Apps op iPhone nemen veel meer ruimte in dan verwacht - normaal?

Ik heb de opslag van mijn iPhone gecontroleerd en merkte dat verschillende apps veel meer ruimte gebruiken dan hun vermelde appgroottes. Sommige hebben enorme totalen voor gegevens en cache, en mijn telefoon is bijna vol. Is dit normaal, en hoe kan ik appopslag verminderen zonder alles te verwijderen?

Ik liep op mijn iPhone tegen precies dezelfde muur aan, en ja, Apple verstopt het nuttige deel achter drie menu’s en een schouderophalen.

Apps is niet alleen het appbestand zelf. Het omvat ook appgegevens, opgeslagen instellingen, achtergebleven inloggegevens, caches, tijdelijke bestanden, dingen die onder ‘Op mijn iPhone’ in Bestanden zijn opgeslagen en Safari-downloads. Dus als je ziet dat Apps een enorm deel inneemt, betekent dat niet dat je vannacht ineens 200 gigantische apps hebt geïnstalleerd. Een groot deel daarvan is ophoping.

Dit wordt lelijk bij apps die je elke dag gebruikt. Instagram, TikTok, Safari, YouTube, streamingapps, games, ze bewaren lokale gegevens zodat dingen de volgende keer sneller laden. Fijn voor de snelheid, slecht voor de opslag. Ik zag één sociale app op minder dan 300 MB voor de installatie staan, en daarna op meer dan 4 GB zodra de cache en opgeslagen rommel zich opstapelden. Dezelfde app, maar een totaal andere omvang.

Toen de opslag van mijn telefoon bijna vol raakte, zakte de prestaties als eerste in. Ook niet subtiel. Het duurde eeuwen voordat de camera openging. Apps gooiden me terug naar het beginscherm. Er kwam typvertraging in Berichten, wat irritant was. Voor zover ik heb gezien, hebben iPhones een paar gigabyte vrije ruimte nodig, anders beginnen ze versleten aan te voelen. Ik probeer nu minstens 5 tot 6 GB vrij te houden.

Als je Apps kleiner wilt maken zonder je spullen te wissen, gebruik dan Ruim app op.

Ga hierheen:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag

Kies een app en tik daarna op Ruim app op.

Hiermee wordt alleen de app zelf verwijderd, maar blijven je documenten en gegevens behouden. Je pictogram blijft staan met het kleine wolksymbool. Tik er later op, dan wordt de app opnieuw gedownload en staat je stuff er nog steeds. Verwijder app is wat je gebruikt als je wilt dat echt alles weg is. Opruimen is de veiligere keuze wanneer opslag het probleem is.

Een paar dingen die ik nu doe:

1. Apps opruimen die ik al maanden niet heb aangeraakt
  2. Controleren welke apps opgeblazen zijn door cache
  3. Af en toe Safari-websitedata wissen
  4. Door de Bestanden-app gaan, vooral ‘Op mijn iPhone’
  5. Eerst oude downloads en schermopnames verwijderen

Voor Safari kun je snel een flink stuk vrijmaken. Ga naar de opslaginstellingen, open Safari en verwijder websitedata. Ik kreeg een keer bijna 1 GB terug, wat absurd voelde voor browserrommel.

De ingebouwde hulpmiddelen hielpen enigszins, maar voor mij zat de grotere puinhoop in foto’s en video’s. Massa’s dubbele foto’s, schermafbeeldingen, willekeurige clips en enorme schermopnames die ik was vergeten. Uiteindelijk ben ik Clever Cleaner gaan gebruiken nadat ik een paar opruimapps had geprobeerd waar ik niet bij bleef.

Wat me erbij hield, was de eenvoud. Er verscheen geen betaalmuur halverwege. Geen advertentie om de twee tikken. De sectie Zwaargewichten maakte het makkelijk om media op grootte te sorteren, zodat ik eerst de ergste ruimtevreters kon verwijderen. De tool Vergelijkbare hielp ook, omdat mijn Foto’s-app vol stond met vijf bijna identieke foto’s van dezelfde bon, kat, parkeerplek, noem maar op.

Het privacygedeelte was belangrijker voor me dan ik had verwacht. Veel opruimapps willen je bibliotheek ergens anders verwerken. Deze hield het scannen op de telefoon, wat veiliger voelde. Nadat ik een paar GB had vrijgemaakt, voelde mijn telefoon niet meer zo verstopt aan. Minder wachten, minder rare vastlopers.

Korte versie:

Apps omvat:

• appbestanden
  • appgegevens
  • voorkeuren
  • caches
  • tijdelijke bestanden
  • Safari-downloads
  • bestanden die lokaal op de telefoon zijn opgeslagen

Beste oplossing met laag risico:

• gebruik Ruim app op in plaats van Verwijder app

Beste gewoonte:

• controleer iPhone-opslag elke paar weken
  • houd een paar GB vrij
  • wis browsergegevens en oude media voordat de telefoon begint te stikken

Als je opslagbalk bijna vol is, zou ik het nu aanpakken, niet later. Zodra de telefoon trager begint te worden, heb je eigenlijk al net iets te lang gewacht.

Ja, normaal. Irritant, maar normaal.

De grootte in de App Store is alleen het startgetal. Na installatie halen veel apps extra onderdelen, offline bestanden, berichtgeschiedenis, miniaturen, logs en gecachte media binnen. Games zijn hier berucht om. Netflix, Spotify, YouTube, TikTok, Instagram, podcasts en Kaarten zijn gebruikelijke boosdoeners. Sommige apps groeien tot 5x à 10x hun vermelde grootte.

Op één punt verschil ik een beetje van @mikeappsreviewer: offloaden is prima, maar het lost opgeblazen appgegevens niet voor elke app op. Als de rommel in Documenten en gegevens zit, blijft die bij offloaden vaak staan. Voor sommige apps is het enige wat de opslag echt reset App verwijderen en daarna opnieuw installeren.

Wat ik zou doen:

1. Sorteer iPhone-opslag op grootste apps.
  2. Open de ergste één voor één.
  3. Als de app een eigen cache wissen of downloadbeheer heeft, gebruik dat dan eerst.
  4. Verwijder offline downloads binnen streamingapps.
  5. Verwijder in Berichten grote videoconversaties en oude bijlagen.
  6. Wis in Foto’s Recent verwijderd, schermopnames en dubbele clips.
  7. Zet voor podcast- en muziekapps automatische downloads uit.
  8. Verwijder in Kaarten offline kaarten die je was vergeten.
  9. Start opnieuw op na het opruimen. iOS meldt opslag soms vreemd totdat je opnieuw opstart.

Controleer ook deze instelling:
Instellingen > App Store > Ruim ongebruikte apps op

Ik laat dit uit staan. Sommige mensen vinden het fijn. Ik niet. Het verwijdert apps willekeurig wanneer de ruimte krap wordt, en ik kies liever zelf.

Als foto’s en video’s het verborgen probleem zijn, is Clever Cleaner het bekijken waard. Deze duidelijke review van Clever Cleaner voor het opschonen van iPhone-opslag legt in gewone taal uit wat het doet.

Als je telefoon minder dan 2 GB vrij heeft, los het dan snel op. iPhones worden onstabiel als de opslag bijna vol is.

3 Likes

Ja, normaal. Vervelend, maar normaal.

Het getal in de App Store is eigenlijk gewoon de lege koffer. Wat je op iPhone-opslag ziet, is de koffer nadat de app hem heeft volgestopt met downloads, databases, miniaturen, berichtgeschiedenis, bewerkte concepten en allerlei rommel die iOS niet erg goed uitlegt.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @techchizkid, maar ik wil hier nog iets aan toevoegen: soms liegt het opslagscherm een beetje totdat iOS tijd heeft gehad om alles opnieuw te berekenen. Ik heb een app weleens 6 GB zien aangeven, waarna dat na een herstart of een nacht opladen weer daalde. Dus voordat je in paniek de helft van je telefoon verwijdert, start hem opnieuw op en kijk dan nog eens.

Dingen waar ik naar zou kijken die zij niet echt benadrukten:

• Bijlagen in de Mail-app en oude gesynchroniseerde mailboxen
  • Dictafoon als je veel opneemt
  • WhatsApp-/Telegram-media binnen de app, niet alleen in Foto’s
  • Boeken/PDF’s die lokaal zijn opgeslagen
  • GarageBand-/iMovie-projecten, die worden belachelijk snel enorm groot

Ook is App offloaden handig, maar geen wondermiddel. Voor sommige apps helpt het nauwelijks. Als een app een opslagvreter is en geen optie heeft om de cache te legen, is verwijderen en opnieuw installeren nog steeds de schoonste reset. Best dom, maar dat is Apple-land.

Als je echte probleem mediarommel is, dan is Clever Cleaner eerlijk gezegd een van de minder irritante opties voor het opruimen van iPhone-opslag. Beter in het vinden van gigantische video’s, duplicaten en vergelijkbare foto’s dan een uur lang handmatig door de Foto’s-app graven als een holbewoner.

Ook de moeite waard om te bekijken als je een duidelijke uitleg wilt: beste tips voor het opschonen van iPhone-opslag in deze volledige videoreview

Korte versie:

• ja, het is normaal
  • herstart eerst
  • controleer downloads/media binnen apps
  • verwijder/herinstalleer de grootste boosdoeners
  • ruim foto’s/video’s op voordat je apps overal de schuld van geeft

Als je minder dan ongeveer 3 GB vrij hebt, zou ik het snel oplossen. iPhones gaan raar doen als ze propvol zitten.

Ja, het is normaal, maar ik zou het idee dat apps altijd de echte boosdoener zijn een beetje nuanceren. Veel van de opgeblazen categorie “Apps” op de iPhone bestaat eigenlijk uit lokale databases, mislukte downloads, bijlage-indexen en synchronisatieresten die iOS op een weinig behulpzame manier op één hoop gooit.

Een paar dingen die ik zou controleren en die @techchizkid, @viajeroceleste en @mikeappsreviewer maar licht hebben aangestipt:

• Mailaccounts met grote offline synchronisatie
  • Notities met veel scans/pdf’s
  • Mappen in de Bestanden-app onder Op mijn iPhone
  • Streaming-apps die stilletjes geoptimaliseerde tijdelijke bestanden bewaren
  • Berichtenapps met automatisch opslaan ingeschakeld

Iets wat mensen vaak missen: app-updates kunnen de opslag tijdelijk laten pieken, omdat iOS tijdens de installatie mogelijk oude en nieuwe bronnen tegelijk bewaart. Meestal zakt dat later weer.

Ik vind Offload ook niet echt een goede eerste oplossing voor zware apps die je dagelijks gebruikt. Goed voor ongebruikte apps, ja. Slecht voor opgeblazen apps die je voortdurend gebruikt, omdat de rommel vaak gewoon terugkomt.

Mijn aanpak:

• controleer de opslag per app en vergelijk die daarna met het werkelijke gebruik
  • schakel automatische downloads uit binnen chat-/media-apps
  • verkort waar mogelijk de bewaartermijn van berichten
  • verwijder enorme projecten in apps zoals iMovie of GarageBand
  • update iOS, want fouten in opslagrapportage komen echt voor

Als het echte probleem uiteindelijk fototroep blijkt te zijn, is Clever Cleaner daadwerkelijk nuttig.

Voordelen:

• grote video’s en duplicaten zijn makkelijk te vinden
  • sneller dan handmatig zoeken
  • behoorlijk goed voor het opruimen van vergelijkbare foto’s

Nadelen:

• geen echte cache-opruimer voor elke app
  • je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert
  • minder nuttig als je probleem Berichten of Mail is, en niet Foto’s

Dus ja, normaal. Alleen niet altijd appgrootte in de voor de hand liggende betekenis.