Ik zoek naar de beste back-upsoftware voor mijn Mac. Mijn oude back-upsysteem is onlangs mislukt, en ik heb een betrouwbare oplossing nodig om gegevensverlies te voorkomen. Aanbevelingen of persoonlijke ervaringen worden zeer gewaardeerd.
Ten eerste, vervelend dat je back-upsysteem ermee ophoudt. Ik weet precies hoe dat voelt. Als het gaat om Mac, heb je een hoop opties die je niet sowieso frustreren. Hier is een overzicht.
Time Machine: Ingebouwd, dus het is gratis. Het is niet flitsend, maar het doet wat het moet doen. Het maakt van alles een back-up en maakt het gemakkelijk om alles terug te krijgen als het misgaat. Nadeel? Als je niet veel ruimte hebt, vreten die uurlijkse back-ups je opslag op.
Carbon Copy Cloner (CCC): Deze is een beest. Je kunt je hele schijf klonen of elk back-upschema instellen dat je wilt. Heeft mijn huid gered meer keren dan ik kan tellen. Ja, het kost wat, maar beschouw het als een verzekering voor je gegevens.
SuperDuper!: Nog een kloonsoftware zoals CCC. Het heeft een eenvoudige gebruikersinterface, dus zelfs je oma zou het kunnen gebruiken. De gratis versie is behoorlijk solide, maar voor de fancy dingen moet je betalen.
Backblaze: Deze is voor degenen die hun back-up offsite willen houden. Onbeperkte opslag voor een vast maandelijks bedrag. Als je ooit een harde schijfcrash hebt gehad, is deze een geschenk uit de hemel. Enige nadeel is dat het een tijdje duurt om alles te uploaden als je tonnen gegevens hebt.
Arq Backup: Een beetje tussen een doe-het-zelver en een professioneel hulpmiddel in. Het is solide voor back-ups naar cloudservices, maar werkt ook met lokale schijven. De interface is een beetje onhandig, maar wat erachter zit is degelijk.
Elke software heeft zijn voor- en nadelen – het is soms alsof je moet kiezen tussen twee kwaden. Als ik persoonlijk iets moest aanraden, zou ik zeggen ga voor CCC voor lokale back-ups en Backblaze voor de cloud. Mix en match als je paranoïde bent. Er is niets mis mee om meer eieren in meer manden te hebben!
Oké, maak je gordels vast, hier is mijn mening. Vergeet Time Machine tenzij je het idee geweldig vindt dat je ruimte sneller verdwijnt dan de wilskracht van een student tijdens de tentamenweek. Het is ingebouwd en alles, maar jemig, het vreet door je opslag heen als Pac-Man met een power pellet.
Wil je betrouwbaarheid? Ik ben al jaren aan het jongleren met definities van betrouwbare oplossingen, en laat me je vertellen, ChronoSync verdient een plek in de eregalerij. Super flexibel, automatiseert alles, synchroniseert, kloont, je noemt het maar op. Het is als een persoonlijke databutler die niet tegenspreekt.
Maar hey, misschien ben je helemaal weg van die cloud. Vertrouw me, zet de Backblaze even aan de kant en luister naar me: iDrive. Het wordt niet zo verheerlijkt, maar het heeft een voordeel met zijn hybride aanpak – zowel cloud als lokale opslag. Dubbele backups? Dat is dubbel zoveel vertrouwen dat je niet je haar uit je hoofd trekt wanneer de digitale apocalyps toeslaat.
Nou, begin me niet over Acronis True Image. Deze is voor de power user die het niet erg vindt om wat meer te betalen. Volledige schijfkopieën, cloud-synchronisatie, anti-ransomware. Als je paranoia zich ook uitstrekt tot digitale bedreigingen, is dit je trouwe bondgenoot.
Als we het budgetverhaal betreden, denk ik aan Synkron. Niet zo verfijnd, maar hé, het is open-source en doet meer dan je zou verwachten. Synchroniseert bestanden, eenvoudig vergelijken, alles erop en eraan. Maar, veel succes, je hebt wat geduld nodig.
Die CCC/SuperDuper!-suggesties? Solide, maar een beetje als Coke vs. Pepsi. Meer een kwestie van voorkeur dan iets baanbrekends. Vergeet niet, redundante backups hebben is niet obsessief. Het is gewoon gezond verstand in een wereld waar een dwalende kop koffie het einde van je gegevens kan betekenen.
Als de nerd in jou een troostdekentje nodig heeft, probeer Resilio Sync eens. P2P bestandsynchronisatie, dus het is snel en je blijft in controle. Nadeel? De setup vereist hersens, niet echt plug-and-play.
Zeg niet dat we je niet gewaarschuwd hebben – meer paden om te nemen dan een doolhof, maar kies verstandig. Geen excuus meer om tegenwoordig je digitale leven niet te beschermen.
Tech Guru Stijl, 200 woorden
Als het gaat om het back-uppen van je Mac, is er geen sprake van teveel voorbereiding. Laten we eens kijken naar alternatieven buiten de gebruikelijke verdachten:
Backblaze en iDrive zijn solide maar overweeg CrashPlan voor Kleine Bedrijven. Ja, het is meer ‘zakelijk’ gericht, maar het biedt onbeperkte cloudopslag en top-of-the-line beveiligingsfuncties. De moeite waard voor de premie als je cruciale gegevens beschermt.
Voor degenen die de voorkeur geven aan granulair beheer, is DaisyDisk misschien geen directe back-uptool, maar het is van onschatbare waarde voor het beheren van opslag en het voorbereiden van je bestanden voor back-ups. Door snel grote bestanden te identificeren, zorg je ervoor dat je back-ups altijd slank en efficiënt zijn.
Vergelijk dat met iets als Get Backup Pro. Deze software combineert een eenvoudige interface met enkele geavanceerde back-upopties, zoals incrementele back-ups en schijfklonen, wat de kloof overbrugt tussen casual gebruikers en power professionals.
Voordelen van CrashPlan:
- Hoogbeveiligingsfuncties
- Onbeperkte opslag
Nadelen:
- Duurder in vergelijking met anderen
- Bedoeld voor zakelijk gebruik
Als je neigt naar een hybride aanpak, kan RescueTime nuttig zijn voor het beheren van je digitale leven, zodat je je gegevens georganiseerd hebt voordat alles wordt geback-upt.
Blijf niet bij slechts één oplossing. Het combineren van Backblaze/iDrive met iets meer hands-on zoals Get Backup Pro biedt uitgebreide veiligheid en gebruiksvriendelijke toegang. Veiligheidsnetten de hele weg!