APFS-dataåterställning efter att ha raderat en hel mapp

Jag råkade radera en hel mapp på min Macs APFS-enhet och insåg att den innehöll viktiga filer som jag fortfarande behöver. Jag försöker hitta det säkraste sättet att återställa den raderade mappen utan att skriva över data eller göra dataåterställning på APFS svårare. Vad ska jag göra först?

Jag skulle sluta använda APFS-enheten direkt. Det är den delen som folk brukar misslyckas med. Om du fortsätter att spara filer, installera appar eller ens bara använda macOS som vanligt, kan raderad data skrivas över och dina chanser försämras snabbt.

Typen av enhet spelar stor roll här.

Om det här är en extern HDD, eller en äldre Mac med en APFS-formaterad hårddisk, är återställning vanligtvis mer realistisk så länge den raderade datan inte har skrivits över ännu.

Om det är en SSD, är situationen mindre förlåtande på grund av TRIM. TRIM talar i princip om för SSD:n vilka raderade block den kan rensa bort. När dessa block faktiskt har raderats kan återställningsprogram inte få tillbaka dem. Så om filerna raderades från en APFS-SSD, fortsätt inte använda Macen och hoppas att inget händer. Ju längre den används, desto större är risken att TRIM eller normal systemaktivitet raderar det du försöker återställa. På nyare macOS-installationer är det vanligtvis inte riktigt ett alternativ att inaktivera TRIM för den interna SSD:n, så att agera snabbt är ungefär allt du kan göra.

Innan du betalar för eller kör återställningsprogram, kontrollera de enkla sakerna först:

1. Time Machine-säkerhetskopior.
  2. Alla tillgängliga APFS-ögonblicksbilder.
  3. FileVault-kryptering. Om enheten är krypterad behöver den vanligtvis låsas upp eller dekrypteras innan återställningsverktyg kan skanna den ordentligt.

För själva återställningsförsöket fungerade Disk Drill bäst för mig. Det förstår APFS i stället för att bara göra en rå signaturskanning, så när filsystemets metadata fortfarande finns kvar kan du få tillbaka mappstruktur och ursprungliga filnamn i stället för en hög med slumpmässiga filer.

Det säkrare arbetsflödet är ungefär så här:

1. Installera Disk Drill på en annan enhet, inte den du återställer från.
  2. Anslut den berörda APFS-enheten.
  3. Kör en fullständig skanning.
  4. Använd förhandsvisning innan du återställer något, så att du kan se om filerna verkar vara intakta.
  5. Återställ till en annan disk. Spara aldrig återställda filer tillbaka på den ursprungliga enheten.

Steget med förhandsvisning är värt att göra. Det ger dig en ganska bra uppfattning om filerna faktiskt är användbara innan du slösar mer tid på att kopiera skräp.

Om enheten inte går att montera, fortsätter att tappa anslutningen eller låter konstigt, skulle jag inte börja köra reparationsverktyg ännu. Kör inte Första hjälpen eller något annat som kan skriva ändringar till disken förrän de viktiga filerna har kopierats till någon säker plats. Återställning först, reparationer efteråt.

Om det här bara är en oavsiktlig radering eller någon form av filsystemskorruption, är dina chanser vanligtvis mycket bättre än om själva enheten håller på att gå sönder.

2 Likes

Om detta raderades från Macens interna SSD och Papperskorgen tömdes, håll förväntningarna låga innan du lägger timmar på skanningar. APFS tillsammans med SSD TRIM kan göra att raderat ganska snabbt betyder fysiskt omöjligt att återställa, särskilt om du fortsatte använda samma macOS-installation efteråt.

Det säkrare draget som jag inte tycker att folk betonar tillräckligt är att undvika att experimentera på originaldisken. Om enheten är extern och fortfarande läsbar, skapa först en avbild av den om du har en annan disk med tillräckligt mycket ledigt utrymme och skanna sedan avbilden. En återställningsskanning är vanligtvis skrivskyddad, men misstag händer, och om disken börjar fallera kan upprepade fullständiga skanningar göra saken värre. Om det är den interna startdisken, stäng av den och arbeta från en annan Mac, återställningsmiljö eller en extern startdisk i stället för att logga in igen och klicka runt.

Disk Drill är okej att prova om du vill ha en användarvänlig APFS-medveten skanning, men bedöm inte återställningen enbart efter mappnamnet. Förhandsgranska faktiska filer innan du återställer, särskilt foton, videor, arkiv och dokument. Ett verktyg kan visa den gamla mappstrukturen eftersom viss metadata överlevde, medan filinnehållet redan är nollor eller skadat. Och om du har Time Machine, iCloud Drive, Dropbox, OneDrive eller en lokal APFS-ögonblicksbild, kontrollera dem först eftersom det är renare att återställa från en säkerhetskopia än att återskapa filer ur raderat utrymme.

Skanna Datavolymen, inte den förseglade systemvolymen “Macintosh HD”. På nyare macOS-installationer finns dina filer på “Macintosh HD - Data”, och den vanliga volymen “Macintosh HD” är mestadels det skrivskyddade operativsystemet, så att välja fel mål kan slösa mycket tid och få resultaten att se sämre ut än de är. Om Disk Drill ger dig möjlighet att skanna hela APFS-behållaren eller den fysiska disken är det vanligtvis det bättre valet; om det bara visar volymer, välj Data-volymen. Och “återställ” inte mappen tillbaka till skrivbordet bara för att det är bekvämt, eftersom det skriver tillbaka direkt till samma APFS-volym som du försöker att inte störa.