Jeg har brug for hjælp til at gendanne filer fra et CompactFlash-kort på en Windows-pc. Kortet holdt pludselig op med at kunne åbnes, efter at jeg flyttede billeder og vigtige dokumenter, og nu siger Windows, at det skal formateres. Jeg prøver at finde den sikreste metode eller software til datagendannelse, før jeg gør noget, der kunne gøre filerne sværere at gendanne.
Gendannelse af CF-kort, det ville jeg gøre først
Ja, det er virkelig træls. Jeg har selv oplevet, at et CF-kort opførte sig mærkeligt efter en optagelse, og det værste træk var at pille for meget ved det. Hvis dine billeder eller arbejdsfiler lå på det, så stop med at bruge kortet nu. Ingen testbilleder. Ingen kopiering af filer over på det. Ingen formatering. Lad det være.
Hvorfor filer nogle gange stadig kan hentes tilbage
Ud fra det jeg har set, ligger manglende filer på et CF-kort ofte stadig der i et stykke tid. Det der forsvinder først, er filtabellen, altså den del der fortæller systemet, hvor tingene ligger. Selve dataene kan stadig være intakte, indtil nye data bliver skrevet ovenpå.
Så den første regel er enkel. Gør ikke noget, der skriver til kortet.
Tjek de kedelige ting først
Før du går i gang med gendannelsesværktøjer, ville jeg udelukke kortlæseren eller porten.
Prøv dette:
- Brug en anden USB-port.
- Prøv en anden CF-kortlæser.
- Sæt det i en anden computer, hvis du har en.
- Tjek om kortet vises i Diskhåndtering på Windows eller Diskværktøj på Mac.
Jeg har set billige kortlæsere skabe halvdelen af panikken. Kortet så dødt ud, men det var læseren, der var problemet.
Hvis kortet vises, så scan det
Hvis systemet overhovedet registrerer kortet, selv hvis du ikke kan åbne det normalt, er der stadig en chance med gendannelsessoftware.
En mulighed er Disk Drill. Det håndterer almindelige filsystemer på kamerakort som FAT32 og exFAT, og det er ofte ret godt til at finde manglende billeder, videoer og RAW-filer. Jeg kunne godt lide forhåndsvisningen, fordi du hurtigt kan se, hvad der stadig kan reddes, før du gemmer noget.
Den sædvanlige gendannelsesproces
Det er den rækkefølge, jeg ville holde mig til:
- Fjern CF-kortet fra kameraet.
- Tilslut det med en ordentlig CF-kortlæser.
- Installer gendannelsesappen på din computer, ikke på CF-kortet.
- Vælg CF-kortet og start scanningen.
- Gennemgå de fundne filer og forhåndsvis dem, du går op i.
- Gem de gendannede filer på din computer eller et andet eksternt drev.
Gendan ikke tilbage til det samme CF-kort. Det gjorde jeg engang for mange år siden med en anden korttype. Dårlig idé. Du risikerer at overskrive filer, du endnu ikke har fået ud.
Hvis kortet virker ustabilt, så lav først en klon
Hvis kortet mister forbindelsen, giver fejl eller opfører sig ustabilt, ville jeg stoppe med at scanne originalen og først lave et disk image .
Det giver dig en fuld kopi af kortet, inklusive områder som normal browsing ikke viser. Det er sikrere at arbejde ud fra kopien end at blive ved med at belaste den originale hardware.
Ting jeg ikke ville køre først
Spring reparationsværktøjer over i starten.
Jeg ville undgå:
- CHKDSK
- Førstehjælp
- Enhver reparations- eller fix kort mulighed
De værktøjer skriver ændringer til kortet. Hvis målet er at få filer tilbage, så lav gendannelsen først. Oprydning kommer senere.
Hvornår jeg ville stoppe og overlade det til andre
Hvis kortet:
- ikke registreres nogen steder
- har bøjede ben
- bliver lunt eller varmt
- afbryder forbindelsen igen og igen
Så ville jeg ikke blive ved med at prøve med software. På det tidspunkt giver et gendannelsesfirma mere mening.
Kort version
Hvis CF-kortet stadig vises, er chancerne ofte ganske gode. Stop med at bruge det, tilslut det med en kortlæser, scan det, forhåndsvis det fundne, og gem det hele et andet sted.
Hvis Windows siger, at CF-kortet skal formateres, så spring formatprompten over. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på det punkt. Jeg er dog lidt uenig om én ting. Jeg ville ikke bruge for lang tid på at skifte porte og kortlæsere, hvis Diskhåndtering viser kortet med den rigtige størrelse. På det tidspunkt skal du handle hurtigt og først lave et skrivebeskyttet image, hvis dit værktøj understøtter det.
Min rækkefølge på Windows:
- Åbn Diskhåndtering.
- Tjek, om CF-kortet viser den korrekte kapacitet.
- Hvis det gør, så brug gendannelsessoftware på kortet, eller endnu bedre, på et image af det.
- Gem gendannede filer på din SSD eller en anden ekstern enhed.
- Først efter gendannelsen bør du overveje at omformatere CF-kortet.
Hvad angår software, er Disk Drill et solidt valg på Windows, fordi det håndterer beskadigede FAT- og exFAT-volumener godt og udfører dybe scanninger efter fotos, RAW-filer, PDF’er, DOCX og andre almindelige filtyper. Forhåndsvisning er vigtig. Hvis dine JPG- eller CR2-forhåndsvisninger kan åbnes, er dine chancer gode. Hvis filnavne er væk, men indholdsforhåndsvisningen fungerer fint, betyder det stadig, at datablokkene har overlevet.
Én ting mere, som folk ofte springer over. Tjek SMART- eller helbredsdata, hvis kortlæseren viser dem. Nogle CF-kort begynder at give læsefejl, før de fejler helt. Hvis scanninger fryser ved den samme procentdel, så stop med at rode med det originale kort. Lav et image, og arbejd ud fra kopien.
Hvis du også vil have en trin-for-trin guide, er denne guide til gendannelse af CompactFlash-kort til Windows lettere at følge end de fleste forumindlæg.
Hvis kortet viser 0 byte, forkert størrelse eller går offline, er det mindre sandsynligt, at software kan hjælpe. Så er det tid til et laboratorium, trist men sandt.
At Windows beder dig om at formatere det, betyder som regel, at filsystemet er blevet beskadiget, ikke altid at filerne er væk. Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @sognonotturno, men jeg ville tilføje én ting mere før en fuld gendannelsesscanning: tjek kortet i Enhedshåndtering og Diskhåndtering for at se, om Windows læser det som en normal disk, RAW eller Ingen medier. Det fortæller dig hurtigt en hel del.
Hvis det viser den korrekte størrelse som RAW, er det faktisk bedre, end folk tror. Det betyder, at controlleren sandsynligvis stadig kommunikerer. I så fald skal du springe formatering over, springe chkdsk over, og først kopiere kortet sektor for sektor, hvis du kan. Jeg ved, de allerede har nævnt imaging, men efter min mening er det ikke kun til ustabile kort. Hvis filerne betyder noget, så lav et image først og scan bagefter. Mindre risiko, mindre fortrydelse.
Hvis du vil vælge den nemme løsning på Windows, er Disk Drill en af de bedre muligheder til gendannelse af CompactFlash-kort, fordi det kan scanne RAW/beskadigede partitioner og hente fotos, dokumenter og kamerafiler tilbage uden at forsøge at reparere kortet. Gendan kun til et andet drev. Helt seriøst, gem ikke tilbage på CF-kortet, medmindre du nyder at gøre problemerne værre.
Én ting er jeg lidt uenig i: Jeg ville ikke blive ved med at tilslutte kortet til en masse tilfældige kortlæsere, hvis kortet allerede opfører sig mærkeligt. Hver ny tilslutning er endnu en chance for, at det fejler. Én kendt god kortlæser, én stabil USB-port, og lav så imaget.
Også værd at læse: praktiske råd om CF-kort datagendannelse fra fællesskabet
Hvis Diskhåndtering viser 0 byte, eller kapaciteten er helt forkert, kan software muligvis ikke gøre meget. På det tidspunkt er det sandsynligvis et hardwareproblem, ikke kun skade på filsystemet.