Vilken är den bästa 1099-programvaran för småföretag?

Letar efter rekommendationer om en pålitlig 1099-programvara för mitt småföretag. Skattesäsongen närmar sig, och jag vill ha något som är enkelt att använda men effektivt för att förbereda och lämna in 1099-formulär. Har någon använt en programvara de skulle rekommendera som passar en småföretagsbudget?

Om du verkligen letar efter den bästa 1099-programvaran, låt mig varna dig nu, du är på väg att bli överväldigad av åsikter. Varje programvara hävdar att den är ”intuitiv” och ”smidig,” men hälften av dem kommer förmodligen få dig att skrika ut i tomma intet redan vid andra formuläret. Med det sagt, jag har använt SkatteBanditer, och det är inte det värsta. Det är ganska rakt på sak och har inte en miljon kryptiska menyer eller pop-ups om ”premiumfunktioner” som vissa andra jag har provat. Du kan e-fila direkt, så inget spring till posten behövs.

Ett annat som folk svär vid är Spåra1099, särskilt för mindre företag. Det är enkelt, gör jobbet och överbelastar dig inte med onödiga krusiduller. Dessutom, om kalkylblad är din grej (du galning), så integreras det med Excel.

Undvik överkomplicerade grejer som pesten—ser på dig, TurboSkatt Företag—eftersom skatteprogramvara för småföretag inte behöver kännas som att lösa klimatförändringar. Kolla recensioner innan du bestämmer dig, för kvaliteten på kundtjänsten avgör om dessa program fungerar eller inte. Det finns inget värre än att behöva hjälp på deadline-dagen och bli ignorerad. Skulle inte önska det traumat på någon, inte ens mina konkurrenter.

Hur som helst, kolla in de två. Någon annan som har rekommendationer eller krigsberättelser?

Håller helt med @jeff om att undvika det överdrivet komplicerade – några av dessa alternativ känns som om de varit designade av någon som aldrig har fyllt i en skatteblankett i sitt liv. Men jag slänger in ett wildcard-alternativ som fungerade för mig förra året: eFileMyForms. Inte det mest flashiga namnet, men det gör precis vad det säger. Det jag älskade mest var att det inte låtsas vara ‘en helhetslösning för företag’; det är bara för 1099 och W-2. Superfokuserat, mindre huvudvärk.

En nackdel dock, är att om du har fler än ett fåtal formulär att lämna in, kan kostnaderna dra iväg. Det är ‘betala efter behov’, vilket fungerar för mindre företag som mitt, men kanske inte om du delar ut 50+ formulär. För sådana situationer kan något som Yearli börja kännas mer vettigt – prissättningen är lite annorlunda, och det erbjuder även statlig rapportering, vilket sparade mig enormt mycket tid istället för att lägga till det där skräpet manuellt.

Och förresten, stort PSA: missa inte möjligheten med nedladdningsbara importmallar där de erbjuds. Manuell inmatning är döden under skattesäsongen. Har varit där, skrivit in allt manuellt, gråtit över tangentbordet. Jämför funktioner noga i förväg, för när du är i mitten av januari är det som att byta däck med bilen i rörelse att försöka byta verktyg. Någon annan som provat olika lösningar?