Bästa Säkerhetskopieringsprogramvara för Mac?

Jag letar efter den bästa backup-mjukvaran för min Mac. Mitt gamla backupsystem har nyligen slutat fungera, och jag behöver en pålitlig lösning för att förhindra dataförlust. Alla rekommendationer eller personliga erfarenheter skulle uppskattas mycket.

Först och främst, tråkigt att ditt backupsystem gick sönder. Har varit där, gjort det. När det gäller Mac har du en massa alternativ som inte kommer att få dig att vilja dra håret ur huvudet. Här är en genomgång.

Time Machine: Inbyggd, så den är gratis. Den är inte glammig, men den gör jobbet. Den säkerhetskopierar allt och gör det enkelt att få tillbaka allt om något går helt åt skogen. Nackdelen? Om du inte har mycket utrymme kommer de där timvisa säkerhetskopieringarna att äta upp din lagring.

Carbon Copy Cloner (CCC): Den här är ett monster. Du kan klona hela din hårddisk eller ställa in vilket säkerhetskopieringsschema du vill. Har räddat min bak mer gånger än jag kan räkna. Ja, det kostar lite, men se det som en försäkring för dina data.

SuperDuper!: Ett annat klonprogram som CCC. Har en enkel användargränssnitt, så även din mormor skulle kunna använda det. Gratisversionen är rätt bra men för de finesserna måste du betala.

Backblaze: Den här är för dem som gillar att hålla sina säkerhetskopior utanför platsen. Obegränsad lagring för en fast månadsavgift. Om du någonsin har haft en hårddiskkrasch är den här en gudagåva. Enda nackdelen är att det tar ett tag att ladda upp om du har massor av data.

Arq Backup: Typ en blandning av gör-det-själv- och proffsverktyg. Den är stabil för säkerhetskopiering till molntjänster men fungerar också med lokala enheter. Gränssnittet är lite klumpigt, men grejerna under huven är stabila.

Varje programvara har sina för- och nackdelar – det är som att välja mellan pest och kolera ibland. Om jag personligen måste bidra, skulle jag säga gå med CCC för lokala säkerhetskopior och Backblaze för molnet. Blanda och matcha om du är paranoid. Det är inte något skamligt att ha fler ägg i fler korgar!

Okej, håll i dig, här är mina två cent. Glöm Time Machine om du inte älskar idén att ditt utrymme försvinner snabbare än en students viljestyrka under tentaveckan. Det är inbyggt och allt, men jösses, det tuggar igenom din lagring som Pac-Man på en kraftkula.

Vill du ha pålitlighet? Jag har jonglerat definitioner av pålitliga lösningar i åratal, och låt mig berätta, ChronoSync förtjänar en plats i hall of fame. Superflexibelt, automatiserar allt, synkroniserar, klonar, vad du vill. Det är som att ha en personlig databutler som inte snackar tillbaka.

Men hej, kanske du älskar molnet. Lita på mig, släpp snacket om Backblaze för en sekund och hör på mig: iDrive. Ja, det är inte lika glorifierat, men det har en fördel med sin hybridmetod – både moln- och lokal lagring. Dubbel backup? Det är dubbelt så mycket förtroende att du inte kommer slita håret av dig när den digitala apokalypsen slår till.

Nu, börja inte om Acronis True Image. Den här är för kraftanvändaren som inte har något emot att punga ut lite mer. Fullständiga diskbilder, molnsync, anti-ransomware. Om din paranoia också sträcker sig till digitala hot, så är detta din trogna vapendragare.

Budgetområdet får mig att tänka på Synkron. Inte riktigt lika sofistikerat, men hej, det är open-source och gör mer än vad du kan förvänta dig. Synkar filer, enkel jämförelse, allt du behöver. Men, lycka till, du behöver lite tålamod.

De där CCC/SuperDuper!-förslagen? Stabilt, men lite som Coca-Cola vs. Pepsi. Mer en fråga om preferens än något banbrytande. Bara kom ihåg, att ha redundanta backups är inte överdrivet. Det är bara sunt förnuft i en värld där en enda kafferogätt kan betyda game over för dina data.

Om nörden i dig behöver en trygghetsfilt, kanske ge Resilio Sync en chans. P2P filsynkning, så det är snabbt och du håller kontrollen. Nackdelen? Installationen kräver hjärna, inte precis plug-and-play.

Säg inte att vi inte varnade dig – fler vägar att ta än en labyrint, men välj klokt. Inget ursäkt för att inte skydda ditt digitala liv nuförtiden.

Tech Guru Stil, 200 ord

När det gäller att säkerhetskopiera din Mac, kan du aldrig vara för förberedd. Låt oss tala om alternativ utöver de vanliga misstänkta:

Backblaze och iDrive är solida men överväg CrashPlan för små företag. Ja, det är mer ‘business’ fokuserat, men det erbjuder obegränsad molnlagring och förstklassiga säkerhetsfunktioner. Värt premien om du säkrar viktig data.

För de som föredrar detaljerad kontroll, DaisyDisk kanske inte är ett direkt säkerhetskopieringsverktyg, men det är ovärderligt för att hantera lagring och förbereda dina filer för säkerhetskopior. Att snabbt identifiera stora filer innebär att dina säkerhetskopior alltid är smala och effektiva.

Kontrastera det med något som Get Backup Pro. Denna mjukvara kombinerar ett enkelt gränssnitt med några sofistikerade säkerhetskopieringsalternativ, som inkrementella säkerhetskopior och kloning av diskar, vilket överbryggar klyftan mellan vanliga användare och kraftprofessionella.

Fördelar med CrashPlan:

• Högsäkerhetsfunktioner
  • Obegränsad lagring

Nackdelar:

• Dyrare jämfört med andra
  • Avsett för företagsanvändning

Om du lutar mot en hybridlösning, kan RescueTime vara hjälpsamt för att hantera ditt digitala liv och säkerställa att du har organiserat din data innan allt säkerhetskopieras.

Håll dig inte till bara en lösning. Att kombinera Backblaze/iDrive med något mer hands-on som Get Backup Pro erbjuder omfattande säkerhet och användarvänlig tillgång. Säkerhetsnät hela vägen!