Bästa sättet att återställa data från CF-kort på Windows?

Jag behöver hjälp med att återställa filer från ett CompactFlash-kort på en Windows-dator. Kortet slutade plötsligt att gå att öppna efter att jag flyttade foton och viktiga dokument, och nu säger Windows att det behöver formateras. Jag försöker hitta den säkraste metoden eller programvaran för dataåterställning innan jag gör något som kan göra filerna svårare att återställa.

Återställning av CF-kort, vad jag skulle göra först

Ja, det här suger. Jag har haft ett CF-kort som betedde sig konstigt efter en fotografering, och det värsta misstaget var att pilla för mycket med det. Om dina bilder eller arbetsfiler fanns på det, sluta använda kortet nu. Inga testbilder. Kopiera inga filer till det. Formatera det inte. Låt det vara.

Varför filer ibland fortfarande går att få tillbaka

Av det jag har sett ligger saknade filer på ett CF-kort ofta fortfarande kvar där ett tag. Det som försvinner först är ofta filtabellen, den del som talar om för systemet var allt finns. Själva datan kan fortfarande vara intakt tills ny data skrivs ovanpå den.

Så den första regeln är enkel. Gör inget som skriver till kortet.

Kontrollera det tråkiga först

Innan du går vidare till återställningsverktyg skulle jag utesluta kortläsaren eller porten.

Prova detta:

1. Använd en annan USB-port.
  2. Testa en annan CF-kortläsare.
  3. Anslut det till en annan dator om du har en.
  4. Kontrollera om kortet visas i Diskhantering på Windows eller Skivverktyg på Mac.

Jag har sett billiga läsare orsaka halva paniken. Kortet såg dött ut, läsaren var problemet.

Om kortet syns, skanna det

Om systemet över huvud taget upptäcker kortet, även om du inte kan öppna det normalt, finns det fortfarande en chans med återställningsprogram.

Ett alternativ är Disk Drill. Det hanterar vanliga filsystem för kamerakort som FAT32 och exFAT, och det brukar hitta saknade foton, videor och RAW-filer ganska bra. Jag gillade förhandsgranskningen eftersom du snabbt får en uppfattning om vad som fortfarande går att rädda innan du sparar något.

Det vanliga återställningsflödet

Det här är ordningen jag skulle hålla mig till:

1. Ta ut CF-kortet ur kameran.
  2. Anslut det med en ordentlig CF-kortläsare.
  3. Installera återställningsappen på datorn, inte på CF-kortet.
  4. Välj CF-kortet och starta skanningen.
  5. Gå igenom de hittade filerna och förhandsgranska dem du bryr dig om.
  6. Spara de återställda filerna på datorn eller en annan extern enhet.

Återställ inte tillbaka till samma CF-kort. Jag gjorde det en gång för flera år sedan med en annan korttyp. Dålig idé. Du riskerar att skriva över filer som du ännu inte har fått ut.

Om kortet verkar instabilt, klona det först

Om kortet tappar anslutningen, ger felmeddelanden eller beter sig opålitligt skulle jag sluta skanna originalet och först skapa en diskavbildning.

Det ger dig en fullständig kopia av kortet, inklusive områden som vanlig bläddring inte visar. Det är säkrare att arbeta från kopian än att fortsätta belasta den ursprungliga hårdvaran.

Saker jag inte skulle köra först

Hoppa över reparationsverktyg i början.

Jag skulle undvika:

• CHKDSK
  • Första hjälpen
  • Alla alternativ för reparation eller fixa kort

De verktygen skriver ändringar till kortet. Om målet är att få tillbaka filer, gör återställning först. Städning kommer senare.

När jag skulle sluta och lämna över det

Om kortet:

• inte upptäcks någonstans
  • har böjda stift
  • blir varmt eller hett
  • kopplar från om och om igen

Skulle jag inte fortsätta försöka med programvara. Då är det mer rimligt att lämna in det till en återställningsfirma.

Kort version

Om CF-kortet fortfarande syns är chanserna ofta ganska goda. Sluta använda det, anslut det med en kortläsare, skanna det, förhandsgranska det som hittades och spara allt någon annanstans.

Om Windows säger att CF-kortet behöver formateras, hoppa över formateringsprompten. Jag håller med @mikeappsreviewer på den punkten. Däremot håller jag inte riktigt med om en sak. Jag skulle inte lägga för lång tid på att byta portar och kortläsare om Diskhantering visar kortet med rätt storlek. Då är det bättre att agera snabbt och först skapa en skrivskyddad avbild om ditt verktyg stöder det.

Min ordning i Windows:

1. Öppna Diskhantering.
  2. Kontrollera om CF-kortet visar rätt kapacitet.
  3. Om det gör det, använd återställningsprogram på kortet, eller ännu hellre på en avbild av det.
  4. Spara återställda filer på din SSD eller en annan extern enhet.
  5. Först efter återställningen bör du fundera på att formatera om CF-kortet.

När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val i Windows eftersom det hanterar skadade FAT- och exFAT-volymer väl och gör djupskanningar efter foton, RAW-filer, PDF:er, DOCX och annat vanligt innehåll. Förhandsgranskning är viktigt. Om dina JPG- eller CR2-förhandsgranskningar går att öppna är chanserna ganska goda. Om filnamnen är borta men innehållet förhandsgranskas fint betyder det fortfarande att datablocken har överlevt.

En sak till som folk ofta hoppar över. Kontrollera SMART- eller hälsodata om kortläsaren exponerar det. Vissa CF-kort börjar ge läsfel innan de havererar helt. Om skanningar fryser vid samma procenttal, sluta pilla på originalkortet. Skapa en avbild och arbeta från kopian.

Om du vill ha en genomgång är denna guide för återställning av CompactFlash-kort i Windows lättare att följa än de flesta foruminlägg.

Om kortet visar 0 byte, fel storlek eller kopplar ner sig, är det mindre sannolikt att programvara hjälper. Då är det dags för labb, tråkigt men sant.

2 Likes

Windows som ber dig att formatera det betyder vanligtvis att filsystemet har skadats, inte alltid att filerna är borta. Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @sognonotturno, men jag skulle lägga till en extra sak innan en fullständig återställningsskanning: kontrollera kortet i Enhetshanteraren och Diskhantering för att se om Windows läser det som en normal disk, RAW eller No Media. Det säger dig mycket snabbt.

Om det visar rätt storlek som RAW är det faktiskt bättre än folk tror. Det betyder att styrenheten förmodligen fortfarande kommunicerar. I så fall, hoppa över formatering, hoppa över chkdsk och kopiera kortet sektor för sektor först om du kan. Jag vet att de redan nämnde avbildning, men enligt min mening är det inte bara för instabila kort. Om filerna är viktiga, skapa en avbild först, skanna sedan. Mindre risk, mindre ånger.

Om du vill ta den enkla vägen på Windows är Disk Drill ett av de bättre alternativen för återställning av CompactFlash-kort eftersom det kan skanna RAW/skadade partitioner och hämta tillbaka foton, dokument och kamerafiler utan att försöka reparera kortet. Återställ endast till en annan enhet. Seriöst, spara inte tillbaka till CF-kortet om du inte gillar att förvärra problemen.

En sak jag inte riktigt håller med om: jag skulle inte fortsätta att ansluta kortet till en massa slumpmässiga kortläsare om kortet redan beter sig konstigt. Varje återanslutning är ännu en chans för att det ska strula. En känd fungerande kortläsare, en stabil USB-port, och sedan hämta avbildningen.

Också värt att läsa: praktiska råd om dataåterställning för CF-kort från communityn

Om Diskhantering visar 0 byte eller om kapaciteten är helt fel kan programvara kanske inte göra så mycket. Då är det troligen ett hårdvaruproblem, inte bara skador på filsystemet.