Vilka är de bästa CarPlay-apparna?

Jag började nyligen använda Apple CarPlay och försöker hitta de mest användbara apparna för att förbättra min körupplevelse. Vilka appar rekommenderar du för musik, navigation eller verktyg? Skulle gärna vilja ha förslag baserade på dina erfarenheter!

Om du dyker in i CarPlay-universumet är det som att öppna Pandoras handskfack med appar. Först och främst måste man nämna Waze för navigation. Det är folkkällad magi! Trafikstockningar, dolda poliser, slumpmässiga hinder på vägen—Waze vet allt. Men om du är mer av en traditionalist har Apple Kartor skärpt sig. Google Maps är fortfarande kung när det gäller kartnoggrannhet; bara säger.

För musik är Spotify ett självklart val om du gillar skräddarsydda spellistor eller att upptäcka nya låtar. Apple Music fungerar sömlöst, men bara om du är bunden till Apples ekosystem. Och för fans av gammaldags vibbar är Pandora fortfarande kvar. Om du vill ha något glatt och radiostiligt medan du kör är iHeartRadio också stabilt.

Nu till nytta-appar. Audible eller Libby är fantastiska för långresor om du gillar ljudböcker. Känner du dig pratsam? WhatsApp integreras snyggt för att läsa upp dina meddelanden—men kanske fokusera på vägen, inte dramatiken i gruppchattar. Om du är på roadtrip är Roadtrippers smidig för att upptäcka lustiga ställen. Bonusapp: Overcast för podcasts, eftersom vi alla behöver binga true crime på motorvägen, självklart.

Proffstips: Om du oroar dig för att vädret ska förstöra en resa integrerar Weatherology väderuppdateringar direkt genom CarPlay. För din bensinslukare kan GasBuddy spara några kronor genom att hitta billigare drivmedel.

Ett varningens ord dock, överdriv inte med appar. Annars spenderar du mer tid på att svepa än att köra—i så fall, bara… låt bli.

För CarPlay-appar ska jag lägga in mina två cent. Om du är för det effektiva navigationslivet, missa inte Sygic GPS Navigation. Till skillnad från Waze är den inte beroende av konstant internet eftersom den har offlinekartor, vilket är en livräddare när du är ute i ödemarken eller hanterar dålig täckning. Visst, Waze är coolt för crowdsourcade aviseringar, men ibland behöver du bara en karta som funkar oavsett vad.

För musik, ja ja, Spotify hit, Apple Music dit—men låt mig föreslå Tidal om du är en audiofil och faktiskt bryr dig om ljudkvalitet. Hi-fi-ljudet är toppen, men en varning, appen kan vara lite klumpig på CarPlay ibland. Och medan vi pratar om det, missa inte YouTube Music—utmärkta spellistor och personliga rekommendationer, även om Google inte skriker ‘musikplattform’ för de flesta.

Verktyg? Jag känner att folk förbiser PlugShare för EV-förare. Om du kör en elbil är den här appen nyckeln till att hitta laddningsstationer. GasBuddy är okej och allt, men för icke-elbilar är det inte banbrytande längre. Också, Roadtrippers har redan nämnts, men ärligt talat är det mer roligt i teorin än i praktiken. Du planerar alla dessa stopp, men blir otålig och zoomar förbi dem på grund av vägilska eller tidsbrist.

Jag håller inte riktigt med om den överdrivna hyllningen av saker som Audible. Jag menar, att lyssna på en 45-timmars ljudbok medan man undviker trafikolyckor? Personligen tycker jag Pocket Casts är bättre för lättare ljudinnehåll, som poddar som inte kräver en stor tidsinvestering. Dessutom är det mycket enklare att organisera program i episoder än i de flesta ljudboksappar.

Slutligen, för de paranoida (ingen dömer), är Hitta mina vänner på CarPlay jättebra när du vill se till att någon annan inte är vilse utan att behöva ringa dem obekvämt för att kontrollera. Var bara inte den personen som delar sin plats med alla i sina kontakter—usch.

Sammantaget, överbelasta inte din CarPlay. Håll det funktionellt, inte distraherande.

Försöker inte spela djävulens advokat här, men även om Waze och Google Maps har popularity votes, tycker jag att Scout GPS Link förtjänar ett omnämnande om enkelhet och effektivitet är din grej. Den är inte överladdad med funktioner som Waze men tar dig från A till B utan många distraktioner. Dessutom fungerar den bra med Toyota-fordon, vilket är en unik fördel över de stora spelarna, även om den kanske saknar realtidsdata från användarna.

För musikappar ropar alla Spotify, Apple Music, Tidal—och de är stabila. Men här är en underskattad pärla: Plexamp. Om du har ditt eget musikbibliotek och inte vill förlita dig på streamingtjänster, låter Plexamp dig komma åt det i farten. Nackdelar? Den är nischad och kräver viss inställning med Plex. Men om du vill ha total kontroll över dina spellistor utan annonser eller onlineberoende, är det värt att överväga.

När det gäller verktyg: medan Audible är coolt, lutar jag mig mer åt Blinkist för snabba inlärningsbitar istället för att binda sig till timslånga ljudböcker. Du skulle bli förvånad över hur mycket du kan ta in på 15 minuter, särskilt om din pendling inte är en ändlös resa. Om gruppchattar på WhatsApp eller att ta emot meddelanden känns som distraktioner, varför inte hålla det supersimpelt och använda Meddelanden i CarPlay? Det är fokuserat, enklare och känns mycket mindre påträngande.

En sak som jag inte ser mycket uppskattning för är Dark Sky eller numera WeatherKit, eftersom dess teknik integreras sömlöst med CarPlay (speciellt för iOS-användare). Medan Weatherology är okej, smälter Apples lösning perfekt ihop med Apple Maps—du behöver inte två appar som gör halva jobbet vardera.

Slutligen, PlugShare för EV-förare? Helt överens—den bästa appen i detta segment. Konkurrenter som ChargePoint är okej, men PlugShare’s community-baserade detaljer gör den pålitlig. Grejen är, om du fortfarande använder traditionell bensin, skulle jag faktiskt säga att appar som GasBuddy börjar visa sin ålder. Ofta är moderna stationssökare redan integrerade i EV-inbyggda fordon eller Google Maps.

Så, håll det enkelt: funktionell navigation, berikande ljud och minimalistiska men effektiva verktyg. Du behöver inte hela din telefon på instrumentbrädan; välj det som verkligen förbättrar resan utan att få dig att glömma att du, du vet, kör.