Jeg slettet ved et uhell viktige GoPro-videoer fra SD-kortet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg trenger virkelig hjelp til å finne den beste måten å gjenopprette dem på. Opptakene inkluderer øyeblikk jeg ikke kan ta opp på nytt, så jeg ser etter trygge tips for gjenoppretting av GoPro-videoer, pålitelig programvare eller trinn som kan gjenopprette slettede filer uten å forårsake mer datatap.
Jeg støtte på dette med et GoPro-kort en gang, og ja, det går skremmende fort.
Det første er å slutte å bruke SD-kortet med en gang. Ikke ta opp flere klipp, ikke formater det, og ikke kjør reparasjonsverktøy på det ennå. Når GoPro-filer blir slettet, ligger dataene ofte fortsatt på kortet til nye opptak blir skrevet over dem. Hvert ekstra opptak svekker sjansene dine.
Før du kaster gjenopprettingsprogramvare på det, ville jeg sjekket de enkle tingene:
- Hvis du betaler for et GoPro-abonnement, logg inn og se gjennom Mediebiblioteket og Papirkurv-mappen. Jeg har sett slettede skyklipp ligge der lenger enn jeg forventet.
- Åpne kortet og se etter LRV-filer. Det er lavoppløselige forhåndsvisningskopier. De ser riktignok grove ut, men grov video er bedre enn ingen video hvis hovedfilen er borte.
- Hvis kameraet slo seg av midt i et opptak, sett kortet tilbake i GoPro-en og slå den på. Noen ganger oppdager den det ødelagte klippet og tilbyr en reparasjonsrunde av seg selv.
Hvis hovedfilene mangler fra kortet, ville jeg gått for Disk Drill. Jeg har brukt det på GoPro-opptak før, og det fungerte bedre enn noen andre verktøy jeg prøvde. Gjenoppretting av GoPro blir rotete fordi kameraet ofte skriver video i spredte biter over hele kortet. Mange apper finner deler av filen og spytter så ut noe ødelagt som du ikke kan åpne. Disk Drill har gjort en bedre jobb for meg med kameramedier, og forhåndsvisningsverktøyet hjelper mye siden du kan sjekke om det gjenopprettede klippet kan spilles av før du lagrer det.
Noen ting jeg ville gjort under gjenopprettingen:
- Lagre gjenopprettede filer til en annen disk, aldri tilbake på det samme SD-kortet.
- Bruk modusen Advanced Camera Recovery når du skanner.
- Hvis kortet gir feil eller kobler fra tilfeldig, lag først et fullstendig byte-for-byte-avbildning og jobb fra avbildningen i stedet.
- På Windows gjenoppretter Disk Drill opptil 100 MB gratis, så du får en rask test før du betaler for noe.
Hvis du ikke har tatt opp mye nytt siden opptakene forsvant, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Ikke garantert, nei. Men jeg ville ikke avskrevet det ennå.
Hvis klippene ble slettet og kortet fortsatt monteres fint, ville jeg gjort én ting først som @mikeappsreviewer ikke understreket nok. Klon SD-kortet før noen skanning. Bruk et byte-for-byte-avbildning, og kjør deretter gjenoppretting på avbildningen, ikke på det originale kortet. Hvis kortet har svake sektorer, gjør gjentatte skanninger ting mye verre raskt.
Min rekkefølge ville vært:
- Skrivebeskytt SD-kortet eller ta det ut og la det være i fred.
- Lag en avbildning av hele kortet.
- Skann avbildningen med Disk Drill.
- Sorter resultatene etter filtype og størrelse. GoPro-klipp er ofte MP4 eller HEVC, og filstørrelse hjelper med å finne de ekte.
- Test gjenopprettede filer i VLC først. VLC åpner skadede MP4-filer bedre enn standardavspilleren.
En liten uenighet med @mikeappsreviewer. Jeg ville ikke satt kortet tilbake i GoPro-en med mindre klippet ble avbrutt under opptak og du vet at kameraet fortsatt leser kortet uten problemer. Noen kameraer skriver midlertidige data ved oppstart, og jeg liker ikke å gi kortet ekstra aktivitet.
Hvis Disk Drill finner en fil, men den ikke vil spille av, prøv å reparere headeren med et videoreparasjonsverktøy ved å bruke et annet GoPro-klipp fra samme kamera og innstillinger som prøve. Det fikser mye opptak som er gjenopprettet men ødelagt.
Dette hjelper også hvis du vil ha en visuell gjennomgang:
Gjennomgang på YouTube av gjenoppretting av GoPro-video og SD-kort
Hvis nye opptak havnet på det samme kortet etter slettingen, synker sjansene for gjenoppretting kraftig. Hvis det ikke ble gjort nye opptak, er sjansene fortsatt ganske gode.
Jeg vil legge til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @cazadordeestrellas egentlig la nok vekt på: sjekk om filene faktisk ble slettet eller om bare katalogen ble ødelagt. På SD-kort, spesielt exFAT-kort fra GoPro, hender det at videodataene fortsatt er der, men at filtabelen har blitt ødelagt. I så fall er en gjenopprettingsapp som støtter både gjenoppretting av slettede filer og signaturbasert carving langt mer nyttig enn et enkelt undelete-verktøy.
Derfor er Disk Drill fortsatt et solid valg her. Ikke fordi det er magisk, men fordi GoPro-opptak kan være merkelig fragmenterte, og du vil ha noe som kan finne vanlige slettede oppføringer pluss rå videorester. Jeg ville også lagt merke til filtidsstempler og kodekinformasjon etter gjenoppretting, ikke bare filnavnet. GoPro-klipp delt i kapitler og HEVC-filer med høy bitrate kan komme tilbake med generiske navn, noe som får folk til å tro at feil klipp ble gjenopprettet.
Ett punkt jeg er litt uenig i fra rådene over: ikke heng deg for mye opp i bare MP4. Noen GoPro-metadata kan komme tilbake rotete, så selv om filendelsen på den gjenopprettede filen ser feil ut, test den likevel i VLC eller MediaInfo før du kaster den.
Hvis gjenoppretting også betyr mye, bruk en ordentlig USB-kortleser. Billige lesere er ustabile og kan forårsake lesefeil som ser ut som kortskade. Det høres dumt ut, men det betyr noe.
Hvis du vil ha flere meninger fra folk som jobber med gjenoppretting fra kamerakort, er denne tråden verdt å skumme gjennom:
Reddit-diskusjon om gjenoppretting av videofiler fra et GoPro SD-kort
Kortversjonen: slutt å bruke kortet, gjenopprett fra et image hvis mulig, og prøv Disk Drill før du gjør noe reparasjonsaktig. Reparasjonsverktøy kan lage et skikkelig rot veldig fort.
En ekstra vinkel jeg ville sjekket før gjenopprettingsprogramvare: GoPro Quik skrivebords-/mobilappen og eventuell importbuffer på telefonen. Jeg har sett at “slettede” klipp fortsatt ligger i applagring etter at en overføring mislyktes eller ble avbrutt. Ikke vanlig, men verdt 2 minutter.
Jeg er også litt uenig i ideen om å prøve reparasjon på kameraet for tidlig. Hvis dette var vanlig sletting, ikke et avbrutt opptak, ville jeg unngått å la GoPro-enheten berøre kortet igjen i det hele tatt.
Om Disk Drill:
Fordeler
- god både til gjenoppretting av slettede oppføringer og rå carving
- forhåndsvisninger hjelper med å luke ut ubrukelige resultater
- håndterer kamerakort bedre enn mange enkle undelete-verktøy
- greit grensesnitt hvis du ikke er dypt inne i datagjenopprettingsverktøy
Ulemper
- den gratis gjenopprettingsgrensen på Windows er svært liten for GoPro-opptak
- carvde videoer kan komme tilbake uten navn/mapper
- hvis filen er kraftig fragmentert, kan gjenopprettingen fortsatt bli delvis
- ikke det billigste alternativet hvis du bare trenger én redning
Sammenlignet med det @cazadordeestrellas og @voyageurdubois og @mikeappsreviewer dekket, er mitt tillegg dette: etter gjenoppretting, kjør MediaInfo på de reddede filene. Det hjelper med å finne ekte GoPro-klipp etter kodek, varighet, bitrate og opprettelsestid, selv når filnavnene er meningsløse. Det sparer mye gjetting. Hvis Disk Drill finner flere lignende filer, behold alle variantene til du har verifisert dem. Noen ganger er den mindre rare filen den avspillbare kopien.