Jag råkade radera viktiga GoPro-videor från mitt SD-kort innan jag säkerhetskopierade dem, och jag behöver verkligen hjälp med att ta reda på det bästa sättet att återställa dem. Materialet innehåller ögonblick som jag inte kan spela in igen, så jag letar efter säkra tips för återställning av GoPro-videor, pålitlig programvara eller steg som kan återställa raderade filer utan att orsaka ytterligare dataförlust.
Jag råkade ut för det här med ett GoPro-kort en gång, och ja, det går obehagligt fort.
Först och främst, sluta använda SD-kortet direkt. Spela inte in fler klipp, formatera det inte och kör inga reparationsverktyg på det än. När GoPro-filer raderas ligger datan ofta fortfarande kvar på kortet tills nytt material skrivs över den. Varje extra inspelning försämrar dina chanser.
Innan du kastar återställningsprogram på det skulle jag kolla de enkla sakerna:
- Om du betalar för en GoPro-prenumeration, logga in och titta igenom ditt mediebibliotek och papperskorgen. Jag har sett raderade molnklipp ligga kvar där längre än jag väntade mig.
- Öppna kortet och leta efter LRV-filer. Det är lågupplösta förhandskopior. De ser visserligen rätt rough ut, men rough video är bättre än ingen video om huvudfilen är borta.
- Om kameran stängdes av mitt under inspelningen, sätt tillbaka kortet i GoPro-kameran och starta den. Ibland upptäcker den det trasiga klippet och erbjuder en reparation på egen hand.
Om huvudfilerna saknas på kortet skulle jag välja Disk Drill. Jag har använt det för GoPro-material tidigare och det fungerade bättre än några andra verktyg jag testade. GoPro-återställning blir rörigt eftersom kameran ofta skriver video i utspridda delar över kortet. Många appar hittar delar av filen och spottar sedan ur sig något trasigt som du inte kan öppna. Disk Drill har gjort ett bättre jobb för mig med kameramedia, och förhandsgranskningsverktyget hjälper mycket eftersom du kan kontrollera om det återställda klippet går att spela upp innan du sparar det.
Några saker jag skulle göra under återställningen:
- Spara återställda filer på en annan enhet, aldrig tillbaka på samma SD-kort.
- Använd läget Advanced Camera Recovery när du skannar.
- Om kortet ger fel eller kopplar från slumpmässigt, skapa först en fullständig byte-för-byte-avbildning och arbeta från avbildningen i stället.
- På Windows återställer Disk Drill upp till 100 MB gratis, så du får ett snabbt test innan du betalar för något.
Om du inte har spelat in särskilt mycket nytt sedan materialet försvann är dina chanser fortfarande ganska goda. Inte garanterat, nej. Men jag skulle inte ge upp än.
Om klippen raderades och kortet fortfarande monteras utan problem, skulle jag göra en sak först som @mikeappsreviewer inte betonade tillräckligt. Klona SD-kortet innan någon skanning. Använd en byte-för-byte-avbildning och kör sedan återställning på avbildningen, inte på originalkortet. Om kortet har svaga sektorer gör upprepade skanningar snabbt saken värre.
Min ordning skulle vara:
- Skrivskydda SD-kortet eller ta ut det och låt det vara.
- Skapa en avbildning av hela kortet.
- Skanna avbildningen med Disk Drill.
- Sortera resultaten efter filtyp och storlek. GoPro-klipp är ofta MP4 eller HEVC, och filstorleken hjälper att hitta de riktiga.
- Testa återställda filer i VLC först. VLC öppnar skadade MP4-filer bättre än standardspelaren.
En liten invändning mot @mikeappsreviewer. Jag skulle inte sätta tillbaka kortet i GoPro-kameran om inte klippet avbröts under inspelning och du vet att kameran fortfarande läser kortet utan problem. Vissa kameror skriver temporär data vid uppstart, och jag gillar inte att ge kortet extra aktivitet.
Om Disk Drill hittar en fil men den inte går att spela upp, prova att reparera headern med ett videoreparationsverktyg med ett annat GoPro-klipp från samma kamera och inställningar som exempel. Det löser mycket material som är återställt men trasigt.
Det här hjälper också om du vill ha en visuell genomgång:
Genomgång på YouTube för återställning av GoPro-video och SD-kort
Om nytt material hamnade på samma kort efter raderingen minskar chanserna till återställning kraftigt. Om ingen ny inspelning skedde är chanserna fortfarande ganska goda.
Jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @cazadordeestrellas egentligen betonade tillräckligt: kontrollera om filerna faktiskt raderades eller om det bara blev fel i katalogstrukturen. På SD-kort, särskilt exFAT-kort från GoPro, finns videodatan ibland fortfarande kvar men filtabellen har blivit korrupt. I så fall är en återställningsapp som stöder både återställning av raderade filer och signaturbaserad carving mycket mer användbar än ett enkelt verktyg för att ångra radering.
Därför är Disk Drill fortfarande ett bra val här. Inte för att det är magiskt, utan för att GoPro-material kan vara märkligt fragmenterat och du vill ha något som kan hitta vanliga raderade poster plus råa videorester. Jag skulle också vara uppmärksam på filtidsstämplar och codec-info efter återställning, inte bara filnamnet. GoPro-klipp uppdelade i kapitel och HEVC-filer med hög bithastighet kan komma tillbaka med generiska namn, vilket får folk att tro att fel klipp återställdes.
En punkt där jag inte riktigt håller med råden ovan: haka inte upp dig för mycket på bara MP4. Viss metadata från GoPro-material kan komma tillbaka i rörigt skick, så även om den återställda filändelsen ser fel ut, testa den ändå i VLC eller MediaInfo innan du kastar den.
Om återställningen dessutom är viktig, använd en bra USB-kortläsare. Billiga läsare strular ofta och orsakar läsfel som ser ut som kortskador. Det låter dumt, men det spelar roll.
Om du vill ha fler åsikter från personer som jobbar med återställning från kamerakort är den här tråden värd att skumma igenom:
Reddit-diskussion om att återställa videofiler från ett GoPro SD-kort
Kort version: sluta använda kortet, återställ från en avbild om möjligt, och testa Disk Drill innan du gör något reparationsliknande. Reparationsverktyg kan ställa till det riktigt snabbt.
En extra vinkel jag skulle kontrollera innan återställningsprogram: GoPro Quik desktop/mobil-appen och eventuell telefoncache för importer. Jag har sett “raderade” klipp fortfarande ligga kvar i applagringen efter att en överföring misslyckats eller avbrutits. Inte vanligt, men värt 2 minuter.
Jag håller också lite grann inte med om idén att försöka med kamerareparation för tidigt. Om detta var en vanlig radering, inte en avbruten inspelning, skulle jag undvika att låta GoPro röra kortet igen överhuvudtaget.
Om Disk Drill:
Fördelar
- bra på både återställning av raderade poster och rå datakarvning
- förhandsvisningar hjälper till att sortera bort skräpresultat
- hanterar kamerakort bättre än många enkla verktyg för återställning av raderade filer
- hyggligt gränssnitt om du inte är djupt inne i dataåterställningsverktyg
Nackdelar
- den kostnadsfria återställningsgränsen på Windows är väldigt liten för GoPro-material
- karvade videor kan komma tillbaka utan namn/mappar
- om filen är kraftigt fragmenterad kan återställningen fortfarande bli partiell
- inte det billigaste alternativet om du bara behöver en enda räddning
Jämfört med det som @cazadordeestrellas och @voyageurdubois och @mikeappsreviewer tog upp är mitt tillägg detta: efter återställningen, kör MediaInfo på de räddade filerna. Det hjälper att identifiera riktiga GoPro-klipp via codec, längd, bitrate och skapandetid, även när filnamnen är nonsens. Det sparar mycket gissningsarbete. Om Disk Drill hittar flera liknande filer, behåll alla varianter tills du har verifierat dem. Ibland är den mindre konstiga den spelbara kopian.