Jag råkade trycka på radera på min Nikon-kamera och tog bort foton som jag verkligen behöver innan jag hann säkerhetskopiera dem. Jag söker hjälp med att återställa raderade bilder från Nikon-kameran från minneskortet och vill veta vilka steg som är säkrast för att undvika att förvärra situationen.
Jag gjorde detta med ett Nikon-kort för ett tag sedan, och bilderna var inte borta direkt.
När du trycker på Delete på de flesta kameror markerar kortet vanligtvis utrymmet som ledigt. Bilddatan ligger ofta kvar där tills nya bilder skrivs över den. Så det första steget är enkelt. Sluta använda kameran nu. Testa den inte med en bild till. Jag gjorde det misstaget en gång med ett annat kort och förlorade en del av en bildserie.
Ta ut SD-kortet. Använd en kortläsare och anslut kortet till datorn på det sättet. Jag skulle hoppa över att ansluta Nikon-kameran via USB om du har något annat alternativ. Många Nikon-hus visas via MTP/PTP, och återställningsverktyg fungerar oftast bättre när de ser kortet mer direkt.
Om du inte redan har kopierat filerna någon annanstans är återställningsprogram nästa sak jag skulle prova. Av det jag har använt kändes Disk Drill minst irriterande. Det läser Nikon NEF-filer och JPEG-filer, och jag behövde inte rota runt i menyer i tio minuter för att hitta skanningsalternativet.
Det jag gjorde:
- Installera Disk Drill på datorn, inte på SD-kortet.
- Sätt i Nikon SD-kortet via en kortläsare.
- Välj kortet i appen.
- Kör Universal Scan.
- Vänta tills skanningen är klar och förhandsgranska sedan det som hittas.
- Återställ filerna till datorn eller en annan enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma SD-kort.
Steget med förhandsgranskning är viktigare än folk tror. Om en bild öppnas i förhandsgranskningen brukar jag se det som ett gott tecken på att själva filen fortfarande går att använda.
En liten sak som är bra att veta: på Windows finns en gratis gräns för återställning på 100 MB. Det räcker inte för en jättestor fotografering, men det räcker för att testa om kortet fortfarande har läsbara bilder innan du lägger pengar på det.
Om video är en del av problemet finns det också ett läge för Advanced Camera Recovery. Jag skulle spara det till senare. Universal Scan är den snabbare första genomgången, och i mitt fall hittade den de saknade stillbilderna utan extra grävande. För större videofiler är det andra läget värt ett försök.
Häng inte upp dig på fula återställda namn som file000123.nef. Jag ser folk få panik över det. Namnet och mappstrukturen försvinner ofta under återställning, särskilt när programmet hämtar filer via signatur i stället för den gamla filtabellen. Själva bilden kan fortfarande vara helt okej.
Samma sak gäller NEF-filer som verkar trasiga först. Windows är dåligt på att öppna vissa RAW-format om inte rätt kodek eller app är installerad. Jag har haft NEF-filer som sett döda ut i File Explorer men sedan öppnats fint i RAW-programvara en minut senare.
Innan du lägger en timme på att skanna, kontrollera de tråkiga ställena också:
- Datorns vanliga importmapp.
- SnapBridge, om du använder det.
- Alla molnsynktjänster kopplade till din telefon eller dator.
- Gamla externa enheter som du glömt var inkopplade förra månaden.
Om kortet snabbformaterades fungerar återställning fortfarande ofta. Samma sak gäller en vanlig radering. Det som betyder mest är vad som hände efter förlusten. Om du fortsatte fotografera på samma kort sjunker chanserna för återställning snabbt eftersom ny data börjar ersätta gamla block.
Ett ställe där jag inte skulle chansa är fysisk skada. Om SD-kortet är sprucket, beter sig instabilt eller om datorn inte upptäcker det alls, skulle jag stanna där. Det är där ett återställningslabb är mer rimligt. Upprepade gör det själv-försök på ett felande kort kan ibland ta död på det helt.
Så den korta versionen:
- Sluta använda kortet.
- Ta ut det ur kameran.
- Leta efter säkerhetskopior först.
- Skanna det med en kortläsare och återställningsprogram.
- Spara återställda filer någon annanstans.
Delete betyder inte alltid borta. Om kortet förblev i stort sett orört efter att det hände har du fortfarande en hygglig chans att få tillbaka de flesta bilderna.
Ja, raderade Nikon-bilder går ofta att återställa om du slutade fotografera kort efteråt. Att radera på en Nikon tar vanligtvis bort filposten, inte bilddatan direkt. Risken ökar snabbt om du fortsatte ta bilder eller spelade in video på samma kort.
Jag håller med om det mesta som @mikeappsreviewer skrev, men jag skulle lägga till en sak först. Om bilderna betyder mycket, skapa en fullständig avbildning av SD-kortet innan du skannar det. Verktyg som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller ddrescue hjälper med detta. Kör sedan återställningen på avbildningen, inte på det aktiva kortet. Det tar längre tid, men minskar risken om kortet börjar bete sig konstigt mitt under skanningen. Folk hoppar över detta steg och ångrar det sedan.
Några Nikon-specifika saker att kontrollera:
- Om din kamera har dubbla kortplatser, se till att kortplats 2 inte spelade in säkerhetskopior.
- Kontrollera om RAW sparades på ett kort och JPEG på det andra.
- Om du använde SnapBridge, titta på din telefon efter nedskalade överföringar.
- Nikon-hus kan ibland skydda filer från radering i kameran, men bara om du markerade dem i förväg. Annars hjälper det inte.
Om kortet monteras utan problem är återställningsprogram fortfarande det praktiska valet. Disk Drill är ett bra val för återställning av Nikon NEF och JPG. Jag skulle först sortera skanningsresultaten efter filtyp och datum, eftersom återställda mappnamn ofta är röriga. Om ett skanningsläge missar NEF-filer, prova en djupare skanning. Vissa Nikon RAW-filer visas utan förhandsvisningar men går ändå att öppna senare i Lightroom eller Capture NX, så kasta dem inte för snabbt.
Om kortet ber om att formateras när du sätter in det i datorn, stanna. Klicka inte på formatera. Skapa först en avbildning, eller lämna det till ett labb om filerna är oersättliga.
För alla som letar efter fler tips om återställning av Nikon-foton från SD-kort är den här forumtråden om Nikon-fotoåterställning användbar:
återställ raderade bilder från ett SD-kort, lösningar och verktyg
Kort version. Sluta använda kortet. Kontrollera dolda säkerhetskopior. Skapa en avbildning av kortet om bilderna betyder mycket. Skanna sedan med Disk Drill och återställ till din dator, inte tillbaka till Nikon-kortet. Om kortet är instabilt, fortsätt inte pilla med det.
Ja, vanligtvis. Att trycka på Delete på en Nikon förstör inte fotodata direkt. Det tar oftast bara bort kortets indexpost, så återställning är ofta möjlig tills ny data skriver över den.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @waldgeist, men jag är lite mindre övertygad om att man alltid måste gå direkt till fullständig avbildning av kortet först. Om SD-kortet är friskt och läsbart kan det vara överdrivet vid en enkel oavsiktlig radering. För oersättliga bröllops-/kundbilder, absolut, avbilda det. För ett vanligt misstag? Ofta kan du bara återställa filerna direkt och vara klar.
Några extra saker jag skulle kontrollera som de inte riktigt gick in på:
- Titta i kamerans uppspelningsmeny efter Retouch eller RAW-bearbetningsutdata i kameran. Ibland tror folk att originalet är borta, men en konverterad JPEG finns fortfarande kvar.
- Om du fotograferade i RAW + JPEG kan en version ha raderats medan den andra överlevde beroende på arbetsflöde och kortplatsinställningar.
- Kontrollera DCIM-undermapparna manuellt. Vissa Nikon-kameror hamnar i konstiga mappnummer och importer missar dem.
- Om datorn visar kortet men säger att fel hittades, kör inte reparationsverktyg först. När Windows fixar ett filsystem kan återställningen bli rörigare.
Om du behöver programvara är Disk Drill ett rimligt alternativ för återställning av Nikon-bilder eftersom det hanterar NEF, JPG och vanliga raderingsfall på SD-kort utan en massa krångel. Jag skulle också verifiera återställda NEF-filer i Nikon-programvara eller Lightroom innan du får panik över konstiga miniatyrbilder.
För alla som söker efter detta senare är detta i princip processen för att återställa raderade filer från ett SD-kort i en digitalkamera.
Min version av den säkraste ordningen är:
- Sluta använda kortet.
- Lås SD-kortet om det har en skrivskyddsspärr.
- Kontrollera säkerhetskopior och alternativa kopior.
- Skanna från en kortläsare.
- Återställ till en annan enhet.
Om kortet är fysiskt skadat eller kopplar från slumpmässigt, hoppa över gör det själv-grejer innan du gör det värre. Den delen blir dyr riktigt snabbt.