Beste måten å gjenopprette data fra CF-kort på Windows?

Jeg trenger hjelp til å gjenopprette filer fra et CompactFlash-kort på en Windows-PC. Kortet sluttet plutselig å åpne seg etter at jeg flyttet bilder og viktige dokumenter, og nå sier Windows at det må formateres. Jeg prøver å finne den sikreste metoden eller programvaren for datagjenoppretting før jeg gjør noe som kan gjøre filene vanskeligere å gjenopprette.

CF-kortgjenoppretting, hva jeg ville gjort først

Ja, dette suger. Jeg har hatt et CF-kort som oppførte seg merkelig etter en fotografering, og det verste trekket var å tukle for mye med det. Hvis bildene eller arbeidsfilene dine lå på det, slutt å bruke kortet nå. Ingen testbilder. Ingen kopiering av filer over på det. Ingen formatering. La det være i fred.

Hvorfor filer noen ganger fortsatt kan komme tilbake

Slik jeg har sett det, ligger manglende filer på et CF-kort ofte fortsatt der en stund. Det som forsvinner først er ofte filtabelen, delen som forteller systemet hvor ting ligger. Selve dataene kan fortsatt være intakte helt til nye data havner oppå dem.

Så den første regelen er enkel. Ikke gjør noe som skriver til kortet.

Sjekk de kjedelige tingene først

Før du går inn i gjenopprettingsverktøy, ville jeg utelukket kortleseren eller porten.

Prøv dette:

1. Bruk en annen USB-port.
  2. Prøv en annen CF-kortleser.
  3. Koble det til en annen datamaskin hvis du har en.
  4. Sjekk om kortet vises i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på Mac.

Jeg har sett billige kortlesere skape halve panikken. Kortet så dødt ut, men det var leseren som var problemet.

Hvis kortet vises, skann det

Hvis systemet oppdager kortet i det hele tatt, selv om du ikke kan åpne det normalt, har gjenopprettingsprogramvare fortsatt en sjanse.

Ett alternativ er Disk Drill. Det håndterer vanlige filsystemer for kamerakort som FAT32 og exFAT, og det pleier å finne manglende bilder, videoer og RAW-filer ganske bra. Jeg likte forhåndsvisningsdelen siden du raskt får et inntrykk av hva som fortsatt kan reddes før du lagrer noe.

Den vanlige gjenopprettingsflyten

Dette er rekkefølgen jeg ville holdt meg til:

1. Ta CF-kortet ut av kameraet.
  2. Koble det til med en ordentlig CF-kortleser.
  3. Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen din, ikke på CF-kortet.
  4. Velg CF-kortet og start skanningen.
  5. Gå gjennom filene som ble funnet og forhåndsvis dem du bryr deg om.
  6. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din eller en annen ekstern disk.

Ikke gjenopprett tilbake til det samme CF-kortet. Jeg gjorde det en gang for mange år siden med en annen korttype. Dårlig idé. Du risikerer å overskrive filer du ikke har hentet ut ennå.

Hvis kortet virker ustabilt, lag en klone først

Hvis kortet mister forbindelsen, gir feil, eller oppfører seg ustabilt, ville jeg stoppet skanningen av originalen og laget et diskimage først.

Det gir deg en full kopi av kortet, inkludert områder vanlig filvisning ikke viser. Det er tryggere å jobbe fra kopien enn å fortsette å belaste den originale maskinvaren.

Ting jeg ikke ville kjørt først

Hopp over reparasjonsverktøy i starten.

Jeg ville unngått:

• CHKDSK
  • First Aid
  • Ethvert reparasjons- eller fix card-alternativ

Disse verktøyene skriver endringer til kortet. Hvis målet ditt er å få tilbake filer, gjør gjenoppretting først. Opprydding kommer senere.

Når jeg ville stoppet og overlatt det til noen andre

Hvis kortet:

• ikke oppdages noe sted
  • har bøyde pinner
  • blir lunt eller varmt
  • kobler fra igjen og igjen

Ville jeg ikke fortsatt å prøve programvare. Da gir et gjenopprettingsverksted mer mening.

Kortversjonen

Hvis CF-kortet fortsatt vises, er sjansene dine ofte ganske gode. Slutt å bruke det, koble det til med en kortleser, skann det, forhåndsvis det som ble funnet, og lagre alt et annet sted.

2 Likes

Hvis Windows sier at CF-kortet må formateres, hopp over forespørselen om formatering. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på det punktet. Jeg er likevel litt uenig i én ting. Jeg ville ikke brukt for lang tid på å bytte porter og kortlesere hvis Diskbehandling viser kortet med riktig størrelse. På det tidspunktet bør du handle raskt og lage et skrivebeskyttet image først hvis verktøyet ditt støtter det.

Min rekkefølge på Windows:

1. Åpne Diskbehandling.
  2. Sjekk om CF-kortet viser riktig kapasitet.
  3. Hvis det gjør det, bruk gjenopprettingsprogramvare på kortet, eller enda bedre, på et image av det.
  4. Lagre gjenopprettede filer på SSD-en din eller en annen ekstern disk.
  5. Først etter gjenoppretting bør du tenke på å formatere CF-kortet på nytt.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg på Windows fordi det håndterer skadede FAT- og exFAT-volumer godt og gjør dypskanninger etter bilder, RAW-filer, PDF-er, DOCX og andre vanlige filtyper. Forhåndsvisning er viktig. Hvis forhåndsvisninger av JPG- eller CR2-filer åpnes, er sjansene dine ganske gode. Hvis filnavnene er borte, men innholdsforhåndsvisningen fungerer fint, betyr det fortsatt at datablokkene har overlevd.

Én ting til som folk ofte hopper over. Sjekk SMART- eller helsedata hvis kortleseren eksponerer det. Noen CF-kort begynner å gi lesefeil før de svikter helt. Hvis skanninger fryser på samme prosentandel, slutt å rote med originalkortet. Lag et image og jobb fra kopien.

Hvis du vil ha en gjennomgang, er denne guiden for gjenoppretting av CompactFlash-kort for Windows enklere å følge enn de fleste foruminnlegg.

Hvis kortet viser 0 byte, feil størrelse eller kobler seg fra, er det mindre sannsynlig at programvare vil hjelpe. Da er det tid for laboratorium, trist men sant.

At Windows ber deg formatere det betyr vanligvis at filsystemet er blitt skadet, ikke alltid at filene er borte. Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sognonotturno, men jeg ville presset inn én ekstra ting før en full gjenopprettingsskanning: sjekk kortet i Enhetsbehandling og Diskbehandling for å se om Windows leser det som en normal disk, RAW eller No Media. Det forteller deg mye raskt.

Hvis det viser riktig størrelse som RAW, er det faktisk bedre enn folk tror. Det betyr at kontrolleren sannsynligvis fortsatt svarer. I så fall, hopp over formatering, hopp over chkdsk, og kopier kortet sektor for sektor først hvis du kan. Jeg vet de allerede var inne på imaging, men etter min mening er det ikke bare for ustabile kort. Hvis filene betyr noe, lag et image først, skann etterpå. Mindre risiko, mindre anger.

Hvis du vil ta den enkle veien på Windows, er Disk Drill et av de bedre alternativene for gjenoppretting av CompactFlash-kort fordi det kan skanne RAW/skadede partisjoner og hente tilbake bilder, dokumenter og kamerafiler uten å prøve å reparere kortet. Gjenopprett bare til en annen disk. Seriøst, ikke lagre tilbake til CF-kortet med mindre du liker å gjøre problemene verre.

Én ting jeg er litt uenig i: Jeg ville ikke fortsatt å plugge kortet inn i en haug med tilfeldige kortlesere hvis kortet allerede oppfører seg rart. Hver ny tilkobling er en ny sjanse for at det skal hikke. Én kjent god kortleser, én stabil USB-port, og så henter du imaget.

Også verdt å lese: praktiske råd om datagjenoppretting fra CF-kort fra fellesskapet

Hvis Diskbehandling viser 0 byte eller kapasiteten er helt feil, er det ikke sikkert programvare kan gjøre så mye. På det tidspunktet er det sannsynligvis et maskinvareproblem, ikke bare skade på filsystemet.