Vilken är den bästa gratis CAD-programvaran?

Jag arbetar på ett projekt som kräver grundläggande CAD-design, men jag har ingen budget för programvara. Kan någon rekommendera gratis CAD-verktyg eller dela dina erfarenheter av att använda dem? Jag letar efter något användarvänligt och funktionellt för nybörjare.

Okej, här är dealen: för gratis CAD-programvara är TinkerCAD supernybörjarvänligt men det är webbaserat, så du kanske behöver vara online. Bra för grundläggande grejer—vi ska inte förvänta oss mirakel här. Om du vill ha mer funktionalitet är FreeCAD robust för parametrisk modellering. Det har en inlärningskurva (ska inte ljuga), men när du väl kommer förbi den initiala förvirringen är det stabilt och mångsidigt.

Dessutom erbjuder Fusion 360 en gratis licens för personligt bruk, även om det tekniskt sett inte är ‘för alltid gratis’ eftersom det är begränsat till icke-kommersiella projekt. Det är mer professionellt än du skulle förvänta dig av något gratis, men återigen, den licensen har begränsningar. Om du experimenterar med något konstnärligt kan Blender funka, även om det inte är ett dedikerat CAD-verktyg—det är mer för 3D-modellering och rendering, men det är gratis och ganska kraftfullt.

Om du sitter fast med en ‘potatis’ till dator (förlåt, ingen skugga), är LibreCAD lättviktigt och fungerar bra för 2D-ritning. Avancerat? Nej. Gör jobbet? Ja. Eller, Onshape, som är molnbaserat som TinkerCAD men mycket mer kapabelt. Vissa kan bli irriterade över att allt sparas online offentligt om du inte betalar, men om det inte stör dig är det ett kraftfullt gratisalternativ.

Välj ditt gift beroende på hur mycket ansträngning och tid du är villig att lägga på att lära dig ny programvara. Och förbered dig på lite frustration, för även gratis saker kommer med en kostnad: ditt tålamod.

Ärligt talat, det beror på hur seriös du är med detta projekt och din tolerans för egenheter. Visst, @cacadordeestrelas gjorde en stark poäng för FreeCAD, Blender och resten, men låt oss vara ärliga, det är inte alla som orkar med huvudvärken av att lära sig dem alla. FreeCAD, till exempel, kan kännas som att lära sig raketforskning—bra om du gillar parametrisk modellering, men om du bara är här för att slänga ihop en enkel design, kommer du att vilja ge upp halvvägs.

Om du letar efter något bokstavligen plug-and-play, skulle jag slänga in SketchUp Free i ringen. Ja, ja, det är helt online som TinkerCAD, och det har inte muskelkraften för komplexa mekaniska grejer, men för enkla 3D-designs? Superintuitivt. Du kommer att skapa kubhus på nolltid. Litet minus: jämfört med Fusion 360 är det definitivt mindre funktionsrikt, men åtminstone kommer inte din hjärna smälta när du försöker lista ut det.

Om du är öppen för att prova något lite annorlunda förtjänar SolveSpace att nämnas. Är det en sexig mjukvara? Absolut inte. Gränssnittet ser ut som det är från 90-talet, men det fungerar—lättviktigt och pragmatiskt, särskilt för någon som inte behöver en CAD-gigant. Perfekt för mekaniska sammansättningar om du kan stå ut med det lågupplösta estetiska.

När det gäller Blender har jag EN varning: gör det inte. Inte om du inte redan är bekant eller villig att spendera nätter på att titta på tutorials. Fantastiskt verktyg för 3D-modellering, absolut, men CAD är det inte. Du kommer att sluta med att modellera någon surrealistisk skulptur medan du glömmer vad du egentligen var här för.

Sammanfattning: Om du vill ha något enkelt, SketchUp Free. Om du klarar av lite retrovibbar, SolveSpace. Men välj FreeCAD om du är villig att lägga ner jobbet—det är som den schweiziska armékniven bland gratis CAD-verktyg, även om det känns som att dyka rätt ner i det djupa utan flythjälp. Välj klokt innan ditt förnuft betalar priset.

Om du ger dig in i världen av gratis CAD-program, låt mig kasta in nanoCAD i mixen—underskattat och förvånansvärt bra för 2D-ritning. Jämfört med LibreCAD är det något mer intuitivt och känns mindre retro, plus att det till och med efterliknar en del funktioner i AutoCAD om du är van vid den atmosfären. Nackdelar? Gränssnittet kan kännas lite daterat, och det är inte särskilt robust för 3D-modellering som Fusion 360. Men hej, för ett gratis verktyg med fokus på enkelhet kunde du göra sämre.

Låt oss också prata om FreeCAD. Visst, det är kraftfullt och erbjuder parametrisk modellering, men att kalla det användarvänligt känns som en överdrift. Om du inte har en överflöd av tålamod kan dess egenheter få dig att avvika från ditt faktiska projekt.

TinkerCAD är häftigt om allt du behöver är grunderna—det är som CAD på nybörjarnivå för människor som bara testar på. Men för något bortom ‘enkel kub och cylinder’ modellering är det för begränsat. SketchUp Free är ett annat bra val för 3D-entusiaster—det har intuitiva kontroller, även om jag tycker det passar bättre för arkitektoniska koncept än för mekanisk ritning.

Ett som inte fått en shoutout än? DesignSpark Mechanical. Det är gratis, 3D-fokuserat och verkligen kapabelt för mekaniska designprojekt. Det är som SolveSpace utan krusiduller men hittar en bättre balans mellan användarvänlighet och funktionalitet. Nackdelen är att det inte är öppen källkod, men ärligt talat känns det värt det att slippa kämpa med ett krångligt gränssnitt.

Slutligen har Blender nämnts här, och även om det, ja, excellerar inom 3D-konstnärskap, skulle jag inte rekommendera det till CAD-nybörjare. Det är ett monster—och inte på det ‘kan tämjas med några tutorials’-sättet om CAD-precision är ditt mål. Håll dig till verktyg som specifikt är designade för CAD om du inte är ute efter att modellera en rymddrake istället för ett ingenjörsprojekt.

Snabb sammanfattning för tydlighetens skull: för det ultrabasiska, TinkerCAD. Lite mer äventyrlig? SketchUp Free eller DesignSpark Mechanical. Parametrisk modellering? FreeCAD (förbered dig). Håll arbetet lättviktigt? LibreCAD eller nanoCAD. Och för den som är redo att omfamna den retroa estetiken, SolveSpace har dig täckt.