Bedste måde at gendanne slettet GoPro-video efter utilsigtet sletning?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige GoPro-videoer fra mit SD-kort, før jeg fik lavet en sikkerhedskopi, og jeg har virkelig brug for hjælp til at finde den bedste måde at gendanne dem på. Optagelserne indeholder øjeblikke, jeg ikke kan optage igen, så jeg leder efter sikre tips til gendannelse af GoPro-videoer, pålidelig software eller trin, der muligvis kan gendanne slettede filer uden at forårsage yderligere datatab.

Jeg stødte på det her med et GoPro-kort engang, og ja, det føles frygteligt hurtigt.

Første ting: stop med at bruge SD-kortet med det samme. Optag ikke flere klip, formatér det ikke, og kør ikke reparationsværktøjer på det endnu. Når GoPro-filer bliver slettet, ligger dataene ofte stadig på kortet, indtil nye optagelser bliver skrevet ovenpå. Hver ekstra optagelse forringer dine chancer.

Før du kaster gendannelsessoftware efter det, ville jeg tjekke de nemme ting:

1. Hvis du betaler for et GoPro-abonnement, så log ind og kig gennem dit mediebibliotek og mappen Papirkurv. Jeg har set slettede klip i skyen ligge der længere, end jeg forventede.
  2. Åbn kortet og se efter LRV-filer. Det er lavopløselige forhåndsvisningskopier. De ser godt nok grove ud, men en grov video er bedre end ingen video, hvis hovedfilen er væk.
  3. Hvis kameraet slukkede midt i en optagelse, så sæt kortet tilbage i GoPro-kameraet og tænd det. Nogle gange opdager det det ødelagte klip og tilbyder selv en reparationskørsel.

Hvis hovedfilerne mangler på kortet, ville jeg gå med Disk Drill. Jeg har brugt det på GoPro-optagelser før, og det klarede sig bedre end et par andre værktøjer, jeg prøvede. GoPro-gendannelse bliver rodet, fordi kameraet ofte skriver video i spredte stykker på tværs af kortet. Mange apps finder dele af filen og spytter så noget ødelagt ud, som du ikke kan åbne. Disk Drill har gjort det bedre for mig med kameramedier, og forhåndsvisningsværktøjet hjælper meget, da du kan tjekke, om det gendannede klip kan afspilles, før du gemmer det.

Et par ting, jeg ville gøre under gendannelsen:

1. Gem gendannede filer på et andet drev, aldrig tilbage på det samme SD-kort.
  2. Brug tilstanden Advanced Camera Recovery, når du scanner.
  3. Hvis kortet giver fejl eller afbryder forbindelsen tilfældigt, så lav først et komplet byte-for-byte-image og arbejd ud fra imaget i stedet.
  4. På Windows gendanner Disk Drill op til 100 MB gratis, så du får en hurtig test, før du betaler for noget.

Hvis du ikke har optaget ret meget nyt siden optagelserne forsvandt, er dine chancer stadig rimelige. Ikke garanteret, nej. Men jeg ville ikke afskrive det endnu.

4 Likes

Hvis klippene blev slettet, og kortet stadig monteres fint, ville jeg gøre én ting først, som @mikeappsreviewer ikke understregede nok. Klon SD-kortet før nogen scanning. Brug et byte-for-byte-image, og kør derefter gendannelse på imaget, ikke på det originale kort. Hvis kortet har svage sektorer, gør gentagne scanninger hurtigt tingene værre.

Min rækkefølge ville være:

1. Sæt skrivebeskyttelse på SD-kortet, eller tag det ud og lad det være.
  2. Lav et image af hele kortet.
  3. Scan imaget med Disk Drill.
  4. Sortér resultaterne efter filtype og størrelse. GoPro-klip er ofte MP4 eller HEVC, og filstørrelsen hjælper med at finde de rigtige.
  5. Test gendannede filer i VLC først. VLC åbner beskadigede MP4-filer bedre end standardafspilleren.

En lille uenighed med @mikeappsreviewer. Jeg ville ikke sætte kortet tilbage i GoPro, medmindre klippet blev afbrudt under optagelse, og du ved, at kameraet stadig læser kortet uden problemer. Nogle kameraer skriver midlertidige data ved opstart, og jeg bryder mig ikke om at give kortet ekstra aktivitet.

Hvis Disk Drill finder en fil, men den ikke vil afspille, så prøv at reparere headeren med et videoreparationsværktøj ved at bruge et andet GoPro-klip fra samme kamera og indstillinger som prøve. Det løser mange optagelser, der er gendannet men ødelagte.

Det hjælper også, hvis du vil have en visuel gennemgang:
Visuel gennemgang af gendannelse af GoPro-video og SD-kort på YouTube

Hvis nye optagelser kom på det samme kort efter sletningen, falder chancerne for gendannelse meget. Hvis der ikke blev optaget noget nyt, er chancerne stadig ret gode.

Jeg vil tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @cazadordeestrellas rigtig lagde nok vægt på: tjek, om filerne faktisk blev slettet, eller om det bare er mappen, der er blevet ødelagt. På SD-kort, især exFAT-kort fra GoPros, er videodataene nogle gange stadig der, men filtabelen er blevet ødelagt. I så fald er en gendannelsesapp, der understøtter både gendannelse af slettede filer og signaturbaseret carving, langt mere nyttig end et grundlæggende undelete-værktøj.

Derfor er Disk Drill stadig et solidt valg her. Ikke fordi det er magisk, men fordi GoPro-optagelser kan være mærkeligt fragmenterede, og du vil have noget, der kan finde normale slettede poster plus rå videorester. Jeg ville også være opmærksom på filtidsstempler og codec-info efter gendannelse, ikke kun filnavnet. GoPro-opdelte klip og HEVC-filer med høj bitrate kan komme tilbage med generiske navne, hvilket forvirrer folk og får dem til at tro, at de forkerte klip blev gendannet.

Ét sted, hvor jeg er lidt uenig i rådet ovenfor: hæng dig ikke for meget i kun MP4. Noget GoPro-optagelsesmetadata kan komme tilbage rodet, så selv hvis den gendannede filendelse ser forkert ud, så test den alligevel i VLC eller MediaInfo, før du kasserer den.

Hvis gendannelse også betyder meget, så brug en ordentlig USB-kortlæser. Billige læsere fejler ofte og forårsager læsefejl, der ligner kortskader. Det lyder dumt, men det betyder noget.

Hvis du vil have flere meninger fra folk, der arbejder med gendannelse fra kamerakort, er denne tråd værd at skimlæse:
Reddit-diskussion om gendannelse af videofiler fra et GoPro SD-kort

Kort version: stop med at bruge kortet, gendan fra et image, hvis muligt, og prøv Disk Drill, før du gør noget reparationsagtigt. Reparationsværktøjer kan skabe rod virkelig hurtigt.

En ekstra vinkel, jeg ville tjekke før gendannelsessoftware: GoPro Quik desktop-/mobilappen og enhver importcache på telefonen. Jeg har set “slettede” klip stadig ligge i applagring, efter at en overførsel mislykkedes eller blev afbrudt. Ikke almindeligt, men 2 minutter værd.

Jeg er også en smule uenig i idéen om at prøve kamerabaseret reparation for tidligt. Hvis dette var almindelig sletning og ikke en afbrudt optagelse, ville jeg undgå at lade GoProen røre kortet igen overhovedet.

Om Disk Drill:

Fordele

• god til både gendannelse af slettede poster og rå carving
  • forhåndsvisninger hjælper med at sortere ubrugelige resultater fra
  • håndterer kamerakort bedre end mange grundlæggende gendannelsesværktøjer
  • fornuftig brugerflade, hvis du ikke er dybt inde i datagendannelsesværktøjer

Ulemper

• den gratis gendannelsesgrænse på Windows er meget lille til GoPro-optagelser
  • carvde videoer kan komme tilbage uden navne/mapper
  • hvis filen er kraftigt fragmenteret, kan gendannelsen stadig være delvis
  • ikke den billigste løsning, hvis du kun har brug for én redning

Sammenlignet med det, @cazadordeestrellas og @voyageurdubois og @mikeappsreviewer dækkede, er mit tilføjelse dette: efter gendannelse skal du køre MediaInfo på de reddede filer. Det hjælper med at finde rigtige GoPro-klip ud fra codec, varighed, bitrate og oprettelsestidspunkt, selv når filnavnene er volapyk. Det sparer en masse gætværk. Hvis Disk Drill finder flere lignende filer, så behold alle varianter, indtil du har verificeret dem. Nogle gange er den “mindre mærkelige” den afspillelige kopi.