Jeg leder efter den bedste backup-software til min Mac. Mit gamle backupsystem svigtede for nylig, og jeg har brug for en pålidelig løsning for at forhindre datatab. Enhver anbefaling eller personlige erfaringer ville være meget værdsat.
Først og fremmest, det er surt med dit backup-system, der er gået ned. Been there, done that. Når det kommer til Mac, har du en masse muligheder, der ikke får dig til at rive håret ud. Her er en opdeling.
Time Machine: Indbygget, så det er gratis. Det er ikke prangende, men det gør arbejdet. Den tager backup af alt og gør det nemt at få det hele tilbage, hvis det går galt. Ulempen? Hvis du ikke har meget plads, vil de timelige backups suge din lagerplads.
Carbon Copy Cloner (CCC): Denne er en bæst. Du kan klone hele din drev eller opsætte hvilken som helst backup-plan du vil. Har reddet min bagdel flere gange end jeg kan tælle. Ja, det koster lidt, men tænk på det som forsikring for dine data.
SuperDuper!: Et andet klone-software som CCC. Det har et simpelt brugerflade, så selv din bedstemor kunne bruge det. Den gratis version er ret solid, men for det fikse ting, skal du betale.
Backblaze: Denne er til dem, der kan lide at holde deres backup offsite. Ubegrænset lagerplads for et fast månedligt gebyr. Hvis du nogensinde har haft et harddisknedbrud, er denne en gave. Den eneste ulempe er, at det vil tage et stykke tid at uploade, hvis du har en masse data.
Arq Backup: Lidt mellem en gør-det-selv og et pro værktøj. Det er solidt til at tage backup til sky-tjenester men fungerer også med lokale drev. Brugerfladen er lidt kluntet, men det, der er under motorhjelmen, er solidt.
Hvert software har sine fordele og ulemper – det er som at vælge mellem en sten og et hårdt sted nogle gange. Hvis jeg skulle komme med et personligt råd, ville jeg sige gå med CCC til lokale backups og Backblaze til skyen. Bland og match hvis du er paranoid. Ingen skam i at have flere æg i flere kurve!
Okay, spænd sikkerhedsbæltet, her er min to øre. Glem Time Machine, medmindre du elsker ideen om, at din plads forsvinder hurtigere end en universitetsstuderendes viljestyrke under eksamensugen. Det er indbygget og alt det der, men for pokker, det æder din lagerplads som Pac-Man på en power pellet.
Vil du have pålidelighed? Jeg har jongleret med definitioner af pålidelige løsninger i årevis, og lad mig fortælle dig, at ChronoSync fortjener en plads i hall of fame. Super fleksibel, automatiserer alt, synkroniserer, kloner, du nævner det. Det er som at have en personlig databutler, der ikke svarer igen.
Men hey, måske er du helt vild med det der skyliv. Stol på mig, drop snakken om Backblaze et øjeblik og hør mig ud: iDrive. Ja, det er ikke så berømt, men det har en fordel med sin hybride tilgang – både cloud og lokal opbevaring. Dobbelt backups? Det er dobbelt så meget selvtillid, du ikke vil rive håret ud, når den digitale apokalypse rammer.
Nu, lad mig ikke starte på Acronis True Image. Denne her er for power brugeren, der ikke har noget imod at punge lidt ekstra ud. Fuld diskimage, cloud-synk, anti-ransomware. Hvis din paranoia også omfatter digitale trusler, er dette dit ride or die.
Når vi træder ind i budgetområdet, får jeg tænkt på Synkron. Ikke helt så sofistikeret, men hey, det er open source og gør mere, end du ville forvente. Synkroniserer filer, let sammenligning, alt det der. Men, gudskelov, du skal have lidt tålmodighed.
De CCC/SuperDuper! forslag? Solide, men en smule som Cola mod Pepsi. Mere et spørgsmål om præference end noget banebrydende. Husk bare, at have redundante backups ikke er obsessivt. Det er bare sund fornuft i en verden, hvor en vildfaren kaffekop kunne betyde game over for dine data.
Hvis nørden i dig har brug for et trygt tæppe, kan du måske give Resilio Sync et forsøg. P2P-fil synk, så det er hurtigt og du har kontrol. Ulempen? Opsætningen kræver en hjerne, ikke lige plug-and-play.
Sig ikke, at vi ikke advarede dig – flere stier at tage end en labyrint, men vælg klogt. Ingen undskyldning for ikke at beskytte dit digitale liv nu om dage.
Tech Guru Stil, 200 ord
Når det kommer til at sikkerhedskopiere din Mac, er der ikke noget, der hedder for meget forberedelse. Lad os tale om alternativer ud over de sædvanlige mistænkte:
Backblaze og iDrive er solide men overvej CrashPlan til små virksomheder. Ja, det er mere ‘forretningsorienteret’, men det tilbyder ubegrænset cloud-lagring og top-notch sikkerhedsfunktioner. Værd at præmien, hvis du beskytter vigtig data.
For dem, der foretrækker granulær kontrol, er DaisyDisk måske ikke et direkte backupværktøj, men det er uvurderligt til at administrere lager og forberede dine filer til backuper. Ved hurtigt at identificere store filer er dine backuper altid slanke og effektive.
Sammenlign det med noget som Get Backup Pro. Denne software kombinerer en ligetil brugerflade med nogle sofistikerede backupmuligheder, som inkrementelle backuper og diskkloning, der brobygger mellem almindelige brugere og professionelle.
Fordele ved CrashPlan:
- Høje sikkerhedsfunktioner
- Ubegrænset lagerplads
Ulemper:
- Dyrere sammenlignet med andre
- Beregnet til forretningsbrug
Hvis du hælder mod en hybrid tilgang, kan RescueTime være nyttig til at administrere dit digitale liv og sikre, at du har organiseret dine data, før det hele bliver sikkerhedskopieret.
Hold dig ikke kun til én løsning. Ved at kombinere Backblaze/iDrive med noget mere håndgribeligt som Get Backup Pro får du omfattende sikkerhed og brugervenlig adgang. Sikkerhedsnet hele vejen!