Jeg kom ved et uheld til at slette en hel mappe på mit Macs APFS-drev og indså, at den indeholdt vigtige filer, som jeg stadig har brug for. Jeg prøver at finde den sikreste måde at gendanne den slettede mappe på uden at overskrive data eller gøre APFS-datagendannelse sværere. Hvad skal jeg gøre først?
Jeg ville stoppe med at bruge APFS-drevet med det samme. Det er den del, folk har en tendens til at ødelægge. Hvis du bliver ved med at gemme filer, installere apps eller bare bruge macOS normalt, kan slettede data blive overskrevet, og dine chancer bliver hurtigt dårligere.
Typen af drev betyder meget her.
Hvis dette er en ekstern HDD eller en ældre Mac med en APFS-formateret harddisk, er gendannelse som regel mere realistisk, så længe de slettede data endnu ikke er blevet overskrevet.
Hvis det er en SSD, er situationen mindre tilgivende på grund af TRIM. TRIM fortæller i princippet SSD'en, hvilke slettede blokke den kan rydde. Når disse blokke faktisk er slettet, kan gendannelsessoftware ikke få dem tilbage. Så hvis filerne blev slettet fra en APFS-SSD, skal du ikke blive ved med at bruge Mac'en og håbe, at der ikke sker noget. Jo længere den er i brug, desto større er sandsynligheden for, at TRIM eller normal systemaktivitet sletter det, du prøver at gendanne. På nyere macOS-installationer er det som regel ikke rigtig en mulighed at deaktivere TRIM for den interne SSD, så det vigtigste, du kan gøre, er at handle hurtigt.
Før du betaler for eller kører gendannelsessoftware, så tjek de enkle ting først:
- Time Machine-sikkerhedskopier.
- Eventuelle tilgængelige APFS-snapshots.
- FileVault-kryptering. Hvis drevet er krypteret, skal det som regel låses op eller dekrypteres, før gendannelsesværktøjer kan scanne det korrekt.
Til selve gendannelsesforsøget virkede Disk Drill bedst for mig. Det forstår APFS i stedet for kun at lave en rå signaturscanning, så når filsystemets metadata stadig er der, kan du muligvis få mappestruktur og oprindelige filnavne tilbage i stedet for en bunke tilfældige filer.
Den sikrere arbejdsgang er noget i denne stil:
- Installer Disk Drill på et andet drev, ikke det, du gendanner fra.
- Tilslut det berørte APFS-drev.
- Kør en fuld scanning.
- Brug forhåndsvisning, før du gendanner noget, så du kan se, om filerne ser intakte ud.
- Gendan til en anden disk. Gem aldrig gendannede filer tilbage på det oprindelige drev.
Det er værd at udføre forhåndsvisningstrinnet. Det giver dig en rimelig god idé om, hvorvidt filerne faktisk kan bruges, før du spilder mere tid på at kopiere skrammel.
Hvis drevet ikke vil montere, bliver ved med at miste forbindelsen eller laver mærkelige lyde, ville jeg endnu ikke begynde at køre reparationsværktøjer. Kør ikke Førstehjælp eller noget andet, der kan skrive ændringer til disken, før de vigtige filer er kopieret et sikkert sted hen. Gendannelse først, reparationer bagefter.
Hvis dette bare er en utilsigtet sletning eller en form for filsystemkorruption, er dine chancer som regel meget bedre, end hvis selve drevet er ved at fejle.
Hvis dette blev slettet fra Mac’ens interne SSD, og Papirkurven blev tømt, så hold forventningerne lave, før du bruger timer på scanninger. APFS plus SSD TRIM kan gøre, at slettet ret hurtigt kommer til at betyde fysisk umuligt at gendanne, især hvis du fortsatte med at bruge den samme macOS-installation bagefter.
Det sikrere valg, som jeg ikke synes, folk understreger nok, er at undgå at eksperimentere på den oprindelige disk. Hvis drevet er eksternt og stadig kan læses, så lav først et image af det, hvis du har en anden disk med nok ledig plads, og scan derefter imaget. En gendannelsesscanning er normalt skrivebeskyttet, men fejl sker, og hvis disken er begyndt at fejle, kan gentagne fulde scanninger gøre tingene værre. Hvis det er det interne opstartsdrev, så sluk det, og arbejd fra en anden Mac, et gendannelsesmiljø eller en ekstern opstartsdisk i stedet for at logge ind igen og browse rundt.
Disk Drill er fint at prøve, hvis du vil have en brugervenlig APFS-bevidst scanning, men bedøm ikke gendannelsen ud fra mappenavnet alene. Forhåndsvis de faktiske filer, før du gendanner, især fotos, videoer, arkiver og dokumenter. Et værktøj kan vise den gamle mappestruktur, fordi nogle metadata overlevede, mens filindholdet allerede er nuller eller beskadiget. Og hvis du har Time Machine, iCloud Drive, Dropbox, OneDrive eller et lokalt APFS-snapshot, så tjek dem først, fordi gendannelse fra en sikkerhedskopi er renere end at udtrække filer fra slettet plads.
Scan Data-diskenheden, ikke den forseglede systemdiskenhed Macintosh HD. På nyere macOS-installationer ligger dine filer på Macintosh HD - Data, og den almindelige Macintosh HD-diskenhed er for det meste det skrivebeskyttede OS, så hvis du vælger det forkerte mål, kan det spilde meget tid og få resultaterne til at se værre ud, end de er. Hvis Disk Drill giver dig mulighed for at scanne hele APFS-containeren eller den fysiske disk, er det som regel det bedste valg; hvis den kun viser diskenheder, skal du vælge Data-diskenheden. Og gendan ikke mappen tilbage til Skrivebord, bare fordi det er praktisk, da det skriver direkte tilbage på den samme APFS-diskenhed, som du forsøger ikke at forstyrre.