Ik heb per ongeluk belangrijke GoPro-video’s van mijn SD-kaart verwijderd voordat ik een back-up maakte, en ik heb echt hulp nodig om uit te zoeken wat de beste manier is om ze te herstellen. De beelden bevatten momenten die ik niet opnieuw kan opnemen, dus ik ben op zoek naar veilige tips voor GoPro-videoherstel, betrouwbare software of stappen waarmee verwijderde bestanden mogelijk kunnen worden teruggezet zonder meer gegevensverlies te veroorzaken.
Ik ben dit ooit tegengekomen met een GoPro-kaart, en ja, het voelt ontzettend snel waardeloos.
Het eerste wat je moet doen, is nu meteen stoppen met het gebruiken van de SD-kaart. Neem geen nieuwe clips op, formatteer hem niet en voer er voorlopig ook geen hersteltools op uit. Wanneer GoPro-bestanden worden verwijderd, blijft de data vaak nog op de kaart staan totdat er nieuwe beelden overheen worden geschreven. Elke extra opname verkleint je kansen.
Voordat je er herstelsoftware op loslaat, zou ik eerst de makkelijke dingen controleren:
- Als je betaalt voor een GoPro-abonnement, log dan in en kijk in je mediabibliotheek en de map Prullenbak. Ik heb gezien dat verwijderde cloudclips daar langer bleven staan dan ik had verwacht.
- Open de kaart en zoek naar LRV-bestanden. Dat zijn de previewkopieën in lage resolutie. Ze zien er misschien matig uit, zeker, maar matige video is beter dan helemaal geen video als het hoofdbestand weg is.
- Als de camera midden in een opname is uitgevallen, stop de kaart dan terug in de GoPro en zet hem aan. Soms merkt hij de kapotte clip op en biedt hij zelf een herstelpoging aan.
Als de hoofdbestanden van de kaart verdwenen zijn, zou ik kiezen voor Disk Drill. Ik heb het eerder gebruikt voor GoPro-beelden en het deed het beter dan een paar andere tools die ik heb geprobeerd. GoPro-herstel wordt rommelig omdat de camera video vaak in verspreide stukjes over de kaart schrijft. Veel apps vinden delen van het bestand en leveren dan iets kapots af dat je niet kunt openen. Disk Drill heeft het voor mij beter gedaan met cameramedia, en de previewfunctie helpt enorm omdat je kunt controleren of de herstelde clip afspeelt voordat je hem opslaat.
Een paar dingen die ik tijdens het herstel zou doen:
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit terug op dezelfde SD-kaart.
- Gebruik de modus Geavanceerd cameraherstel wanneer je scant.
- Als de kaart fouten geeft of willekeurig de verbinding verbreekt, maak dan eerst een volledige byte-voor-byte-image en werk daarna vanuit die image.
- Op Windows herstelt Disk Drill gratis tot 100 MB, dus je krijgt een snelle test voordat je ergens voor betaalt.
Als je niet veel nieuwe dingen hebt opgenomen sinds de beelden verdwenen, zijn je kansen nog steeds redelijk. Niet gegarandeerd, nee. Maar ik zou het nog niet afschrijven.
Als de clips zijn verwijderd en de kaart nog steeds probleemloos wordt aangekoppeld, zou ik eerst één ding doen dat @mikeappsreviewer niet genoeg heeft benadrukt. Kloon de SD-kaart vóór elke scan. Gebruik een byte-voor-byte image en voer daarna herstel uit op de image, niet op de originele kaart. Als de kaart zwakke sectoren heeft, maken herhaalde scans het snel erger.
Mijn volgorde zou zijn:
- Zet de SD-kaart op schrijfbeveiliging of haal hem eruit en laat hem met rust.
- Maak een image van de volledige kaart.
- Scan de image met Disk Drill.
- Sorteer de resultaten op bestandstype en grootte. GoPro-clips zijn vaak MP4 of HEVC, en de bestandsgrootte helpt om de echte te herkennen.
- Test herstelde bestanden eerst in VLC. VLC opent beschadigde MP4’s beter dan de standaardspeler.
Eén klein punt van verschil met @mikeappsreviewer. Ik zou de kaart niet terug in de GoPro stoppen, tenzij de clip tijdens het opnemen is onderbroken en je weet dat de camera de kaart nog steeds probleemloos leest. Sommige camera’s schrijven tijdelijke gegevens weg bij het opstarten, en ik geef de kaart liever geen extra activiteit.
Als Disk Drill een bestand vindt maar het niet afspeelt, probeer dan de header te repareren met een videoreparatietool en gebruik een andere GoPro-clip van dezelfde camera en instellingen als voorbeeld. Dat lost veel op van beeldmateriaal dat wel is hersteld maar kapot is.
Dit helpt ook als je een visuele uitleg wilt:
Stapsgewijze uitleg over GoPro- en SD-kaart videoherstel op YouTube
Als er na het verwijderen nieuwe beelden op dezelfde kaart zijn opgenomen, nemen de herstelkansen sterk af. Als er geen nieuwe opname is gemaakt, zijn de kansen nog steeds best redelijk.
Ik zou nog één ding toevoegen waar noch @mikeappsreviewer noch @cazadordeestrellas echt genoeg op ingingen: controleer of de bestanden daadwerkelijk verwijderd waren of dat alleen de mapstructuur in de war is geraakt. Op SD-kaarten, vooral exFAT-kaarten uit GoPro’s, is de videodata er soms nog gewoon, maar is de bestandstabel kapotgeraakt. In dat geval is een herstelapp die zowel herstel van verwijderde bestanden als op signaturen gebaseerde carving ondersteunt veel nuttiger dan een eenvoudige undelete-tool.
Daarom is Disk Drill hier nog steeds een goede keuze. Niet omdat het magie is, maar omdat GoPro-beelden vreemd gefragmenteerd kunnen zijn en je iets wilt dat normale verwijderde vermeldingen plus ruwe videoresten kan vinden. Ik zou na herstel ook letten op bestandstijdstempels en codec-informatie, niet alleen op de bestandsnaam. GoPro-clips met hoofdstukken en HEVC-bestanden met hoge bitrate kunnen terugkomen met generieke namen, waardoor mensen denken dat de verkeerde clips zijn hersteld.
Op één punt ben ik het licht oneens met het advies hierboven: fixeer je niet te veel op alleen MP4. Sommige GoPro-metadata kunnen rommelig terugkomen, dus zelfs als de extensie van het herstelde bestand er vreemd uitziet, test het dan toch in VLC of MediaInfo voordat je het weggooit.
En als herstel echt belangrijk is, gebruik dan een degelijke USB-kaartlezer. Goedkope lezers haperen nog weleens en veroorzaken leesfouten die op kaartschade lijken. Klinkt dom, maar het maakt uit.
Als je meer meningen wilt van mensen die met herstel van camerakaarten te maken hebben, is deze thread de moeite waard om even door te nemen:
Reddit-discussie over het herstellen van videobestanden van een GoPro SD-kaart
Korte versie: stop met het gebruiken van de kaart, herstel indien mogelijk vanaf een image en probeer Disk Drill voordat je iets reparatie-achtigs doet. Reparatietools kunnen heel snel een puinhoop maken.
Een extra invalshoek die ik zou controleren vóór herstelsoftware: de GoPro Quik desktop/mobile app en eventuele importcache op je telefoon. Ik heb meegemaakt dat “verwijderde” clips nog steeds in de app-opslag stonden nadat een overdracht mislukte of werd onderbroken. Niet gebruikelijk, maar 2 minuten waard.
Ik ben het ook enigszins oneens met het idee om reparatie aan de camerakant te vroeg te proberen. Als dit een gewone verwijdering was, en geen onderbroken opname, zou ik vermijden dat de GoPro de kaart überhaupt nog aanraakt.
Over Disk Drill:
Voordelen
- goed in zowel herstel van verwijderde vermeldingen als raw carving
- voorbeelden helpen om rommelresultaten eruit te filteren
- gaat beter om met camerakaarten dan veel eenvoudige undelete-tools
- degelijke interface als je niet diep in data recovery-tools zit
Nadelen
- de gratis herstelgrens op Windows is erg klein voor GoPro-beelden
- teruggehaalde video’s kunnen terugkomen zonder namen/mappen
- als het bestand sterk gefragmenteerd is, kan herstel nog steeds gedeeltelijk zijn
- niet de goedkoopste optie als je maar één reddingsactie nodig hebt
Vergeleken met wat @cazadordeestrellas en @voyageurdubois en @mikeappsreviewer hebben behandeld, is mijn toevoeging dit: voer na herstel MediaInfo uit op de geredde bestanden. Het helpt echte GoPro-clips te herkennen aan codec, duur, bitrate en aanmaaktijd, zelfs wanneer bestandsnamen onzin zijn. Dat bespaart veel giswerk. Als Disk Drill meerdere vergelijkbare bestanden vindt, bewaar dan alle varianten totdat je ze hebt gecontroleerd. Soms is de “kleinere rare” versie de afspeelbare kopie.