloudMounter meer mijn “ik-vertrouw-Windows-niet” back-up dan mijn dagelijkse oplossing, eerlijk is eerlijk). Maar serieus, voordat je meteen naar allerlei derde-partij trucs grijpt, check eerst even de echt simpele dingen die Windows soms fout doet.

Ten eerste: ga er niet zomaar vanuit dat OneDrive automatisch verschijnt alleen omdat je bent aangemeld met een Microsoft-account. Soms moet je nog steeds zelf de losse OneDrive-app starten. Typ “OneDrive” in Start, druk op Enter, en kijk of ‘ie ineens vraagt om in te loggen of te gaan synchroniseren. Als dat je een nieuwe map in Verkenner oplevert… gefeliciteerd, je hebt de makkelijke ronde overleefd.

Als dat niet werkt en hij blijft onvindbaar, check dan of de map niet gewoon ergens dom verstopt zit in je gebruikersmap in plaats van vastgepind in de zijbalk (veel te vaak gezien na een Windows-update). Open Verkenner, ga naar C:\Users[jouw gebruikersnaam]\ en kijk of “OneDrive” daar fysiek staat. Zo ja—rechtsklik erop en kies “Vastmaken aan Snelle toegang.” Zo niet, dan heeft Windows je configuratie waarschijnlijk gewist en moet je alles opnieuw instellen.

Mijn probleem met CloudMounter, ook al is het een redder geweest voor het snel wisselen tussen een berg cloudaccounts: voor WERK, vooral bij bedrijven met strenge laptops/reglementen, markeert IT zulke apps soms als “potentieel risico” en voor je het weet krijg je mailtjes over “ongeautoriseerde software gedetecteerd.” Dat is niet de schuld van CloudMounter, gewoon klassiek IT-overdreven voorzichtig. Maar voor privégebruik, of als je werkgever niet zo streng is, is het veel relaxter dan je complete OneDrive te moeten synchroniseren.

Overigens, als je ooit “OneDrive Persoonlijk” ziet maar niet “OneDrive - [JouwBedrijf],” dan betekent het dat Windows handig je privé-, maar niet je werkaccount heeft toegevoegd. Klik op het wolkicoon, ga naar Instellingen > Account > Account toevoegen, en laat je werkbestanden APARTE van je privébestanden synchroniseren. Als dit allemaal faalt, deïnstalleer/herinstalleer de OneDrive-app, een domme maar soms enige oplossing.

Wil je gewoon “laat me m’n bestanden zien en offline-synchronisatie of schijfruimte boeit me niet,” dan is CloudMounter inderdaad de power move: die koppelt al je clouddiensten samen in één nep-schijf, zonder SSD-ruimte op te slokken. Extra fijn als je ook Google Drive of Dropbox gebruikt. Maar check altijd het IT-beleid, want anders krijg je alsnog problemen.

Samengevat: Start OneDrive geforceerd, check C:\Users[jij], gebruik “Account toevoegen” voor werk-accounts, pin de map, en pak alleen CloudMounter erbij als je betere zijbalk-integratie wilt zonder files te downloaden, of als Verkenner weer eens onvoorspelbaar doet. En als niks werkt, gil zachtjes in het luchtledige. Windows zegt toch nooit sorry.